عوارض لیزر موهای زائد در بارداری
دوران بارداری از مراحل پر چالش و پر استرس برای تمام بانوان است. یکی از مسائلی که زنان را در این زمان با خود درگیر می‌کند، موهای اضافی است. تغییرات هورمونی که در این دوره برای زنان ایجاد می‌ شود، ممکن است موجب شود در بخش‌ هایی از بدن موها به طور غیر طبیعی هم رشد داشته باشند.

                                                                 

در این دوران به خاطر شرایط خاص فیزیکی، دسترسی به موهای بخش‌ هایی از بدن برای این بانوان سخت می‌ شود. به همین دلیل به دنبال راه حل‌ هایی می‌ گردند که بتوانند به سادگی و بدون این که دچار مشکلات اضافه‌ تر شوند موها را حذف کنند. البته سلامت فرزند و مادر بیشتر از هر چیزی برای زنان باردار اهمیت دارد. این نگرانی بسیار طبیعی است. یکی از راه‌ هایی که زنان برای از بین بردن موهای زائد خود به آن فکر می‌ کنند، استفاده از لیزر موهای زائد است. پزشکان متخصص لیزر موهای زائد در بارداری را توصیه نمی‌ کنند، اما اگر زن بارداری اصرار به انجام این کار دارد، باید با عوارض احتمالی آن آشنا باشد.
لیزر برای از بین بردن موهای زائد چگونه عمل می‌ کند؟
لیزر در واقع نوری تک فوتون ثابت است که فقط و فقط روی فولیکول‌ های مو تأثیر دارد و آنها را می‌ کند. می‌ توان گفت عمق نفوذ این اشعه چند میلی متر بیشتر نیست. به همین دلیل است که احتمال کمی وجود دارد این اشعه روی جنین تأثیرات منفی داشته باشد. حتی احتمال یونیزاسیون و ایجاد رادیکال‌ های آزاد در بدن نیز وجود ندارد. اما همان طور که گفتیم بهتر است خانم‌های باردار پیش از انجام لیزر اطلاعات لازم را کسب کنند و عوارض آن را بشناسند. این احتمال وجود دارد که در صورت به وجود آمدن مشکلی برای جنین، آن را تأثیرات لیزر بدانند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌ کنند از روش‌های دیگر برای رفع موهای زائد استفاده شود.
 عوارض لیزر موهای زائد در دوران بارداری کدامند؟
فناوری لیزر از اشعه غیر یونیزه استفاده می‌ کند و در این شیوه گرمای شدید تولید می‌ شود که به این وسیله موها را از بین می‌ روند. این اشعه هیچ جهش سلولی به وجود نمی‌ آورد و همان طور که ذکر شد، عمق نفوذ آن کم است، اما این احتمال وجود دارد که بافت‌ های اطراف پرتوهای غیر یونیزه را جذب کنند.
برای پیشگیری از درد در زمان انجام لیزر از پماد های بی حسی استفاده می‌شود. این پماد ها توسط پوست جذب می‌ شوند و به همین دلیل توصیه می‌ شود از این کار دردوران بارداری پرهیز شود. البته از بین بردن موهای زائد با دستگاه لیزر مو الکساندرایت کندلا هیچ گونه دردی ایجاد نمی‌ کند و می‌ تواند برای زنان باردار گزینه خوبی باشد.
پوست بدن در دوران بارداری حساس‌ تر از زمان‌های عادی است و به همین دلیل لیزر ممکن است با درد، قرمزی و خارش همراه باشد که شاید خارج از تحمل زنان باردار به نظر برسد.
برای این که دوره درمان با لیزر به نتیجه مطلوب برسد، به جلسات متعددی نیاز است. با دستگاه‌ های قدیمی‌ تر به ۷ تا ۸ جلسه بسته به جنس مو و رنگ پوست ممکن است به مراجعه متقاضی نیاز باشد. البته با دستگاه لیزر مو الکساندرایت کندلا این جلسات به دلیل کارایی بالا و سرعت زیاد به نصف می‌ رسد. به این ترتیب ممکن است این مراجعات خانم باردار را با مشکل مواجه کند. مسئله مهم دیگر این است که در ماه‌ های آخر نشستن و دراز کشیدن برای آنها بسیار مشکل می‌ شود.
بدن به دلیل ترشح هورمون‌ ها ممکن است دچار تغییراتی شود که این تغییرات در حصول نتیجه از انجام لیزر نیز بی تأثیر نخواهد بود.
بهتر است زنان باردار برای از بین بردن موهای زائد بدن خود به کلینیک‌ های تخصصی مانند کلینیک پوست و مو شمس مشرق مراجعه کنند و پیش از انجام با مشاوران صحبت کنند و تمام اطلاعات لازم را از آنها بگیرند.