از گذشته های دور تاکنون، زیبایی و میل به آن در ذات همه انسان ها وجود داشته است. هر فردی تمایل دارد در انظار عموم و مراسمی که در آن شرکت می کند، به بهترین شکل ممکن بدرخشد؛ از این رو به استفاده از مواد آرایشی و زیورآلات روی می آورد. این موضوع در مورد زن و مرد هم مستثنی نیست. در این مطلب از وب سایت رژلب با ما همراه باشید تا نگاه دقیق و کلی به مبحث آرایش، گریم و میکاپ داشته باشیم.

                                                     

آرایش چیست؟
به طور کلی، به عملیاتی که در راستای آراستگی ظاهر صورت گیرد، آرایش می گوییم. معمولا آرایش زنان خدمات متفاوت تری از آرایش مردان را ارائه می دهد که از جمله آن ها می توان به آرایش و گریم صورت، کوپ، رنگ و مش، شینیون، براشینگ، بافت مو، خدمات ناخن، مانیکور و پدیکور، اپیلاسیون و ... اشاره کرد. این در حالی است که آرایش مردان محدود به آرایش و کوتاهی مو و همچنین ریش و سبیل می شود. البته امروزه آرایشگاه های مردانه نیز همانند سالن های زیبایی بانوان، خدمات گسترده تری همچون وکس صورت، رنگ و لایت، سولاریوم و ... را ارائه می دهند. در مورد آرایش خوب است که همواره به این نکته توجه داشته باشیم: بهترین آرایش آن است که عیب ها را بپوشاند و با موقعیت، سن و زمان تناسب داشته باشد.
تاریخچه آرایش
یکی از مشهورترین آرایش ها در طول زمان، مختص به آرایش مصریان است که عمدتا در زن و مرد صورت می گرفت. مصریان اطراف چشمان خود را با رنگ های سبز و خطوط سیاه رنگ آمیزی می کردند. پادشاهان و درباریان ایرانی و اعراب نیز با آویختن زیورآلات به گوش ها و ریش هایشان، خود را از زیردستان خود متمایز می کردند. این موضوع در مورد درباریان انگلیسی و فرانسوی نیز با گذاشتن کلاه گیس های بلند صدق می کرد. قبایل سیاه پوست و سرخ پوست نیز با استفاده از رنگ های شاد در چهره های خود، نسبت به آراستگی ظاهرشان اقدام می کردند.
تاریخچه آرایش در ایران
اگر یک ایرانی اصیل باشید، حتما واژه هفت قم آرایش را تاکنون شنیده اید و شاید برایتان سوال پیش آمده که معنی این اصطلاح چیست؟ هفت قلم آرایش به لوازم آرایشی در قدیم اشاره دارد که نام های آن قاضه (سرخاب)، سپیدآب، خال، نگار (حنا)، وسمه (پرپشت کردن ابروها) و زرک (گرد طلایی رنگ) ذکر شده اند. پیش از اسلام و در عهد باستان به این اصطلاح «هفت وند» نیز می گفتند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در عهد باستان، آرایش بیشتر به شاهان و ملکه ها اختصاص داشت و تنها شامل زنان نمی شد. در این زمان، استفاده از جواهرات و تزئینات نیز نقش به سزایی در آراستگی ظاهر ایرانیان داشته است. رفته رفته و با ورود دین مبین اسلام، استفاده از آرایش در انظار عموم ممنوع و تنها زنان متاهل حق آراستن خود آن هم فقط در خانه و به دور از چشم نامحرمان را داشتند.
 تکنیک های آرایش صورت
حال که با مدل های مختلف آرایش آشنا شدیم، باید بدانیم که چه تکنیک هایی برای پیاده سازی آن ها لازم است. یکی از اصلی ترین بخش های آرایش، برجسته سازی اجزای صورت با استفاده از تعیین حد و مرزها است.انجام این کار با استفاده از روش گریم صورت می گیرد. البته نگران نباشید؛ با کمی تکرار و تمرین نیز می توانید خودتان عمل گریم را در منزل پیاده سازی کنید.
برای طراحی گریم، دو روش اصلی و قابل استفاده وجود دارد که لولایت یا تکنیک کم رنگ کردن و هایلایت یا تکنیک پر رنگ و برجسته کردن می گوییم. در واقع از لولایت برای پوشاندن قسمت هایی از صورت که نمی خواهیم به چشم بیایند، استفاده می شود و معمولا با به کار بردن یک رنگ تیره تر امکان پذیر است. برعکس، تکنیک هایلایت جهت برجسته نشان دادن اجزایی به کار می رود که تمایل به نشان دادن آن داریم و معمولا با به کارگیری سایه های مات و براق امکان پذیر می شود.
استفاده از تکنیک هایلایت و لولایت در اجزای صورت
به کارگیری این تکنیک ها در اقصی نقاط صورت متفاوت است که در ادامه به هر کدام اشاره خواهیم کرد:
گریم گونه
با استفاده از برس گونه متوسط یا بزرگ و سایه لولایت تیره، در زیر استخوان گونه یک خط ایجاد کنید. قسمت بالای لولایت را نیز هایلایت کنید. می توانید برای این کار، رنگ براق و درخشان را در امتداد استخوان های گونه زده و سپس با استفاده از برس محو کنید.
گریم بینی
یکی از استراتژی های تکنیک گریم این است که بینی را کی باریک تر از آن چه هست نشان دهید. سایه لولایت را برداشته و گوشه درونی ابرو شروع کنید و تا انتهای هر دو طرف بینی ادامه دهید. سپس از بالا تا پایین پل بینی را برجسته یا همان هایلایت کنید. بهتر است برای آرایش بینی از محصولات مات استفاده کنید.
چشم
چشم ها را می توان در دو مرحله آرایش کرد؛ بدین صورت که ابتدا کار را با لولایت شروع کرده و روی چین و چروک ها و پلک استفاده می کنیم. سپس با استفاده از یک قلموی باریک، زیر ابرو را هایلایت کنید.
گریم فک
از زیر فک تا امتداد خط فک را لولایت کنید و این کار را تا نقطه ارتباطی فک با گردن ادامه دهید. بهتر است برای این که خط ایجاد شده دیده نشود، با استفاده از یک قلموی تمیز، زیر فک و گردن را برس بزنید تا یکدست شود. حال بالای خط فک را هایلایت کرده و با نواحی اطراف هماهنگ کنید.البته این کار را برای اطراف چانه به کار نبرید؛ چون هدف این است که دو طرف فک پایین برجسته شود.