جگر که همان کبد مى باشد که داراى پروتئین فراوانى در حد گوشت قرمز است. جگر، مغذی ترین نوع از امعا و احشا خوراکی است  که منبع غنی و مهمی برای دریافت ویتامین A  محسوب می شود. ویتامین A موجود در جگر برای سلامتی چشم ها مفید است و خطر ابتلا به بیماری های التهاب زا ویتامینA مانند بیماری آلزایمر و آرتریت را هم کاهش می دهد.
از جمله موارد بسیار مهم در ارتباط با ارزش غذایی جگر غنی بودن آن از نظر بسیاری از ویتامین ها است. در کنار D و A و ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین B مانند ویتامین های گروه این ترکیبات، جگر حاوی مقادیر قابل توجهی آهن و روی هم هست و در بسیاری از موارد در صورت ابتلا به کم خونی مصرف آن را به صورت متعادل توصیه می کنند. مصرف جگر علاوه بر کم خونی، موجب تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت مغز، تقویت حافظه و نیز بازدارنده ی ابتلا به سرطان می باشد.                                                                                                                                  
دل و قلوه
غنی واز نظردل همان قلب و قلوه نیز کلیه ی دام است. این احشا از نظر ویتامین B2 ، B6 ، B3میزان آهن مشابه جگر سیاه هستند. دل در مقایسه با سایر اندام ها پروتئین با کیفیت تری داشته و چربی و کلسترول آن کمتر است. قلوه نیز پروتئینی مشابه گوشت قرمز دارد و از نظر ویتامین B6، و فولات غنی تر است. در ۱۰۰ گرم این احشا ۲۰۰ کالری انرژی نهفته است. دل گوسفند تقویت کننده و آرام کننده قلب بوده و برای رفع شب کوری نیز موثر است. از خواص قلوه می توان به تقویت کمر و نرم کننده رگ ها اشاره کرد.