کودکان در این دوران دارای ذهنی باز و روحیه‌ای حساس هستند و هر آن‌چه را که در اطراف خود ببینند یا بشنوند به ‌سرعت یاد گرفته و از رفتار افراد دیگر تقلید می‌کنند. بنابراین نحوه رفتار، تربیت و آموزش کودکان در شکست و یا موفقیت آن‌ها در آینده نقش تعیین ‌کننده‌ای دارد.
مسلما خانواده اولین نهادی است که کودکان در آن حضور می‌یابند. سبک زندگی و فرهنگ خانواده مستقیما در شکل‌گیری شخصیت کودک تاثیر دارد. از طرفی بعضی از خانواده‌ها تمایل دارند که کودکان‌شان مسائل و مفاهیم بیشتری را یاد بگیرند تا برای فعالیت در جامعه آماده شوند. از این رو آن‌ها را در مراکز آموزشی مخصوص کودکان یا مهدکودک ثبت نام می‌کنند.
                                                           
مهم‌ترین مزیت آموزشی مهدکودک نسبت به خانواده، حضور کودکان در کنار هم‌سن و سالان‌شان است؛ چرا که هنگامی که کودکان در کنار افراد بزرگسال قرار می‌گیرند ممکن است دچار ترس و اضطراب شوند و نتوانند خواسته‌های خود را به خوبی بیان کنند؛ در حالی که در مهدکودک‌ها، آن‌ها ترسی نسبت به دوستان خود ندارند و می‌توانند از خود خلاقیت‌هایی نشان دهند.بنابراين ميتوان اينگونه بيان كرد كه اولین اثر «اجتماعى شدن کودک» است.
اجتماعى شدن چندین فاکتور خیلى مهم دارد:
فاکتور اول «تعامل با اطرافیان»
فاکتور دوم «سازگارى»
همچنین مهدکودک دارای فواید دیگری برای کودکان است که عبارتند از:
یادگیری مهارت‌های اجتماعی
استقلال شخصیتی
آمادگی برای ورود به مدرسه
افزایش انگیزه برای یادگیری
بهبود عزت نفس و خودباوری
در این میان مهد کودکهایی که تجربه زندگی کردن با طبیعت را در اختیار کودکان قرار می دهند نقش بسزایی می توانند ایفا کنند . ما می توانیم به کودکان روش های دوستی با طبیعت را آموزش دهیم تا اثرات منفی دوری از طبیعت کم تر شود
 متخصصان بر این باور هستند که ریشه بسیاری از بیماری های مزمن در کودکان نظیر دیابت، مشکلات قلبی، آسم، تنگی نفس D هنگام خواب، کمبود ویتامین استرس و خصوصا بیش فعالی در نداشتن ارتباط مستقیم با طبیعت نهفته است در حالی که ، فعالیت فیزیکی و جسمانی مزایای عمده ای نظیر اسکلت بندی محکم تر و سالم تر، داشتن ماهیچه های سالم تر، کاهش چاقی و خصوصا کاهش احتمال ابتلابه بیماری های مزمن و شایع را در کودکان به ارمغان خواهد آورد. به خاطر داشته باشید آموزش راهکاری موثر نه تنها برای حفظ طبیعت بلکه برای لذت بردن و منتفع شدن از مزایای متعدد آن است.
ما در مهد کودک دنیای دردانه بر آنیم که با تدوین برنامه های مدون در این مهم نقش بسزایی را ایفا کنیم نمونه های برنامه های آموزشی مهد کودک دنیای دردانه عبارتند از :
 کاشتن سبزیجات، گل ها....  و رسیدگی به آنها توسط خود کودکان
آشنایی با حیوانات اهلی و مراحل زندگی آنها و حضور حیوانات در مهد ( حضور گروه آموزشی )
کودکان با زنبورها، چرخه زندگی کرم ابریشم، آشنایی با حلزونها ، آشپزی با مواد ارگانیک
سفالگری و بازی با خاک