بلفاروپلاستی چیست؟
بلفاروپلاستی نوعی جراحی جهت اصلاح افتادگی پلک چشم است که برداشتن پوست اضافی، ماهیچه و چربی را شامل می‌شود. سن، کشیدگی پلک های چشم و ضعف حمایتی ماهیچه‌ها از علل تاثیرگذار بر افتادگی پلک های چشم می‌ باشند که این عوامل باعث ضعیف شدن پلک ها و افتادگی پلک های فوقانی و کیسه های زیر چشم می شوند.

                                                                     
این افتادگی پلک ها، سن فرد را بیشتر جلوه داده و حالتی خسته به چهره می دهد.
چشم ها مهم ترین بخش صورت هستند و تأثیر زیادی بر زیبایی چهره دارند. هر شخصی تمایل دارد که چشمانی زیبا و جذاب داشته باشد. افتادگی پلک که ناشی از افزایش سن است و یا اینکه به طور مادرزادی در فرد وجود دارد، می تواند از این زیبایی بکاهد.
به منظور حذف این افتادگی در ناحیه پلک بالا و پائین، عمل جراحی بلفاروپلاستی پلک انجام می گیرد. عمل بلفاروپلاستی این امکان را فراهم می کند که شخص دارای پلک هایی زیبا و در نتیجه چهره ای شاداب تر شود.
چرا بلفاروپلاستی؟ 
پلک ها مخصوصاً پلک های بالایی طی روند پیری و افزایش سن، دچار چین و چروک و افتادگی می شوند. در این فرایند ابروها نیز ممکن است دچار افتادگی شوند. پوست پلک زیاد شده، عضلات ضعیف می شوند که این موارد به افتادگی بیشتر منجر می شود. این وضعیت می تواند دلایل ارثی نیز داشته باشد و به میزان زیادی از جذابیت چشم ها و چهره شما کاسته و باعث می شود ظاهر شما خسته و پیرتر به نظر برسد.
جراحی زیبایی پلک می­تواند دید شما را بهبود بخشد، این کار با حذف مقدار اضافه پلک ها صورت می گیرد.
جراحی پلک بالا معمولاً به ایجاد برش در پلک بالایی چشم گفته می شود که طی آن پوست، ماهیچه و چربی اضافی در ناحیه پلک بالا برداشته شده و پس از آن قسمت برش خورده، بخیه زده می شود.
جراحی پلک تحتانی به ایجاد برش در پلک پایینی و جدا کردن چربی از قسمت های زیر پلک گفته می شود که در صورت نیاز، بخشی از پوست پلک پایین نیز برداشته می شود.
جراحی پلک چشم می تواند با بی حسی موضعی، بیهوشی عمومی و با استفاده از آرام بخش انجام شود. هر دو پلک بالا و پائین می توانند به صورت هم زمان یا پشت سر هم عمل شوند.
نکاتی راجع به جراحی پلک
هر جراح، باید در مورد داروهایی که بیمار قبل از عمل استفاده نموده، سابقه مصرف داروی بیمار و همین طور داروهایی که بیمار جهت کاهش خطر لخته شدن خون مثل وارفارین و آسپیرین استفاده کرده، آگاه باشد.
جراح به طور معمول به وسیله چسب های بخیه ناحیه برش را کنار هم نزدیک کرده و چسب ها بعد از جراحی معمولا یک هفته باید روی ناحیه برش باقی بماند.
بلفاروپلاستی پلک بالا معمولاً یک ساعت به طول می انجامد ولی بلفاروپلاستی پلک پایین حدود دو ساعت طول می کشد و بیمار همان روز می تواند به خانه برگردد.
بلفاروپلاستی زیبایی چیست؟
این جراحی زیبایی از نظر پزشکی یک جراحی ضروری نیست و فقط برای بهبود ظاهر چشم ها و چهره صورت می گیرد.
جراحی زیبایی پلک توسط جراحان مختلفی انجام می شود، اغلب چشم پزشکان و جراحان چشم این عمل را انجام می دهند. با این حال، جراح عمومی پلاستیک، جراح فک و دهان، جراح گوش، حلق و بینی نیز این جراحی را انجام می دهند.
چه زمان نیاز ضروری به انجام بلفاروپلاستی وجود دارد؟
این عمل جراحی (برخلاف جراحی زیبایی بلفاروپلاستی) به دلایل پزشکی انجام می شود.
در اکثر موارد ، لیفت پلک چشم و حذف پوست شل از پلک بالا در مواردی انجام می شود که دید فرد به خاطر افتادگی پلک ها کم شده و برای رانندگی یا انجام دیگر وظایف، شخص را با مشکل رو به رو می کند.
یکی دیگر از مشکلات عملکردی این است که فرد در استفاده از عینک یا لنزهای تماسی با مشکل مواجه می شود. که این مشکل هم از پلک بالا و هم پلک پایین نشأت می گیرد.
سایر شرایط پزشکی که ممکن است نیاز به عمل افتادگی پلک را تشدید می کند:
سوزش پلک ها بخاطر مالشی که چین و چروک اضافی با هم دارند 
ناراحتی عضلات پلک چشم به خاطر تحمل فشار زیاد ناشی از سنگینی پلک ها
مثل بلفاروپلاستی زیبایی، بلفاروپلاستی پزشکی نیز اغلب توسط چشم پزشکان و جراحان گوش و حلق و بینی انجام می شود.
با این حال جراحان عمومی پلاستیک، جراح فک و دهان و صورت نیز جراحی بلفاروپلاستی پزشکی را انجام می دهند.
چه کسانی بهترین کاندیداها برای انجام جراحی پلک هستند؟
برای اینکه مطمئن شوید کاندیدای مناسبی برای عمل پلک چشم هستید یا نه، یک وقت ملاقات با پزشک چشم خود تنظیم کنید، تا هر گونه مشکل پزشکی مربوط به پلک ها را بررسی کند.
اگر دلیل پزشکی برای انجام عمل پلک ندارید، می توانید راجع به دیگر نگرانی یا تمایل خود راجع به جراحی زیبایی پلک ها با پزشک خود مشورت کنید. ایشان راهنمایی های لازم را به شما ارائه خواهند کرد.
ممکن است شما به دلیل سائیدگی بیش از حد پلک ها یا سفت شدن آن ها در اثر افزایش سن، تمایل به انجام بلفاروپلاستی پلک داشته باشید. و یا اینکه دارای پف زیادی در ناحیه پلک چشم خود که ناشی از آلرژی یا edema هست، باشید.
در صورتی که عمل بلفاروپلاستی را انجام دهید، به دلیل این که فرآیند پیری و افزایش سن ادامه دارد، این جراحی نیز مانند سایر عمل های زیبایی تا آخر عمر دوام نخواهد داشت و ممکن است بعد از گذشت چندین سال، پلک کمی دچار افتادگی شود و شما باز هم نیاز به تکرار این عمل داشته باشید. با این حال با توجه به سلامتی شما و دیگر فاکتورها، عمل جراحی بلفاروپلاستی می تواند تا 10 سال جوابگو باشد.
پزشک متخصص چشم شما، عوامل احتمالی خطر مانند مشکلات چشم خشک، بیماری تیروئید چشمی و دیابت را نیز ارزیابی می کند.
دقت داشته باشید که داشتن مشکلاتی در سلامتی، می تواند امکان انجام بلفاروپلاستی را برای شما از بین ببرد.
افراد سیگاری در معرض خطر بیشتر عوارض جراحی هستند، زیرا دوره بهبودی آن ها طولانی تر خواهد شد. اگر شما فردی سیگاری هستید، ممکن است پزشک متخصص، ترک سیگار برای چند هفته را به شما توصیه نماید.
توصیه های مهم بعد از جراحی پلک چشم
بیمار 1 هفته از رفتن به سرکار خودداری کند. 
بهتر است بیمار برای چند روز بعد از جراحی از رانندگی خودداری کند. 
برای چند روز از کیسه یخ روی چشم ها استفاده کنید. 
از عینک آفتابی برای محافظت از چشم ها استفاده کنید. 
از کشیدن سیگار اجتناب کنید. 
از قرار دادن لنزهای تماسی و مالش چشم ها بپرهیزید. 
برای چند روز از فعالیت شدید و شنا کردن بپرهیزید. 
به آرامی پلک ها را تمیز کنید.(به وسیله قطره چشمی یا پماد) 
از داروهای تجویز شده جهت کاهش درد استفاده کنید.