شستشوی فرش دستباف
یکی از عوامل بسیار مهم در امر حفظ و نگهداری هر فرشی، تمیز نگه داشتن آن می باشد چرا که آلودگی و کثیفی فرش نه تنها سبب کاهش جلوه و زیبایی آن می شود بلکه ممکن است باعث بروز آسیب ها و خساراتی شود که از ارزش فرش شما نیز بکاهد.
طبیعتا همه فرش ها حتی اگر در محیطی مانند خانه نگهداری شوند و از آسیب هایی چون انواع لکه ها و خرابی ها در امان بمانند باز هم مجاورت دائمی آنها با هوا به تنهایی سبب آلوده شدن و کثیف شدنشان میشود؛ بنابراین شست و شوی فرش چه ماشینی و چه دستباف امری کاملا ضروری است.

                                                                                                           

بدیهی است شستشو و نظافت فرش دستباف، اصول و قواعد خاصی را می طلبد که با رعایت آنها می توان کیفیت اولیه ی آن را حتی بعد از شستن حفظ کرد در حالیکه اگر این کار به درستی انجام نگیرد، باعث فرش شما خصوصیات ظاهری خود را از دست بدهد و نیز ساختارش مورد آسیب واقع شود. از آنجاییکه ذرات گرد و غبار موجود در هوا در لابه لای پرز فرش فرو می روند با گذشت زمان باعث تیره تر به نظر آمدن سطح فرش می شوند و قاعدتا هرچه فرش شما زمینه روشن تری داشته باشد به شستشوی بیشتری نیز نیاز دارد.
به طور معمول فرش ها را پس از بافت و پرداخت و قبل از ارایه برای فروش یک بار می شورند و بعد از آن شما به عنوان استفاده کننده ی این کالا در صورت لزوم می توانید آن را شست و شو دهید.
یکی از اقداماتی که بهتر است قبل از شستشوی فرش انجام شود، غبارگیری است. غبارها در واقع  ترکیبات مختلفی در هوا هستند که به شکل ذرات آهن، کربن، دوده، آلومین و سایر مواد به داخل پرز فرش نفوذ می کنند. به دلیل اینکه عموما این ذرات جذب کننده ی رطوبت هستند، ممکن است در دراز مدت  بصورت لکه های چرک روی سطح فرش پدیدار شوند.
بهترین زمان برای شستشوی فرش از فروردین تا شهریور است. چراکه در این ایام به دلیل آفتاب، خشک شدن فرش بطور طبیعی اتفاق افتاده و فرش در زیر آفتاب ضد عفونی شده و رنگ شفاف و خوش بخود میگیرد. همچنین شکستگی فرش که نگرانی مشتریان است پیش نمی آید .
هیچ آسیبی متوجه فرش نیست. در شستشوی اتوماتیک، استفاده از موارد شوینده استاندارد و عدم دخالت دست، دقت کار را بالا می برد و همین مساله امکان آسیب احتمالی را از بین می برد مگر آنکه فرش کهنه یا پوسیده باشد که در آن صورت نیز نکات لازم به اطلاع مشتری رسیده و با کسب اجازه و احتیاط لازم، اقدام به شستشوی فرش می کنیم.