در طول حيات بشريت پوست افراد در گذر زمان و به‌ دلايل مختلف تحت‌تاثير قرار مي‌گيرد که در اين میان بسياري از افراد نگران تغيير روند پوست خود مي‌شوند. به‌عنوان مثال حركات احساسي و عاطفي باعث فعالیت و انقباض بیش از اندازه عضلات صورت مي‌شود كه اين حركات باعث مي‌شود در پوست صورت خطوطي پديد آيد. 
امروزه با پيشرفت‌هاي علمي و با روش‌هاي خاصي كه متخصصان در اين حيطه پيشنهاد مي‌كنند مي‌توان به بهبود اين عوارض پوستي كمك كرد. 


يكي از راهکارهای موثر در برطرف كردن خطوط و مشكلات پوستي ديگر بوتاكس است. به وسيله بوتاکس متخصصان درواقع ماهیچه‌هاي صورت را از كار انداخته و از حركت آنها جلوگيري مي‌كنند. در نتیجه صورت جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسد. برای درمان چروک‌های پیشانی و کنار چشم‌ها و در جاهایی که حرکت عضلانی ضروری نیست، می‌توان از بوتاکس استفاده کرد تا از پیشرفت و ایجاد چروک‌های بیشتر جلوگیری شود. تزریق بوتاکس به طور معمول ۴ تا ۶ ماه ماندگاری دارد و بعد از این مدت دوباره تزریق می‌شود چون حرکت عضلات دوباره برمی‌گردد.  
همچنین در برخی موارد که بوتاکس کارایی ندارد از كلاژن یا پركننده‌ها استفاده می‌شود. پركننده‌هاي بافتي بهترين درمان چروك‌هاي زير پلك‌ ‌چشم هستند. اين پركننده‌ها ممكن است به تنهايي يا در تركيب با روش‌هاي سطحي پوست مانند ‌درمان ليزري يا روش‌هاي ديگر استفاده شوند. برای حجم دادن لب، گونه‌ها و خط خنده از سه نوع ژل استفاده می‌شود که عبارتند از: ژل‌های دائم، موقت و نیمه‌دائم. ژل‌های دائم جنس‌شان از پلی‌اکرلیک است و به دلیل اینکه در بدن بین بافت‌های سلولی این ماده وجود ندارد، ممکن است بعد از مدتی باعث تحریک سیستم‌های دفاعی بدن شود و به مرور تجزیه و جابه‌جا شوند. در این صورت باعث عوارضی مانند افتادگی گونه و جمع شدن ژل در یک محل می‌شوند. 
ژل‌های موقت هم از جنس هیالورونیک اسید هستند. این نوع ژل‌ها عوارض ژل‌های دائم را ندارند. فقط نکته مهم این ژل ماندگاری آن است که از دیگر محصولات حاوی کلاژن و تزریق چربی بیشتر است.
ژل‌های نیمه دائم در بعضی مناطق خاصیت پرکنندگی بسیار خوبی دارند و تنها ژلی است که روی آن می‌توان از ژل‌های موقت استفاده کرد، درنتیجه باعث پرکنندگی بیشتری در پوست می‌شوند. برای چین و چروک‌های عمیق پوست این ژل  کاربرد خوبی دارد و دوام آن طولانی‌تر از ژل‌های موقت است.
بهتر است بعد از درمان پرکننده‌ها محل تزریق را ماساژ ندهید. تا دو هفته بعد از تزریق زیر نور خورشید و هوای سرد نمانید و از ضدآفتاب به طور مرتب استفاده کنید.
در پایان متذکر می‌شویم که بوتاکس را نمی‌توان برای همه انجام داد. به همین دلیل بهتر است قبل از تزریق با پزشکی متبحر مشورت و در مراکز درمانی معتبر انجام شود. همچنین از ماده بوتاکس مطمئن شوید.