عمل افتادگی پلک، مراحل، عوارض و دوره نقاهت بعد از بلفاروپلاستی
اکثر افراد که نیاز به عمل افتادگی پلک دارند با مشکل دید کم مواجه هستند و چهره آن‌ ها خسته و حتی مسن‌ تر از سن واقعی‌ به نظر می‌ رسد. داشتن یک جراحی پلک تخصصی به این افراد کمک می‌ کند که چهره جذاب‌ تر و جوان‌ تری داشته باشند، همچنین از دید بهتری برخوردار گردند.
                                                                 
آماده سازی برای بلفاروپلاستی
قبل از انجام عمل بلفاروپلاستی، شما باید به پزشک خود بگویید که بیهوشی عمومی یا بی‌ حسی موضعی را ترجیح می‌ دهید. اگر شما از بی‌ حسی موضعی استفاده کنید، در طول عمل بلفاروپلاستی بیدار و هوشیار هستید و تنها ناحیه اطراف چشم شما با تزریق دارو، بی‌ حس می‌ شود.
مراقبت‌های قبل از بلفاروپلاستی
روز قبل از عمل جراحی به خصوص اگر قرار باشد بیهوشی عمومی داشته باشید، موارد زیر به شما توصیه می‌ شود:
1- در صورت توصیه پزشک، اگر داروی دیگری مصرف می‌ کنید که از لخته شدن خون شما جلوگیری می‌ کند، مصرف آن را متوقف نمایید. که شامل داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن می‌ شود و شما بایستی یک یا دو هفته قبل از بلفاروپلاستی، مصرف آن‌ها را قطع نمایید تا احتمال خونریزی بیش از حد طی درمان کاهش یابد.
2- خوردن وعده غذایی ساده و سبک مانند سوپ شب قبل از عمل جراحی، توصیه می‌ شود.
3- بعد از نیمه شب قبل، چیزی نخورید و ننوشید.
4- صبح روز عمل، داروهای ضروری مانند قرص فشار خون را با مقدار کمی آب مصرف کنید.
5- در روز جراحی، هیچ گونه آرایشی نداشته باشید.
6- اطمینان حاصل کنید که شخصی برای بردن شما به منزل و مراقبت از شما برای چند ساعت بعد از عمل جراحی پلک، در کنار شما خواهد بود.
عمل جراحی بلفاروپلاستی معمولاً در کلینیک یا مطب پزشک انجام می‌شود و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد، مگر اینکه شما در همان روز چند عمل جراحی را پشت سر بگذارید.
در طول عمل جراحی چه اتفاقی می‌افتد؟
بلفاروپلاستی را می‌توان روی پلک بالا، پلک پائین و یا هر دو به طور همزمان انجام داد.
برش‌ها برای عمل بلفاروپلاستی در قسمت‌ هایی ایجاد می‌ شود که پس از جراحی هیچ جای زخمی قابل مشاهده نباشد. در واقع برش‌ های صورت گرفته حین عمل بلفاروپلاستی در شکاف‌های طبیعی پلک‌ ها ایجاد می‌ شوند و پس از بهبودی غیر‌قابل تشخیص هستند.
در حالی که شما دراز کشیده‌اید، جراح قسمت‌هایی که باید برش بخورد را مشخص می‌ کند. برخی از عضلات اطراف چشم نیز در این جراحی ممکن است حذف شوند.
این بافت‌ ها با وسیله‌های جراحی مانند scalpel ها، قیچی‌ های جراحی، دستگاه‌ های برش با فرکانس رادیویی و گاهی لیزر برداشته می‌ شوند. سپس بافت‌ها با دقت بالا به صورت صاف و منظم، در کنار هم تنظیم می‌ شوند.
طی این جراحی، پزشک شما تصمیم می‌ گیرد که چقدر از پوست پلک، عضلات و یا چربی را بردارد. که این میزان بر اساس ارزیابی پزشک از ساختار عضلانی چهره شما، شکل استخوانی آن و تقارن ابروها صورت می‌ گیرد.
از پلک بیماران مبتلا به خشکی چشم، معمولاً بافت کمتری جدا می‌ شود، تا بدین ترتیب، از قرار گرفتن بیشتر چشم‌ ها در معرض هوا(که خشکی چشم را افزایش می‌دهد) جلوگیری شود.
ممکن است جراح شما از لیزر CO2 برای جوش دادن پوست، یکدست کردن آن و هموار کردن چین و چروک باقی مانده در ناحیه پلک استفاده نماید.
در مواردی که ابروها دچار افتادگی می‌ شوند، روشی به نام لیفت ابرو برای بالا بردن آن‌ها مناسب است. در این روش، برشی در پوست سر ایجاد شده، پوست کشیده و سفت می‌ شود و در نتیجه ابروها بالا می‌ روند.
ریکاوری بعد از بلفاروپلاستی
بعد از بلفاروپلاستی پمادهای موضعی برای اطراف چشم تجویز می‌شوند. در این مورد به ندرت نیاز به بستن باند روی چشم است.
در روز اول شما بایستی هر یک ساعت یکبار از بسته‌ های یخ روی چشم‌ ها استفاده کنید و در هر نوبت بین 10 تا 15 دقیقه آن را روی چشم‌ها قرار دهید، تا تورم و کبودی چشم را تا حد زیادی کاهش دهد. در روز دوم، بسته‌ های یخ هر چند ساعت یکبار و به مدت 10 الی 15 دقیقه روی چشم‌ها قرار داده می‌ شود.
بعد از 48 ساعت قرار دادن کمپرس آب گرم به منظور ترمیم سریع‌تر توصیه می‌ شود.
در صورت لزوم، پزشک متخصص چشم، توصیه‌های لازم برای مصرف دارو را به شما خواهد داد. اکثر مردم نیازی به استفاده از دارو ندارند و به ندرت پیش می‌ آید که استفاده از مخدرها برای کاهش درد، لازم باشد.
داشتن درد خفیف در روزهای اول بعد از جراحی طبیعی می‌باشد، اما اگر درد شدید باشد یا تغییراتی در بینایی فرد ایجاد شود، بلافاصله بایستی به پزشک خود مراجعه نماید.
در روزهای اول بهبودی، قرمزی و تورم در ناحیه اطراف چشم مشاهده می‌شود. ممکن است در قسمت سفیدی چشم نیز شاهد لکه‌هایی از خون باشید. همچنین ممکن است چند هفته طول بکشد تا تمام این علائم برطرف شوند و شما در طول این مدت نباید چشم‌ها را آرایش نمایید
زمانی که ورم چشم‌ ها کم شد، می‌توانید از لنزهای تماسی استفاده کنید. اما اگر از عینک استفاده می‌کنید، بعد از انجام جراحی هر زمان که بخواهید می‌توانید با احتیاط آن را روی چشم‌ ها قرار دهید.
اغلب نخ‌ های بخیه که برای بلفاروپلاستی استفاده می‌ شوند، به مدت 4 تا 7 روز بعد، خود به خود جذب پوست می شوند و نیازی به کشیدن آن‌ها نیست. اما اگر از نخ‌هایی استفاده شود که جذب پوست نمی‌شوند، بعد از یک هفته پزشک معالج آن‌ها را می‌ کشد.
اکثر افرادی که عمل بلفاروپلاستی را انجام می‌دهند، دارای رضایت هستند و اشخاصی که دارای افتادگی بیش از حد پلک بوده‌اند، دارای دید بسیار خوبی خواهند شد.