پاسخ دکتر فرزاد پرویزیان فوق تخصص جراحی پلاستیک به سوالات متداول عمل جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی):
ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم یکی از عمده ترین اعمال جراحی براي کاستن حجم چربی و پوست قسمتهاي تحتانی و میانه شکم است که عضلات جدار شکم نیز در آن جمع شده و منظم دوخته میشوند.
عمل جراحی ابدومینوپلاستی به منظور بهبود بخشیدن به شکل ظاهري شکم و براساس خصوصیات آناتومیک افراد به صورت ابدومینوپلاستی کامل و یا مینی ابدومینوپلاستی ، در صورت نیاز همراه با لیپولیز و تخلیه چربیهاي شکم و پهلو انجام میشود.

 


ابدومینوپلاستی/ مینی ابدومینوپلاستی چیست؟
در این عمل ابتدا چربیهاي اضافه ناحیه شکم و پهلو تخلیه سپس پوست اضافه زیر شکم از چین پایین شکم در بالاي ناحیه پوبیس (شرمگاهی) تا ناحیه ناف با برش برداشته میشود، عضلات شکم ترمیم و در جاي اصلی خود مستحکم و پوست باقیمانده به زیر شکم کشیده میشود و به صورت نیم هلالی در ناحیه پایین شکم بخیه زده می شود. در ابدومینوپلاستی چربی و پوست اضافه زیر شکم برش داده می شود و سپس از محلی بالاتر از شکم به زیر شکم پیوند زده می شود در واقع از بالاي ناف پوست شکم به سمت زیر آن کشیده و بخیه زده شود .
معمولا در انتهاي عمل ابدومینوپلاستی یک برش در قسمت تحتانی شکم و برش دیگري در دور ناف دیده می شود. برخلاف تصور بسیاري از بیماران، این ناف، ناف طبیعی خود بیمار است که از سوراخ جدیدي در پوست خارج شده است. در برخی افراد که ناف افتادگی ندارد و مشکل پوست و چربی اضافی آنها مختص پایین شکم است.تنها بخش پایینی شکم برش خورده، چربیها تخلیه و عضلات ترمیم می شود که به آن مینی ابدومینوپلاستی می گویند.

چه کسی بهترین کاندید براي عمل جراحی زیبایی شکم ( ابدومینوپلاستی) است؟
از نظر دکتر پرویزیان مطابق رفرانس هاي علمی و نیز تجربه ایشان بهترین کاندید براي عمل ابدومینوپلاستی افرادي هستند که :
1. شکم هاي بزرگ و پر چربی دارند که پوست آن شل و آویزان است و با رژیم غذایی یا برنامه منظم ورزشی لاغر نمی شوند.
2. خانم هایی که حاملگی هاي متعدد داشته اند وپوست شکمشان دچار کشش شده و از طرفی عضلات شکمشان موقعیت طبیعی خود را از دست داده
3. افراد مسنی که پوست ناحیه شکم خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده است
4. افرادي که دچار چاقی و لاغري هاي مکرر شده اند که در نتیجه آن پوست شکم شل و عضلات جدار شکم از محل خود خارج شده اند
5. افرادي که جراحی هاي باریاتریک ( مانند اسلیو، باي پس و یا بالن معده ) را انجام داده و در یک زمان کوتاه وزن زیادي را از دست داده و در نتیجه پوست شل و عضلات شکم از محل خود خارج شدند.

چه افرادي نباید جراحی شکم ( ابدومینوپلاستی) انجام دهند؟
طبق نظر دکتر پرویزیان افراد زیر کاندید مناسبی جهت جراحی زیبایی شکم نیستند:
1. افرادي که شاخص توده بدنی بیشتر از 35 دارند  
2. خانم هایی که طی 1 سال آینده قصد باردار شدن دارند
3. افراد که سیگار یا قلیون مصرف می کنند. ( در صورت تمایل به انجام این عمل ، جهت جلوگیري از نکروز (سیاه شدن ) محل عمل حداقل از 3 تا 4 هفته قبل از عمل باید مصرف دخانیات را به طور کامل قطع کنند)
4. افرادي که عموما در محل زخم ها دچار گوشت اضافه میشوند چرا که عمل جراحی آبدومینوپلاستی با ایجاد برش طولی نیم 12 ماه به فرم - هلال در زیر شکم انجام می شود، که جاي آن به جا می ماند، گرچه در اکثر بیماران این محل برش در طول 6 یک خط باریک قابل قبول در می آید ، در موارد نادري در افراد مستعد احتمال بروز گوشت اضافی (هایپر تروفیک اسکار) یا پهن شدن محل برش و بد شکلی هاي دیگر در این افراد وجود دارد .
5. افراد دچار کم خونی و هموگلوبین پایین
6. بیماران دیابتی
7. بیماران داراي لنفادم اندام تحتانی
8. بیماران با اختلال عملکرد روده یا مثانه یا بیماري هاي انسدادي مزمن ریه

 


آیا نتیجه عمل ابدومینوپلاستی دایمی است؟
نتیجه این عمل هم دائمی است و تنها به بیمار توصیه می شود که از نوسانات قابل توجه وزن جلوگیري کند؛ شلی پوست و چاقی موضعی در محل عمل تنها در بیمارانی که وزن خود را به صورت قابل توجهی افزایش می دهند و یا حاملگی با افزایش وزن بالا خواهند داشت مجددا ایجاد خواهد شد. بنابراین در بیماري که تصمیم به کاهش وزن قابل توجه یا حاملگی در فاصله نزدیک دارد، توصیه می شود که عمل ابدومینوپلاستی را پس از این تغییرات انجام دهد.

آیا عمل ابدومینوپلاستی با بیهوشی انجام می شود؟
به طور معمول این عمل جراحی حدود 3 ساعت به طول می انجامد و تحت بیهوشی عمومی صورت می گیرد.

دوران نقاهت و مراقبتهاي بعد از جراحی ابدومینوپلاستی چقدر است؟
جهت جلوگیري از بازشدن محل عمل، به بیمار توصیه می شود که حدود 10 روز پس از عمل خمیده راه برود و فعالیت هاي بدنی خود را محدود کند؛ بنابراین معمولا یک دوره نقاهت 10 الی 14 روزه را براي بیمار در نظر می گیریم. در چند روز اول، بیمار داراي لوله هاي پلاستیکی کوچکی به نام درن است که از انتهاي زخم بیرون آمده و کار خروج ترشحات زیرپوستی را انجام می دهد که ظرف 3 الی 7 روز درن ها خارج می شوند. به بیمار توصیه میشود که به طور منظم راه برود و در حین استراحت هم، پاها را مرتب حرکت دهد. براي کاهش درد هنگام استراحت بعد از ابدومینوپلاستی سر را بالاتر از معمول قرار میگیرد و در صورت نیاز مسکن مصرف میشود. استحمام کردن 24 ساعت پس از انجام عمل آبدومینوپلاستی مجاز است. آناناس تازه حاوي ماده بروملین و ویتامین ث است که در تسریع جذب کبودي و ورم موثر است و هرچه بیشتر مصرف شود بهتر است. تا 15 روز مصرف نمک پس از عمل ابدومینوپلاستی به حداقل کاهش داده شود، مقدار فراوان مایعات در طول روز نوشیده و مصرف دخانیات حذف شود. بیمار معمولا پس از عمل تا حدود 2 ماه از گن استفاده می کند.
اگر دوختن عضلات شکم انجام شده باشد، بیمار باید به مدت 2 تا 3 ماه ، از بلند کردن اجسام سنگین یا فعالیت هاي شدید خودداري کند و اگر دوختن عضلات انجام نشده باشد، بیمار می تواند، اکثر فعالیت هاي خود را بعد از 3 هفته از سر بگیرد.
محل اسکار عمل به نحوي است که زیر خط بیکینی است و به خوبی پوشیده می شود. طول برش در عمل ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم کاملا بستگی به فرم افتادگی و چین پوستی بیمار دارد به این صورت که اگر بیمار خود را در حالت نشسته نگاه کند، باید طول برش حداقل به اندازه چین پوستی که در قسمت تحتانی شکم ایجاد می شود باشد و چون طول این چین خوردگی در افراد مختلف متفاوت است، طول برش هم متفاوت خواهد بود.

آیا عمل ابدومینوپلاستی سبب حذف استریا می شود؟
پاسخ دکتر پرویزیان این است که آن دسته از از استریا و چین چروك هاي که در پوست حد فاصل ناف تا چین پایین شکم باشند به دلیل برداشتن کامل پوست حذف میشوند و چین وچروك و استریا ناحیه بالاتر به دلیل کشیدن پوست در ناحیه پایین تا حدود زیادي بهبود می یابد.

تفاوت ابدومینوپلاستی با لیپوماتیک چیست؟
لیپوماتیک روشی است که بدون برش جراحی انجام می شود در این روش میله اي بسیار نازك به نام لوله کانولا از طریق یک شکاف بسیار کوچک که توسط جراح در ناحیه مورده نظر ایجاد شده است وارد سلول هاي چربی می شود و چربی هاي اضافی را با وارد کردن ضربه خورد می کند و به صورت فیزیکی و از طریق مکش چربی ها را بیرون می کشد. این روش اغلب براي افرادي مناسب است که پوست خوبی دارند و حالت کشسانی آن حفظ شده است و پوست حالت شل و آویزان و چروك خورده نیست همچنین عضلات شکم شل نشده باشند. در صورتی که شکم بیمار بزرگ و شل باشد پس از خارج کردن چربی توسط لیپوماتیک پوست آن ناحیه حالت آویزان و کش آمده میشود که می توان توسط جراحی ابدومینوپلاستی این مشکل را برطرف کرد. در واقع اگر بیمار داراي شکم بزرگ است که پوست آن حالت کشسانی خود را از دست داده است و آویزان و افتاده است ابدومینوپلاستی گزینه مناسبی براي رفع این مشکل است که در صورت نیاز براي برداشتن چربیهاي اضافه از لیپوماتیک هم استفاده می شود .
به طور کلی عمل لیپوماتیک به تنهایی براي برداشتن چربی از بخشهایی مانند ران و پهلوهاست که پوستی سفت و محکم دارند ولیکن در اغلب افراد پوست شکم خیلی زود شل میشود و قدرت کشسانی خود را از دست میدهد. انتخاب روش مناسب فرد به فرد متفاوت است که در جلسات مشاوره قبل از عمل دکتر پرویزیان، با توجه به ویژگی هاي پوست، عضلات و حجم چربیهاي هر فرد روش مناسب انتخاب می شود.