در عصر حاضر يادگيري مفاهيم و علوم رايانه و كاربرد آن ، چنان با زندگي روزمزه آدمي در آميخته است كه نيازي به سخن گفتن درباره آن باقي نمي ماند و اين احساس نياز به آموختن مفاهيم جديد چنان است كه موسسات كوچك و بزرگ با تبليغاتي وسيع و فراگير سعي در جذب فراگيران اين علوم دارند. سازمان ها و موسسات اداري ، تجاري و صنعتي به منظور بسط و توسعه اين علوم در لايه هاي دروني سازمان از هيچ كوششي دريغ نمي نمايند چرا كه يكي از راه هاي توانمند سازي و آماده سازي كاركنان براي پذيرش مسئوليت هاي جديد ، بهره گيري از اين علوم و فناوري روز است. در حال حاضر مجموعه اين آموزش ها تحت عنوان ICDL) International Computer Driving License) ارائه مي شوند.
اين دوره ها شامل: مفاهيم اساسي و تئوري هاي IT، آشنايي با سيستم عامل ويندوز و نرم افزارهاي پر كاربرد شركت مايكروسافت مي باشد. امروزه حجم بسيار زيادي از مكاتبات و اطلاعات موجود در سازمان ها توسط نرم افزارها ساماندهي مي شود كه دستيابي، نگهداري و استفاده از آنها مستلزم آشنايي با نرم افزار و مفاهيم آنها مي باشد.
تنظيم مكاتبات، تهيه گزارشات و مقالات اداري، بدون آشنايي با نرم افزارهاي واژه پرداز ( كه نرم افزار Word نمونه بارز آن مي باشد) كاري سخت و دشوار مي باشد، همين طور تهيه گزارشات مالي و رفع مغايرات بدون استفاده از نرم افزار صفحات گسترده (Sheets Spread) كه نمونه پركاربرد آن اكسل مي باشد كاري طاقت فرسا خواهد بود و همينطور نگهداري بانك اطلاعات شركت ها و ادارات بدون به كارگيري نرم افزارهاي مديريت داده ها تقريباً غيرممكن مي باشد.
با عنايت به موارد فوق و ارتباط تنگاتنگ امور اداري و مديريت امروز با علوم رايانه، اهميت يادگيري و كاربرد اين علوم به وضوح روشن مي شود. اين امر به قدري واضح و حياتي است كه بسياري از سازمان ها و حتي كشورها در طرح هاي آتي و توسعه اي خود يكي از استراتژي هاي اصلي خود را به آن اختصاص داده اند.


معرفي ICDL:

تعريف گواهي نامه بين المللي ICDL چيست؟
( International Computer Driving License (ICDL
يك گواهينامه بين المللي است كه توانايي دارندگان اين گواهي نامه را، در مهارتهاي كامپيوتري تائيد مي كند.

گواهينامه كاربري كامپيوتر در اروپا:
گواهينامه كاربري كامپيوتر در اروپا ( ECDL )، گواهي بين المللي مهارتهاي كامپيوتر است كه در 60 كشور گسترش يافته است. اين گواهينامه براي كشورهاي خارج از اروپا، گواهينامه بين المللي كاربري كامپيوتر (ICDL) ناميده مي شود.

اهداف ICDL:

اهداف اين گواهينامه عبارتند از:
1- ارتقاي سطح توانائيها در IT
2- ارتقاي سطح كارايي در شركتها
3- ايجاد توانايي در كارفرمايان براي سرمايه گذاري موثر در IT
4- تضمين استفاده بهينه از حداكثر مهارت و توانايي كارمندان در محيط كار

كاربرد ICDL:

براي كاربران:
ICDL براي كمك به كاربران شركتي و خانگي طراحي شده است و به كارفرمايان اطمينان مي دهد كه اطلاعات و دانش دارندگان اين گواهي نامه در رشته كامپيوتر، كاملا، به روز است.

براي كارفرمايان:
ICDL نشانه كفايت در مهارتهاي كامپيوتري است. بنابراين شركتي كه در نظر دارد به نيروي انساني يا كارمندان خود آموزش دهد بايد اطمينان حاصل كند، پولي كه به اين برنامه اختصاص داده است، به خوبي صرف مي شود. بطور حتم شركت در دوره هاي مختلف، بدون دريافت گواهينامه موجب دلسردي كارفرمايان و كارمندان، خواهد شد.

تاريخچه ICDL :

گواهينامه بين المللي راهبري رايانه (ICDL) برنامه آموزشي مي باشد كه از سال 1997 و از سوي بنياد اروپايي هدايت مي شود. بطور كلي مدرك ICDL به عنوان يك مدرك بين المللي فناوري اطلاعات و ارتباطات شناخته مي شود. و همچنين مدرك فوق از طرف سازمان هاي دولتي، انجمن هاي انفورماتيكي و شركت هاي تجاري شناخته و پشتيباني مي شود.
در حال حاضر برنامه ICDL در 148 كشور و به 38 زبان مختلف ارائه مي شود، طبق آمارهاي ارائه شده، حدود 7 ميليون مدرك ECDL / ICDL تا سال 2007 صادر شده است.
برنامه ICDL شامل 7 مهارت تئوري و عملي مي باشد كه براي اخذ مدرك نهايي نياز به موفقيت در تمام دوره ها مي باشد:

مفاهيم اوليه در فناوري اطلاعات ( مفاهيم اساسي تئوري IT(

در اين مهارت داوطلبان مفهومي كلي از فناوري اطلاعات و كار با نرم افزار و سخت افزار رايانه را فرا خواهند گرفت. همچنين بايد با شبكه هاي اطلاعاتي و كاربرد روزانه برنامه هاي كاربردي رايانه آشنا شوند.

استفاده از كامپيوتر و مديريت فايل ها ( مقدمه اي بر Windows - استفاده و مديريت فايل ها(

داوطلبان مي بايست امكان استفاده از رايانه و سيستم عامل را فراگيرند و بتوانند تنظيمات اصلي دلخواه خود را در ويندوز انجام دهند. همچنين لازم است كار و مديريت فايل هاي رايانه اي از جمله كپي، حذف و .... را بتوانند به راحتي انجام دهند. در ضمن بايد مفهوم ويروس را بدانند و همچنين آگاهي هاي لازم را در مقابل با ويروس زدائي داشته باشند.

پردازش متن ( واژه پردازي، مقدمه اي بر Word مايكروسافت(

داوطلبان بايد مفهوم برنامه هاي پردازش متن از جمله (Word) را بدانند و همچنين كاربرد روزانه آن را (ايجاد، ويرايش، قالب بندي، جدول بندي، كار با تصاوير و....) فرا گيرند.

صفحه گسترده ها ( مقدمه اي بر صفحات گسترده EXCEL مايكروسافت(

داوطلبان بايد مفهوم برنامه هاي صفحه گسترده از جمله (Excel) را بدانند و همچنين كاربرد روزانه آن را ( ايجاد، ويرايش، قالب بندي، جدول بندي و...) فرا گيرند. همچنين لازم است تا بتوانند فرمول هاي مقدماتي رياضي و كاربردي را ايجاد كنند.

پايگاه داده ( مقدمه اي بر Access مايكروسافت(

در اين مهارت داوطلبان بايد مفهوم پايگاه داده در رايانه را متوجه شوند و همچنين بتوانند در حالت مقدماتي جداول پايگاه داده اي با پرس و جوهاي مقدماتي را ايجاد و ويرايش كنند.

ارائه مطالب ( Power Point) 

داوطلبان بايد بتوانند از ابزارهاي ارائه مطلب رايانه به خصوص نرم افزار ( Power Point) به خوبي استفاده نمايند. به اين صورت كه امكان ايجاد اسلايدها و ويرايش و قالب بندي متون و تصاوير درون آن را داشته باشند. همچنين بايد بتوانند به بهترين شكل از حركات و امكانات نرم افزار استفاده كنند.

اطلاعات و ارتباطات ( خدمات اطلاعاتي شبكه - اينترنت و پست الكترونيك(

در اين مهارت داوطلبان بايد با مفهوم كلي اينترنت و برخي شاخص هاي امنيتي آشنا شوند و بتوانند كه جستجوهاي اينترنتي را به بهترين شكل ممكن انجام دهند. همچنين بايد كار با صفحات اينترنتي را بطور كلي فراگيرند. در ضمن كار با پست الكترونيك تحت وب و همچنين نرم افزارهاي پست الكترونيكي را نيز بايد فراگيرند تا بتوانند به راحتي به ارسال و دريافت نامه هاي الكترونيك با پيوست و.... بپردازند.

منبع : همه چی