نقش مهد کودک درتربیت و شخصیت کودکان
مهد کودک تاثیر زیادی برشکل گیری شخصیت کودکان و تربیت آنها دارد، برخی از این تاثیرات عبارتند از:

                                                                  
۱- تقویت روابط اجتماعی
مهم‌ ترین تاثیر مهد کودک بر کودکان تقویت روابط اجتماعی است. بازی‌ های گروهی و افزایش ارتباطات، روابط اجتماعی کودک را بهبود می‌ بخشند. یک مربی مهد کودک خوب به کودکان می‌ آموزد که چگونه با دیگر همسالان خود رابطه برقرار کرده و دوست‌ های جدید پیدا کنند. همچنین وقتی کودکان در بین هم‌ سن و سالان خود قرار می‌ گیرند در برخی از مواقع با یکدیگر دچار اختلاف خواهند شد. در این حالت مربی مهد کودک می‌ تواند به کودکان آموزش دهد که چگونه اختلافاتشان با یکدیگر را برطرف کنند.
۲- آموزش نظم و انضباط
کودکان باید هر روز و در زمان مشخصی به مهد کودک بروند و وسایلشان را در مهد کودک تمیز و مرتب نگه دارند. آنها همچنین زمان مشخصی برای تغذیه، بازی و آموزش دارند و طرز صحیح نشستن و صحبت کردن را یاد می‌ گیرند. همه این‌ ها نظم و انضباط را به کودکان آموزش می‌ دهد.
۳- مستقل شدن
بسیاری از کودکان تا زمانیکه در خانه اند برای انجام کارهایشان به پدر و مادر و یا خواهر و برادر بزرگتر از خود وابسته هستند. آنها در مهد یاد می‌ گیرند که چگونه کارهایشان را به تنهایی انجام دهند. همچنین دور بودن از محیط خانه باعث می‌ شود که وابستگی کودک به مادر کمتر شود و کودک در آینده راحت‌ تر بتواند به محیط مدرسه عادت کند.
۴- افزایش اعتماد به نفس و خود باوری کودکان
کودکان در مهد کودک مطالب جدید را یاد می‌ گیرند و ارائه‌ این مطالب توسط کودک در جمع‌ های دوستانه و خانوادگی، در ایجاد اعتماد به نفس در کودکان موثر است. همچنین مربی مهد کودک نقاط قوت و ضعف کودک را در زمان بازی و آموزش شناسایی می‌ کند و به او کمک می‌ کند تا نقاط ضعف خود را برطرف کند.
۵- کاهش اضطراب و ترس در کودکان
وقتی کودکان دور از خانواده و در محیطی جدید قرار می‌ گیرند، دچار ترس و اضطراب می‌ شوند. این اضطراب قدرت یادگیری آنها را کاهش داده و آنها را در خطر ابتلا به بیماری‌ های روانی قرار می‌ دهد. محیط مهد کودک یک محیط دوستانه همراه با بازی‌ های کودکانه و آموزش است که اضطراب کودکان را کاهش می‌دهد و آنها را برای مدرسه رفتن آماده می‌ کند.
۶- رشد عاطفی کودکان
کودکان در مهد کودک یاد می‌ گیرند تا احساسات خود را بیان کنند و نگرانی هایشان درمورد دیگران را نشان دهند، بنابراین یک مهد کودک خوب باعث رشد عاطفی کودکان خواهد شد.