انواع رنگ مو:
رنگ موهای شیمیایی
این گونه رنگ ها از مواد شیمیایی ساخته می شوند.بزرگترین مزیت رنگ موهای شیمیایی تنوع رنگ ها و عیبشان ایمنی کمتر خصوصا در فرمولاسیونهای غیر استاندارد است.همچنین به علت فعل و انفعالات شیمیایی که در فرایند رنگ کردن مو رخ می دهد،خصوصا اگر رنگ کردن مو با مهارت انجام نشود،اسیب هایی مانند خشک شدن مو و همچنین تحریک و سوزش پوست سر بوجود می آید.تحقیقات اخیر نشان داده رنگ موهای شیمیایی می توانند
در دراز مدت حتی باعث بروز بیماری هایی مانند سرطان شوند که برای نمونه می توان به خبری که به تازگی در مورد ارتباط رنگ مو با سرطان منتشر شده اشاره نمود.
در دو دهه اخیر بسیاری از مواد شیمیایی خطرناک از فرمولاسیون برخی مواد مصرفی برای رنگ کردن مو حذف شده که این مواد شیمیایی خطرناک بیشتر در فرمولاسیون های قدیمی وجود دارد.

                                                         

رنگ موها به چند دسته تقسیم می شوند:
1- موقتی  (که با شامپو کردن پاک می شوند)
2-نیمه دائمی  (با ۸ تا ۱۴ بار شامپو کردن پاک می شوند)
3- دائمی این رنگ دانه ها به داخل پولک مو نفوذ می کنند و با رنگ دانه های طبیعی مو ترکیب شیمیایی می دهد بنابراین در داخل مو محبوس گردیده.
و لذا اثرشان دائمی است. همین جا لازم به تذکر است علاوه بر رنگ مو، مواد دیگری به نام جلوه های ویژه مثل های لایت ها ساخته شده اند که همراه با رنگ مو یا به تنهایی استفاده می شوند. روشن کردن مو یا دکلره کردن یک فرآیند شیمیایی است که موجب زدوده شدن پیگمان (رنگدانه) رنگ طبیعی یا رنگ مصنوعی از مو می شود. این فرآیند برای استفاده از رنگ موها لازم است.
تمام فرآورده های رنگ مو دایمی حاوی یک ظاهرکننده یا اکسیدکننده و یک عامل قلیایی کننده هستند که موجب نفوذ بیشتر رنگ به داخل مو،راحت رنگ شدن و روشن شدن موها می شود.
4- رنگهای طبیعی
انسان ها از هزاران سال پیش موهای خود را با استفاده از رنگ های طبیعی و معدنی رنگ می کردند بعضی از مواد طبیعی شامل رنگ دانه هستند مانند: حنا،روناس،خضاب،بابونه،ایندیگو یا پوست گردو و بعضی دیگر نیز شامل سفید کننده های طبیعی می باشد که باعث ایجاد واکنشهایی می شوند که رنگ مو را تغییر می دهد.مزیت رنگ موهای گیاهی،طبیعی بودن و ایمنی نسبی انهاست.
روش تهیه یک نوع رنگ گیاهی:
رنگ موی مشکی
پودر شقایق ۴۰گرم
پودر سنامکی ۴۰ گرم
حنا ۲۰ گرم
لیمو ترش ۳ عدد
اب جوش ۱ لیوان
تمامی مواد را درون اب جوش بریزید.۳الی۴ساعت صبر کنید تا کاملا رنگش را پس دهد.سپس به مدت ۲الی ۳ ساعت رنگ را روی موی خود بگذارید و موها را با کلاه پلاستیکی بپوشانید.پس از رنگ شدن،سر را با یک شامپو مناسب موی خود بشویید توجه داشته باشید اگر رنگ شما غلیظ بود کمی اب اضافه کنید و اگر شل بود کمی پودر اضافه کنید.
محدودیت رنگ موهای طبیعی:
۱- تنوع لازم را ندارد.
2- نتایج غیر قابل پیش بینی است.
3- دریچه های مویی که با اینگونه مواد رنگ شده مسدود می گردد بنابراین دکلره و بی رنگ کردن مو بسیار مشکل و گاهی نشدنی خواهد شد.از این رو دسترسی به رنگ هایی با پایه روشن در اینده امکان پذیر نخواهد بود.
عوارض رنگ مو
1- متفاوت شدن نتیجه رنگ مو (نسبت به آنچه که مورد انتظار فرد بوده است)
2- شکسته شدن تارهای مو
3- ریزش مو
4- ابتلابه برخی از انواع سرطان های خون
5- خشک شدن کف سر
6-رنگ شدن پوست سر با رنگ مو
7- مسمومیت با سرب (هنگامی که استات سرب به عنوان یک تمیزکننده تدریجی در رنگ مو به کار می رفت.)
8- آلرژی به رنگ مو (گاهی رنگ مو در بیمار ضایعات قرمز رنگ خارش دار، و تورم شدید سر و صورت ایجاد می کند.)
در بیشتر رنگ موها، ماده یی به نام پارافنیلن دی آمین وجود دارد که عامل اصلی آلرژی به رنگ مو است، به همین دلیل گاهی از رنگ های گیاهی به عنوان جایگزین رنگ های شیمیایی استفاده می شود.
برخی محققان معتقدند استفاده زیاد از رنگ موهای طبیعی باعث سرطان مثانه و لنفوم غیرهوچکین می شود. طبق نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده است زنانی که از فرآورده های رنگ موی دایمی به مدت بیش از ۲۵ سال استفاده می کردند، خطر لنفوم غیرهوچکین (نوعی سرطان خون) در آنها دو برابر زنانی بود که از رنگ مو استفاده نمی کردند. این خطر در زنانی که بیش از ۲۰۰ مرتبه موی خود را رنگ کرده اند نیز مشاهده شده است. در زنانی که از رنگ موهای نیمه دایمی یا موقت استفاده می کردند، خطری دیده نشد.
نکاتی مفید هنگام استفاده از مو:
۱-  از باقی ماندن رنگ مو بر روی سر، بیشتر از مدت زمان مورد نیاز پرهیز کنید.
۲-  بعد از استفاده از رنگ، سر را خوب با آب بشویید.
۳-  هنگام ستعمال رنگ مو از دستکش استفاده کنید.
۴  -دستورالعمل روی بسته‌بندی رنگ مو را به دقت رعایت کنید.
۵- رنگ موهای مختلف را با هم مخلوط نکنید، زیرا ممکن است مواد بالقوه مضر ایجاد شود.
۶ -قبل از هر بار استفاده از یک نوع رنگ مو، حتما کمی از آن را روی پوست دست‌تان امتحان کنید و درصورت عدم‌بروز واکنش حساسیتی، مانند قرمزی و تحریک، آن را روی موها به کار ببرید.
۷- ابروها و مژه‌های خود را با رنگ‌موهای شیمیایی رنگ نکنید.
۸- سعی کنید رنگ کردن موها را تا حد امکان و تا زمانی که بالا رفتن سن، آنها را خاکستری کرده است، به تعویق بیندازید. حنا، به‌عنوان یک رنگ طبیعی جایگزین بدون عارضه، برای رنگ کردن سالم موها توصیه می‌شود. رنگ‌های حاوی استات سرب نیز بر انواع دیگر ترجیح دارند.