ویترای هنر رنگ کردن شیشه است. هنری زیبا که در گذشته با کنار هم قرار دادن تکه شیشه های رنگی برای تزئین مکان های عمومی مانند معبد و کلیسا آغاز شد و امروزه به شیوه ای کاملا حرفه ای و جذاب در دکوراسیون مورد استفاده قرار می گیرد.
بنا بر شواهد و مدارک بدست آمده هنر رنگ آمیزی شیشه در اروپا همزمان با ساخت کلیساهایی با پنجره های با شکوه متولد شده است. بسیاری از اطلاعاتی که ما از ساخت شیشه های رنگی از قرون وسطی داریم از یک راهب آلمانی قرن دوازدهم که خود را تئوفیلوس می نامد بدست آمده است.


(یکی از قدیمی ترین نمونه های موجود ، تصویر پادشاه داود مربوط به اوایل قرن دوازدهم در کلیسای جامع آگسبورگ است.)
(پنجره هایی از مکان قرار گیری گروه کر کلیسای جامع کلن مربوط به اوایل قرن چهاردهم.)
با پیشرفت علم و هنر، مواد معدنی که برای رنگی کردن شیشه استفاده می شد جای خود را به رنگ های شیمیایی داد و این امکان برای هنرمندان بوجود آمد که علاوه بر شیشه بتوانند بر روی چوب، سرامیک و طلق و پلکسی گلاس به نقاشی بپردازند.
اگر شخصی هستید که از رنگی بودن اطراف خود لذت می برید، توصیه میکنیم حتما ویترای را تجربه کنید. برای نقاشی بر روی ظروف کوچک نیازی به مهارت نقاشی ندارید و با یک طرح ساده می توانید نقش زیبایی تولید کنید اما اگر می خواهید ویترای را در دکوراسیون خود داشته باشید باید حتما به متخصص این کار مراجعه کنید.
ویترای هنری به ظاهر مدرن است .اما قرن هاست که در مان کشورهای مختلف رواج داشته است واین هنر زیبا که تلفیق نقاشی بر روی شیشه است می توانیم در اطراف خودمان ویا در موزه ها مشاهده کنیم‌در واقع ویترای به معنای رنگ آفرینیوزیبا سازی بر روی شیشه می باشد که گاه بروی شیشه ای مسطح وگاه برروی  ظروف است واین هنر روح نواز را بیشتر از پنجرهای رنگی  ودر موزه  آبگینه تهران به وفور با این هنر ارشمندوزیبا روبرو میشویم وسیر تحول این صنعت را می توانیم مشاهده نماییم .ودر جای جای دنیا ما شاهد این هستیم که قرن هاست برروی شیشه های کلیساهای مختلف قابل رویت می باشد  .در ایتالیا ویادر انگلستان  وغیره ودر ایران ، تهران کاخ کلستان ودر شیراز مسجد نصیرالملک ودر یزد باغ دولت آباد و   غیره در هر صورت این هنر زیبا وچشم نواز به راحتی در دست راس تمام دوست داران  این هنر  ویترای ( نقاشی روی شیشه ) می باشد