بیماری ام اس چیست؟
یک بیماری التهابی است که در آن غلاف های میلین سلول های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌ بینند. این آسیب‌ دیدگی می‌ تواند در توانایی بخش‌ هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند اختلال ایجاد کند و باعث به وجود آمدن علائم و نشانه‌ های زیاد جسمی شود. ام‌ اس به چند شکل ظاهر می‌ شود و علائم جدید آن یا به صورت عود مرحله‌ ای(به شکل برگشتی) یا در طول زمان(به شکل متناوب) اتفاق می‌ افتد. ممکن است در بین عود، نشانه ی بیماری به کلی از بین برود، با این وجود مشکلات عصبی دائمی به ویژه با پیشرفتِ بیماری در مراحل بعدی به طور مداوم اتفاق می‌ افتد اگرچه علت بیماری مشخص نیست اما مکانیزم اصلی آن آسیب زدن توسط سیستم ایمنی بدن یا اختلال در سلول‌ های تولید کننده ی غلاف میلین است.

                                                                    

اگر بیماری ام اس برای شما تشخیص داده شد، فیزیوتراپی ورزش و بازتوانی، یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های درمان و کند کننده پیشرفت بیماری شما می‌ باشد.
نشانه‌ های ابتلا به بیماری ام اس
شایع‌ ترین علائم بیماری ام اس عبارتند از:
مشکلات مثانه:
ممکن است بیمار در تخلیه‌ ی کامل مثانه مشکل داشته باشد و لازم باشد به طور مکرر به توالت برود.
بی‌ اختیاری ادرار(نیاز به رفتن به توالت به طور ناگهانی) و تکررادرار شبانه(نیاز مکرر به رفتن به توالت در طول شب) نیز شایع است.
مشکلات روده: یبوست عارضه‌ ی شایعی برای بیماری ام اس است و گاهی اوقات می‌ تواند بسیار جدی باشد.
کارکرد های شناختی: ازجمله مشکلات مربوط به حافظه، انتزاع، توجه و پیدا کردن کلمه است.
افسردگی: بیماران مبتلا به ام اس، ۵۰ درصد احتمال ابتلا به افسردگی را دارند.
تغییرات احساسی: ممکن است زمانی که برای اولین بار بیماری ام اس تشخیص داده می‌شود، تأثیرات احساسی عمیقی بر روی فرد داشته باشد.
از دست رفتن میلین و آسیب دیدن رشته‌های عصبی در مغز نیز می‌ تواند باعث تغییرات احساسی شود. سردرد و از دست دادن شنوایی نیز در میان علائم ام اس وجود دارد.
خستگی: این یکی از شایع‌ ترین علائم بیماری ام اس است که حدود ۹۰ درصد بیماران را تحت تأثیر قرار می‌ دهد.
سرگیجه: افراد مبتلا به ام اس معمولاً سرگیجه و مشکلات عدم تعادلی را تجربه می‌ کنند.
ممکن است حرکات سر باعث احساسی شبیه شوک الکتریکی شود.
لرزش: حرکات لرزشی غیرارادی نیز ممکن است رخ دهد.
بی‌ حسی یا ضعف: این عارضه معمولاً در یک یا چند اندام احساس می‌ شود و به طور معمول در یک زمان،فقط یک طرف بدن یا فقط نیمه‌ ی پایینی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درد گرفتن یا سوزن سوزن شدن برخی از نقاط بدن.
حالت انقباضی و گرفتگی عضلات: رشته‌های عصبی آسیب‌دیده در مغز و نخاع می‌ توانند باعث سفت شدن عضلات و گرفتگی‌های عضلانی شوند.
مشکلات بینایی: ممکن است دوبینی و تاری دید رخ دهد. از دست دادن دید چشم می‌ تواند به صورت جزئی یا کامل باشد که معمولاً در یک زمان یکی از چشم‌ها را تحت تأثیر قرار می‌ دهد.
تغییر در راه رفتن: بیماری ام اس می‌ تواند طرز راه رفتن فرد را تغییر دهد زیرا عضلات بیمار ضعیف‌ تر می‌ شوند و این ممکن است باعث بروز مشکل تعادلی، سرگیجه و خستگی شود.
نقش تغذیه در کنترل بیماری ام اس:
مصرف کافی آب به خصوص در فصل گرما، استفاده از گیاه شاهدانه به منظور کاهش لرزش، استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین های C،D،E و جگر گاو و املاح معدنی مثل منگنز، منیزیم، سلنیوم، منابع حاوی امگا 3 و 6 و ویتامین K جهت جلوگیری از لخته شدن خون که از عوارض این بیماری است.