ونیر کامپوزیت (پوشش ورق های کامپوزیت )
روشی است که با کمک مواد همرنگ دندان(کامپوزیت ) می توان در مطب و در یک جلسه بد فرمی ها، بد رنگی ها، فواصل بین دندانی و شکستگی های دندانی و... را برطرف کرد. مزیت آن نسبت به لمینت ونیر سرامیکی، هزینه کمتر با امکان ترمیم(در صورت شکستن و ترک خوردن) و عدم تراش دندان است.
                                                                   
در انجام ونیر کامپوزیت، دندانپزشک یک لایه نازک کامپوزیت را روی سطح دندان قرار داده و با هنر دست خود به آن شکل و فرم می دهد. در ادامه با نور ماورا بنفش آن را سفت می کند و سپس با دیسک ها و فرز های پرداخت فرم نهایی دندان را روی آن ایجاد می‌کند.
در این عمل نیازی به تراش دندان نیست. مگر در شرایط خاص که آن هم به دلیل نامرتبی خفیف دندان ها می باشد، مقدار کمی از سطح دندان سطح تراش می خورد.
مدت زمان انجام ونیر کامپوزیت
انجام ونیر کامپوزیت تنها در یک جلسه ۴ تا ۶ ساعت بوده و می توان از ۸ تا ۱۰ دندان در هر فک را کامپوزیت کرد.
اصولا درد این روش چندان زیاد نیست اما در صورت نیاز بیمار می تواند بی حسی نیز دریافت کند. همچنین در طول این ۴ تا ۶ ساعت به بیمار استراحت نیز داده خواهد شد. انجام کامپوزیت ونیر دو فک در یک روز امکان پذیر است، اما توصیه ما انجام هر فک در یک جلسه جداگانه است، تا بعد از انجام فک بالا بتوانید به خوبی استراحت کرده و جلسه ای دیگر را برای انجام فک پایین اختصاص دهید.
انتخاب رنگ در کامپوزیت ونیر
با توجه به اینکه اصلاح طرح لبخند با تکیه بر معیارهای جنسیت افراد، سن، رنگ پوست و... انجام می‌شود، بهتر است دندانپزشک را در جلسه مشاوره، یعنی دقیقا قبل از شروع درمان کامپوزیت ونیر از انتظارات خود مطلع نمایید تا با توجه به معیارهای فوق و سلیقه شما رنگ کامپوزیت ونیر انتخاب شود.
برخی افراد تمایل به انتخاب کامپوزیت بیش از حد سفید و بعضی کامپوزیت با رنگ سفید طبیعی و صدفی را انتخاب می‌کنند. (راجع به بلیچینگ دندان نیز بخوانید). در نهایت سلیقه‌ها مختلف بوده و ما تابع سلیقه مراجعه کننده هستیم. اما بهتر است هنگام انتخاب رنگ به تجربه و پیشنهادات دندانپزشک توجه نموده و نظر افراد دیگر مانند دوستان و نزدیکان خود را جویا شوید تا انتخاب رنگ کامپوزیت ونیر به درستی انجام شود.
روش انجام کار
در این روش مانند روش لمینت سرامیکی نیاز به قالب گیری و ارسال به لابرا توار نمی باشد و تمام مراحل در یک جلسه و در مطب دندانپزشکی توسط دندانپزشک زیبایی صورت می‌گیرد.
طول عمر ونیر کامپوزیت
ونیر کامپوزیت اگر توسط دندانپزشک زیبایی مجرب و به صورت اصولی انجام شود، هرگز دندانها پوسیده یا ونیر کامپوزیت جدا نخواهد شد. در صورت لب پر شدن آن به واسطه جویدن اجسام سخت و یا عادت های بیمار نیز امکان ترمیم آن به راحتی و در زمان بسیار کم وجود دارد.
قطعا رعایت نکردن بهداشت توسط مراجعه کننده می توانند کیفیت مواد و هنر دست دندان پزشک را بی اثر کند و دندان ها دچار پوسیدگی شوند پس خود شما نیز در طول عمر کامپوزیت نقش مهمی دارید.
به طور کلی عمر ونیر کامپوزیت در بهترین حالت ۶ تا ۱۰ سال است، یعنی چیزی نزدیک به عمر لمینت های سرامیکی!
سن مناسب ونیر کامپوزیت
تقاضای زیبایی حد و مرز نداشته و در هر سنی میتوان از داشتن لبخندی زیبا لذت برد.
لمینت ونیر سرامیکی (پوشش ورقه ای سرامیکی) شامل یک پوسته نازک سرامیکی (چینی )به ضخامت 0.5 تا 0.6 میلی متر است که تقریبا دو برابر ضخامت یک پوسته تخم مرغ است و به کمک انواع باندهای رزینی روی دندان چسبانده می شوند.
زمینه ونیر سرامیکی را معمولاً با نام های لمینت، لمینت سرامیکی و سرامیک می‌شناسند.
موارد استفاده از لمینت سرامیکی
به مانند کامپوزیت ونیر، لمینت سرامیکی نیز برای بستن فواصل بین دندانی، به هم ریختگی های خفیف، اصلاح دندان های تیره و رنگ گرفته، دندان های لب پر شده، پوشش دندان‌های سائیده شده در اثر افزایش سن و... مورد استفاده قرار می گیرد.
آیا می توان از لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر به جای ارتودنسی استفاده کرد؟
در صورتی که تعداد فواصل بین دندانی زیاد(البته میزان فاصله کم باشد ) و همراه با مشکلات دیگر مثل تغییر و یا مشکلات شکل و فرم دندانها باشند روش ایده آل برای اصلاح آن زمینه یا ونیر است که در یک یا دو جلسه قابل اصلاح است.
اما در به هم ریختگی های متوسط تا شدید قطعا ارتودنسی درمان انتخابی است.
از مزایای لمینت سرامیکی، عدم تغییر رنگ و استحکام بالا می باشد. البته در صورت لب پر شدن آن امکان ترمیم نیز وجود دارد.