سالها این سوال ذهن همه پدرها و مادرها را مشغول کرده است که آیا آموزش زبان دوم برای کودکان زیر 8 سالشان مفید است یا خیر. در این مقاله جواب این سوال را میخوانیم.
آموزش در کشور ایران از حدود 7 یا 8 سالگی آغاز می شود به این شکل که کودکان در این سن پا به مقطع دبستان می گذارند و تحصیل را شروع می کنند. سوالی که جا دارد پرسیده شود این است که چرا کشورهای مدرن اروپایی و آمریکایی آموزش را از 3 سالگی کودکان شروع می کنند . با تحقیقاتی که محققان انجام داده اند، در سالها پیش تصور می رفت که آموزش کودکان باید از 8 سالگی آغاز شود ولی تحقیقات محققان بزرگ در سراسر دنیا ثابت کرد که بهترین سنین یادگیری کودکان از 3 سالگی آغازمی شود به همین دلیل کشورهای مدرن، سیستم آموزشی خود را به استناد به مسائل اثبات شده تغییر داده اند و کودکان از 3 سالگی به تعلیم و تربیت می پردازند. اما متاسفانه آموزش در کشور ما هنوز بر اساس تئوری های 40 سال گذشته باقیمانده است .


کودکان در سن 3 تا 8 سال مثل یک لوح سفید ننوشته ای هستن که آمادگی یاد گیری بسیار بالایی دارند ، حتی در تحقیقاتی که انجام شده است کودکان 4 - 3 ساله ای که در کلاس به معلم توجه ایی نداشته اند ولی صدای معلم را می شنیده اند در پایان دوره آموزشی، کلیه سوالات امتحانی را پاسخ داده اند .
محققان دانشگاه هاروارد پس از پژوهش های گوناگون در سال 2005 مقاله ای را در راستای یاد گیری زبان دوم کودکان قبل از 7 سال منتشر کرده اند که دستاوردهای جالب و موثرشان کمک بزرگی به سیستم آموزشی دنیا کرد .در این مقاله خاطرنشان شده است که کودکانی که زبان دوم را قبل از هفت سالگی فرا گرفته اند میزان هوششان دو برابر کودکانی است که زبان دوم را قبل از 7 سالگی فرا نگرفته اند و همینطور در زمینه یادگیری دروس سخت تر در دوران دبیرستان و یا دانشگاه ها میزان درک این دانش آموزان چندین درصد بیشتر از دیگر هم کلاسی هایشان بوده است . در آن مقاله در ریشه یابی رشد هوش کودکان ، به ارتقاء رشد هوش زبانی کودکان اشاره شده است که این مقوله (هوش زبانی) فقط از طریق یادگیری زبان دوم هر انسانی پدیدار می شود و باعث رشد و نمو ذهنی و هوشی کودک در همان سن و یا سنین بالاتر می شود.
لذا یاد گیری زبان دوم برای کودکان زیر هفت سال نه تنها مضر نبوده بلکه تواناییهای فوق العاده یادگیری کودکان در این سن را فعال کرده که هم زبان دیگری به کودک آموزش داده شده است و هم هوش کودک را به رشدی غیرقابل تصور می رساند تا در آینده با دیگر همکلاسی ها و یا افراد دیگر قابل تمییز باشند.
مقوله آموزش زبان دوم به کودکان می بایست سیستم خاص خودش را دنبال کند تا آسیبی به زبان مادری (هم نوشتاری هم گفتاری) نرساند. متدهای خاص یادگیری زبان دوم باعث می شوند دو نیمکره مغز کودک هم زمان فعال شوند که در اینصورت حتی اگر کودک ،زبان سوم، چهارم و.... را فراگیرد هیچ زبانی به زبان دیگر آسیب نرسانده حتی باعث اختلال در زبان مادری هم نمی شود.
متدهای خاصی که در یادگیری زبان دوم باعث فعال شدن هردو نیمکره مغز کودک می شوند عبارتند از: (TPR (Total Physical Response) CLT (Communicative Language Teaching ) , DM (Direct Method) و ALM (Audio Lingual method
متد های TPR و DM کودکان را مجاب به فکر کردن می کند تا با آنچه می بینند بتوانند قدرت قضاوت بدست آورند و نتیجه گیری کنند که رابطه ای بین آنچه می بینند و آنچه می شنوند وجود دارد ، دست یابی به این رابطه می تواند ذهن کودک را دچار یک انقلاب بزرگ در امر یادگیری حتی خلاقیت در زندگی کند . متد های CLT و ALM کودک را به دنیایی که در آن وجود دارد آشنا می کند ، با انسان های اطرافشان یا اشیایی که می بینند و حتی کلمات انتضایی که نمی بینند را برایشان معنا دار میکند در این متدهای آموزشی که متدهای اجتماعی، احساسی و رفتاری هستند روی احساس کودکان تاثیر می گذارند و رفتارشان را کنترل می کنند تا در اجتماع بتواند ارتباط برقرار کنند لذا این متد ها برای کودکانی که ممکن است در آینده دچار انزواع و درون گرایی شوند ، محرکهای بسیار مؤثر هستند .
نتیجه گیری :
هیئت علمی آموزشگاه زبان آرا پس از تحقیقات و پژوهش های مستمر در امر آموزش زبان دوم به کودکان با دست آورد های خود وارد این عرصه شده ، و در منطقه خود اولین ارائه کننده آموزشی به کودکان 3 سال به بالا بوده است و کودکان 5 - 4 - 3 ساله ایی که زبان آرا تعلیم داده است هم اکنون در سنین بالاتر باعث خوش نامی این مجموعه و افتخار کارکنانش هستند .