غذای سگ
برای اینکه سگی سالم و خیلی خوبی داشته باشید باید از بهترین و با کیفیت ترین غذاها استفاده کنید. همچنین باید مقدار غذایی که به سگ ها می دهید متعادل باشد تا مشکلی برایشان پیش نیاید.         

                                                                      
به طور کلی غذای سگ  باید از 6 دسته ی زیر تامین شود:
1- پروتئین و اسیدآمینه‌ها مثل گوشت، سفیده تخم مرغ و…
2- چربی ‌ها ‌و اسیدچرب‌ های ضروری مثل چربی های گیاهی یا حیوانی
3-کربوهیدرات مانند برنج، سیب زمینی، گندم، پاستا و...
4-ویتامین‌ ها
5- مواد معدنی (آهن، پتاسیم، کلسیم، فسفر)
6- اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و 6
همانطور که گفته شد تعادل غذایی برای سگتان خیلی مهمه چرا که در مدت زمان طولانی میتونه مریض بشه پس با توجه به سگ تان موارد زیر را برای ترکیب مواد غذایی در نظر بگیرید:
سن، نژاد، اندازه، حساسیت ها، میزان فعالیت، وضعیت زندگی
غذای سگ هایی که در خانه نگهداری می شوند از جیره ی غذایی متشکل از غذای خشک، غذای کنسروی، ترکیبی ازغذای خشک و کنسروی و یا غذای خانگی داده شود. با توجه به وضعیت اقتصادی تان و نوع جیره ی غذایی شما انتخاب می کنید که از کدام مورد یا موارد استفاده کنید.
غذای خشک سگ
این غذاها به صورت بیسکویت های قهوه ای رنگ و ریزی از ترکیب مواد غذایی مخلوط شده و غذای خشک سگ تشکیل شده اند که درصد رطوبتی بین 6 تا 10 دارند.
غذای خشک سگ و گربه با کیفیت کدام است؟
غذای خشک خوب و مناسب، صرف نظر از کارخانه سازنده و برند، به نسبت، کمیت، کیفیت و تنوع اجزای تشکیل دهنده آن بستگی دارد.
به عنوان مثال یک غذای استاندارد معمولا شامل 15 ماده غذایی است که این مقدار در غذای بسیار مرغوب premium یا غنی شده nutritional به 50 ماده غذایی افزایش پیدا می کند.
تغذیه غذایی متعادل و صحیح، شبیه پازلی است که هر تکه از آن شامل یک ماده غذایی ضروری برای حیوان است و با قرارگیری در کنار هم، اثرات یکدیگر را تکمیل می کنند.
الگوی وجودی علم تغذیه در حیوانات چیست؟
علم تغذیه حیوانات، به شناسایی و تعیین موثرترین مواد غذایی در جهت سلامتی و تندرستی حیوانات می پردازد و ما در این حوزه، دائما به جمع آوری اطلاعات جدید مشغول هستیم.
سالانه گروهی از مواد غذایی و فرمولهای تغذیه ای جدید به بازار عرضه می شوند که همگی با هدف پیشگیری از ابتلا به بیماریها و حفظ سلامت بدن پا به این عرصه گذاشته اند.
در طول 30 سال اخیر، کارخانه های تولیدکننده غذای خشک حیوانات خانگی دست به تولید غذاهایی زده اند که تاثیرات مثبتی بر زندگی سگ ها و گربه ها داشته اند.
برای مثال، تخمین زده می شود که در پانزده سال اخیر طول عمر سگ ها حدود 3 سال افزایش یافته است.
تغییر مفهوم رژیم تغذیه ای در طول زمان
اکنون مفهوم رژیم تغذیه ای تغییر یافته است و توجه بیشتری به زیبایی ظاهری حیوانات خانگی نسبت به گذشته شده است که صرفا در آن بقای حیوان و برآوردن حداقل نیازهایش مطرح بوده است.
گسترش این مفهوم بدون شک بدلیل دسترسی بیشتر به اطلاعات کاملتری درباره عملکرد اعضای بدن و مطالعه فواید موادغذایی موثر در سلامتی آن مانند عصاره گیاهان، مواد معدنی خاص، انواع پروتئین ها و غیره می باشد.
به واسطه پیشرفتهای نوین و پویا در علم تغذیه، مفهوم کلی رژیم تغذیه ای به مفاهیمی چون پیشگیری- تغذیه و سلامت- تغذیه گسترش یافته است.
خوشبختانه دوران بد تغذیه سگها از باقیمانده غذای ما انسانها و وادار کردن گربه ها به نوشیدن شیر گاو که برای رژیم غذایی آنها ناکافی است، به پایان رسیده است.امروزه این امکان فراهم شده است که رژیم غذایی حیوانات بر اساس نیازهای اصلی شان تنظیم شده و نقایص شناسایی شده نیز برطرف گردد.
اهداف ما از تغذیه درست حیوان خانگی مان کدامند؟
امروزه بواسطه تحقیقات علمی در زمینه دامپزشکی، مسائل مربوط به تغذیه مانند رشد، تامین انرژی بدن، از جنبه های دیگری همچون پیشگیری و درمان در شرایط خاص، نیز مطرح می شود.
حفظ و نگهداری و رشد و نمو بدن از طریق پروتئینها، مواد معدنی، ویتامین ها و برخی چربیها
تامین انرژی بدن عمدتا از چربیها و کربوهیدراتها صورت می گیرد
پیشگیری تغذیه ای ( با افزودن آنتی اکسیدان ها، زئولیت ها و غیره به جیره میتوان از ابتلا به بیماریهای گوارشی و کلیوی و نیز پیری پیشگیری کرد )
درمان تغذیه ای ( با افزودن مواد خاصی به جیره میتوان به تکمیل دوره نقاهت بیماری یا خلاصی حیوان از بیماری های مزمن و رفع درد، کمک کرد )
آیا تغذیه با غذای خشک برای سگ یا گربه من مناسب است؟
دانشمندان علم تغذیه و کارخانه های بزرگ و مطرح تولیدکننده غذای خشک حیوانات خانگی همگی بر این باورند که سگها بسته به سن ( توله، بالغ، مسن ) و جثه ( کوچک، متوسط،بزرگ، عظیم الجثه ) می بایست به روش های متفاوتی تغذیه شوند.
نیازهای غذایی گربه ها نیز بر اساس معیارهایی چون سن، شیوه زندگی و نژادشان تعیین و طبقه بندی میشود.
در مورد سگها، غذا عامل مهمی در تنظیم رفتار آنهاست، مثلا تغذیه آنها به میزان یکسان و در زمان معین باعث ایجاد تعادل فیزیولوژیک در بدن آنها می گردد اما گربه ها ذاتا شکارچیانی انفرادی بوده که دارای یک سیستم خودیاور هستند.بنابراین بدیهی است که با آنچه خودمان می خوریم، تغذیه آنها غیرممکن و نادرست است.
این غذاها خوب طبخ نمی شوند و یا سرشار از کربوهیدرات هستند که مناسب شرایط زندگی این جانوران نیستند.
قطعا یک تکه شکلات، یک توده شکر، یک تکه باریک پنیر و یا یک قطعه نان، در عین خوشمزه گی، باعث ایجاد اختلالاتی در سیستم تغذیه ای و روده ای شده و به تدریج به سلامت حیوان آسیب می رسانند.
اجزای پازل تشکیل دهنده غذای خشک سگ و غذای خشک گربه کدامند؟
کربوهیدرات ها، نشاسته (feculas)، سلولز (فیبر خام یا فیبر کامل)، پری بیوتیک، گلوزیدها، لیپیدها، اسیدهای چرب امگا 3 و6، پروتیدها، آمینواسیدها، کارنیتین، کازئین، کلاژن، پروتئین ها، تیروزین، تورین، انواع مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، بتاکاروتن، کندرویتین، گلوکوزامین، آب، زئولیت و غیره
بی شک غذاهای آماده فرموله شده توسط طیف وسیعی از کارخانجات در کشورهای مختلف، با برندهای گوناگون، در شکل های غذای خشک سگ، غذای خشک گربه یا غذاهای کنسرو شده، که قادر به تامین تمام نیازهای بدنی این جانوران باشند، کارمان را در نگهداری بی دردسر از آنها تسهیل
نموده است.
استفاده از غذای خشک در حیوان خانگی چه مزایایی دارد؟
تامین بی دردسر و مقرون به صرفه موادمعدنی و ویتامین های مورد نیاز حیوان از طریق غذای خشک
غذای خشک براحتی غذای تر دچار فساد نمی شود
راحتی در حمل غذا و دادن سریع و راحت به حیوان
هزینه تامین غذای خشک از غذای تر کمتر است
در صورت تامین مواد غذایی مورد نیاز حیوان از طریق غذای خشک خوب و با کیفیت، در حجم مصرفی روزانه غذا صرفه جویی می کنید
کنترل میزان کالری ورودی به بدن سگ یا گربه در موارد چاقی یا لاغری، در صورت استفاده از غذای خشک راحتتر است
بدلیل متراکم بودن غذای خشک، جرم دندانی کمتری شکل میگیرد
با عنایت به مزایای فوق، مهمترین عیب استفاده از غذای خشک را تامین نشدن آب مورد نیاز بدن حیوان میتوان گفت
آیا می دانستید الگوی غذایی خودتان با حیوان خانگی تان متفاوت می باشد؟
کمبود اطلاعات ما که با امیال ذاتی نیز آمیخته شده است، ارتباط نزدیک بین ما و حیوانات خانگی، ما را به آنسو هدایت میکند که به نیازهای تغذیه ای آنها بیشتر توجه کنیم و به این نکته واقف شویم که این حیوانات گوشتخوار هستند و ما شیوه زندگی خودمان را بدون توجه به تفاوتهای موجود، به آنها تحمیل کرده ایم.
انسانها موجوداتی همه چیزخوار بوده که دارای حس چشایی هستند و از تنوع لذت میبرند و به غذا توجه ویژه و زیادی دارند.
از این رو کاملا طبیعی به نظر میرسد که جیره غذایی سگها و گربه هایمان را مشابه با رژیم غذایی خودمان مطابقت دهیم.سگ و گربه حیواناتی گوشت خوار هستند
اما این دیدگاه اشتباه است و گذشت ده هزار سال از زندگی این حیوانات با انسان، آنان را به جانوران همه چیزخوار تبدیل نکرده است.آنها همچنان گوشتخوار هستند، آرواره ها در آنها برای بریدن خلق شده است نه جویدن، هیچگونه هضمی در مرحله اول گوارش توسط بزاق صورت نمیگیرد و در عوض معده ای متناسب با هضم شکاری که به یکباره بلعیده میشود، وجود دارد.
شکم بسیار کوچک بوده و قدرت هضم اغلب غلات را ندارد.
این حیوانات بسیار فعال، انرژی خود را از چربی ها به دست می آورند و به همین دلیل مشکلات کلسترولی ندارند، اما اگر صحیح تغذیه نشوند مشکلات ناشی از چاقی مفرط همچون بیماری قلبی، درد مفاصل و دیابت پدیدار می شوند.
حرف آخرم از این مقاله چه بود؟
اشتباه نکنید هدفم از این بحث ها، بازداشتن شما صاحبان دام از ابراز علاقه به حیوان خانگی تان نیست.
سعی بر اینست که با درک صحیحی از علم تغذیه و عملکرد مناسب در برابر عادات تغذیه ای ذاتی و درست سگها و گربه ها، با عنایت به ساختار بدنی آنها، با آنها برخورد کنید.
نگهداری از سگ و گربه در خانه مستلزم حس مسئولیت پذیری و تامین سلامت و شادابی آنها می باشد که این امر ما را بر این می دارد تا هرچه بیشتر درباره آنها و خصوصا نحوه تغذیه صحیح شان، بدانیم.
فراموش نکنید
سگ ها و گربه ها ذاتا گوشتخوار هستند.
آنها غذایشان را بدون جویدن، می بلعند.
غذا به صورت قطعات بزرگی به معده می رسد.
عمل هضم به سرعت صورت می گیرد و مواد غذایی با حجم زیاد که با رژیم گوشتخواری سازگار نیستند (ترکیبات گیاهی)، در دستگاه گوارش به سختی هضم می شوند.