سمپاشی درختان میوه
رشد و پربار شدن درختان میوه نیاز به یک برنامه خوب جهت سمپاشی درختان میوه دارد. یک سمپاشی مناسب از بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهد کرد. اگر آفات به درختان شما حمله کنند، در صورتی که درختان شما سمپاشی شده باشند، امکان نجات میوه ها و درختان شما بسیار بالا می رود. مدیریت سمپاشی درختان میوه فقط شامل یک روش نمی شود. نیاز به اجرای چندین مرحله و استفاده از چندین شیوه داریم تا آفات درختان میوه شما را کنترل کنیم.

                                                                         
قارچ کش ها

قارچ کش ها بیشتر پاتوژن های قارچی را از بین می برند. این پاتوژن ها باعث آسیب به تنه، ریشه، شاخه ها، برگ ها و میوه درختان می شوند. این قارچ ها بیشتر مواقع در درختان میوه به وجود می آیند و به آن ها آسیب می رسانند. بسته به نوع قارچ درخت ممکن است طی مدت زمان معینی دچار مشکل شود و البته قارچ های مختلف دارای قدرت آسیب متفاوتی هم هستند. سمپاشی نفت بی خطر یک روش بسیار کارآمد برای از بین بردن این قارچ ها است. به این ترتیب به قارچ ها فرصت تکثیر داده نخواهد شد. استفاده از سمپاشی مس مایع هم یک روش خوب برای نابود کردن قارچ ها و همچنین پاتوژن های باکتری است.
استفاده از ترکیب بروداکس نیز یک روش دیگر برای کشتن قارچ ها در سمپاشی درختان میوه است. توجه داشته باشید که قارچ کش های مسی ممکن است به تنه و ریشه درختان شما آسیب برسانند.
ح‏شره کش ها
حشره کش ها آفاتی را از بین می برند که از برگ ها و میوه درختان شما تغذیه می کنند. حشره ها شیره درختان را از شاخ و برگ می مکند، میوه های ریخته شده را می خورند و باعث ایجاد سوراخ هایی در درختان می شوند. حشره کش های نفتی و شوینده برای کشتن حشره ها با بدن نرم مناسب هستند و در سمپاشی درختان میوه در بسیاری از مواقع استفاده می شوند. از حشره کش های باکتریوم برای کشتن حشراتی استفاده می شود که از برگ درختان شما تغذیه می کنند. همچنین این نوع حشره کش ها برای بدن انسان خطر زیادی ندارند.
حشره کش های ترکیبی مانند کارباریل یک حشره کش مناسب برای کشتن انواع حشرات حمله ور بر درختان شما هستند. اما این حشره کش ها برای سلامتی انسان، پستانداران و ماهی ها بسیار مضر خواهند بود.
کشتن حشرات به طور اقتصادی
کشتن حشرات همیشه نیاز به صرف هزینه بسیار بالا ندارد. داشتن برخی موجودات و حشرات که از بقیه حشرات تغذیه می کنند اکثر مواقع روش مناسبی برای جلوگیری از تکثیر آفات است. کفش دوزک ها، عنکبوت ها و پرندگان یک نوع حشره کش مناسب به حساب می آیند. اما گاهی اوقات همین موجودات نیز ممکن از از میوه ها تغذیه کنند یا باعث مشکل شوند. این موجودات تا حدودی می توانند از تکثیر آفات جلوگیری کنند. اما اگر می خواهید به طور کامل از شر آفات درختان میوه راحت شوید به شما سمپاشی درختان میوه را پیشنهاد می کنیم.
بهترین زمان برای سمپاشی درختان میوه
زمان مناسب برای سمپاشی درختان میوه به نوع سم مورد استفاده بستگی دارد. در این بخش ابتدا به انواع سم اشاره می کنیم. به این ترتیب از مشکلات آینده در سمپاشی درختان میوه پیشگیری می شود.
سم های همه کاره
یک روش مناسب برای خلاص شدن از دست اکثر آفات استفاده از سم های همه کاره است. این سم ها ترکیبی و چند منظوره هستند. به این ترتیب نیازی به مشخص کردن نوع حشره و نوع آسیبی که به درختتان می رسانند ندارید. این سم ها به خودی خود از انواع مختلفی تشکیل شده اند. بنابراین بهتر است قبل از استفاده راهنمای آن ها را به خوبی مطالعه کنید. به این ترتیب از زمان سمپاشی درختان میوه مطلع خواهید شد.
سم های خاموش
سم های خاموش مانند نفت بی خطر یک سم بهتر برای کشتن باکتری ها و قارچ ها است. اگر دمای محیط از 4 درجه کمتر باشد نباید از این سم ها استفاده کنید. این سم ها در دمای پایین ممکن است به درختان شما آسیب برسانند. پس دفعه آینده که خواستید از این نوع سم ها استفاده کنید حتما دما را چک کنید.
سم های قارچ کش
این سم ها اکثرا در اوایل فصل میوه استفاده می شوند. اکثرا می بینیم که سم های قارچ کش در درختان میوه مانند هلو استفاده می شوند. این سم ها حتما باید در دمای حدود 15 درجه استفاده شوند. بهتر است تا بهار صبر کنید و بعد از این نوع سم ها استفاده کنید.
سم های حشره کش
زمانی از این سم ها استفاده کنید که گلبرگ ها در پاییز ریخته باشند. این سم ها آفات بسیاری را در درختان میوه شما از بین می برند. تنها حشره ای که این سم ها نمی توانند از بین ببرند پروانه است. به منظور از بین بردن این حشره باید دو هفته بعد دوباره سمپاشی کنید. بار دیگر باید در اوایل تابستان سمپاشی درختان میوه را انجام دهید. زیرا اغلب در این زمان نسل دیگری از پروانه ها به باغ های شما هجوم می آورند.
اصلا مهم نیست از چه سمی استفاده می کنید اما هرگز زمانی که شکوفه ها در حال باز شدن هستند سمپاشی نکنید. زیرا در این زمان نباید زنبور ها را بکشید چرا که این حشرات در این زمان گرده افشانی می کنند و باعث باروری بهتر درختان شما خواهند شد.
می توانید سمپاشی درختان میوه را خودتان به دست بگیرید، البته این کار نیاز به تحقیق و صرف وقت بسیاری خواهد داشت. همچنین امکان شکست خوردن و آسیب زدن به درختان هم وجود دارد. البته یک روش خوب برای سمپاشی درختان میوه استفاده از خدمات سمپاشی درختان در شرکت ها است. این شرکت ها از نوع سم و زمان مناسب استفاده از آن و همچنین نوع حشرات مطلع هستند. کارشناسان با تجربه با برسی منطقه به سرعت تشخیص می دهند که چه نوع حشره ای بیشترین آسیب را می رسانند و کدام حشرات برای شما سودمند هستند به این ترتیب از سمی استفاده می کنند که بهترین کارآمدی را داشته باشند. یک هدف بسیار مهم این است که در طی سمپاشی به درختان خود آسیب نزنید. شما می خواهید که باروری درختان شما به حداکثر برسد و کیفیت میوه های شما بسیار خوب باشد.