تشخیص به موقع سرطانهای زنان یکی از وظایف بسیار مهم متخصص زنان میباشد که گاهی تنها پزشکی است که یک خانم به او مراجعه دارد.پس متخصص زنان وظیفه دارد که تمامی خطوط درمان و پیشگیری از بیماریها و دستورات بهداشتی و غربالگری را برای فرد توضیح و انجام دهد.
سرطان پستان یکی از شایعترین سرطانهای زنان است که با معاینه توسط خود فرد یا پزشک،با کمک روشهای تشخیصی همچون ماموگرافی،سونوگرافی یا ام آر آی به خوبی در مراحل اولیه قابل تشخیص و کنترل میباشد.

                                                       

سرطان شایع و قابل پیگیری و درمان بعدی در زنان سرطان دهانه رحم است که با انجام به موقع و مکرر تست پاپ اسمیر قابل پیشگیری است.
با وجود اینکه برای سایر سرطانهای زنان مثل رحم و تخمدان تست غربالگری نداریم اما پزشک زنان باتجربه میتواند با اخذ شرح حال دقیق و معاینه صحیح و‌کامل و درخواست آزمایشات درست(نه غیرضروری)،وقتی فرد مراجعه مرتب(هر۶ماه)به متخصص زنان داشته باشد،بسیاری از بیماریها را در مراحل اولیه تشخیص و درمان کند.
بارداری مقوله ای کاملا مفصل و پیچیده است که شامل مراقبتهای قبل حین و بعد از آن تا مدتهای طولانی میباشد.شیردهی و تغذیه و مراقبت از نوزاد نیز مبحثی است که متخصص زنان میتواند در بسیاری موارد به کمک مادر بشتابد.مقالات مربوط به این زمینه نیز با توجه به میزان درخواستها و سوالات مراجعین به مطب و نیز سایت مرتب در این صفحه گذاشته خواهد شد،باشد که استفاده شود.
سقط یا عدم تشکیل قلب جنین مبحث مبهم و پرسوالی است که ذهن اکثر عزیزان را درگیر میکند.باید گفت که حدود ۶۰ درصد سقطها بدلیل اختلالات کروموزومی در سلول تخم اتفاق میفتد و هیچ ارتباطی به ژنتیک پدر و مادر ندارد و آزمایش ژنتیک محصول دفع شده طی سقط به تشخیص یا پیشگیری از سقط کمکی نمیکند.با مراجعه به پزشک زنان و شرح حال مفصل،معاینه و‌بررسیهای لازم‌تا حدودی علت را میفهمید اما با کمک ایشان میتوانید بارداری کم خطرتری برای خود رقم بزنید!