عروس هلندی (نام علمی: Nymphicus hollandicus)
از خانواده طوطی‌ های کاکل‌ دار و کوچکترین عضو این خانواده از نظر جثه در استرالیا میباشد. این پرندگان به عنوان حیوانات خانگی محبوبیت زیادی در سطح جهانی دارند و تکثیر آن‌ها نیز به نسبت آسان می‌ باشد. این پرندگان پس از مرغ عشق محبوب‌ ترین پرندگان زینتی محسوب می شود.
                                                                   
در قبل این پرنده را به عنوان عضوی از خانوادهٔ طوطیها می‌ دانستند اما مطالعات مولکولی اخیر این پرنده را متعلق به خانوادهٔ طوطی‌های کاکل‌دار می‌ داند. عروس‌ ها بومی منطقه‌ای دورافتاده در درون استرالیا هستند که مناطق مورد علاقه آن‌ ها زمین‌ هایی پوشیده شده با علف و بوته درختان کوتاه است.
در زبان انگلیسی این پرنده را کُکاتیِل Cockatiel می‌ نامند و در اغلب زبان‌های رایج دنیا به همین نام شناخته می‌ شود. نام این پرنده در زبان فرانسوی ودر زبان آلمانی Nymphensittich و در زبان عربی (الکوکاتیل) است. در زبان فارسی به این پرنده (عروس هلندی) می‌ گویند و نام (عروس هلندی) در بین پرنده فروشان و پرورش دهندگان آن به شدت رایج و متداول است. نام (عروس هلندی) در حقیقت ترجمه نام علمی و لاتینی این پرنده می‌ باشد.
غذای عروس هلندی دانه است ولی ممکن است بعضی از این پرندگان تخم مرغ و هویج پخته و رنده شده با درجه ریز رنده رو دوست داشته باشند و از خوردن ان لذت ببرند توجه داشته باشید که تخم مرغ و هویج حتماً حتماً باید خوب پخته شوند و خیلی ریز رنده شوند. برای غذای این جوجه پرنده نیز می توان از سرلاک استفاده کرد در ضمن برای سلامتی پرنده می توان از گندم پخته، جوانه گندم، جوانه ماش و جوانه عدس نیز استفاده نمود. 
این نوع طوطی‌ ها توانایی یادگیری صحبت کردن را دارند، البته با توجه به این که نوع نر این پرنده دارای حنجره کاملتری از نوع ماده می باشد، پرنده نر بهتر قادر به صحبت کردن خواهد بود. برای آموزش صحبت کردن به پرنده بهتر است که از زمان جوجگی (حدوداً چهل و پنج روزگی) با آن تمرین شود. در صورت مداومت و تکرار صحیح کلمات، پرنده از حدود چهارماهگی شروع به صحبت بصورت ناواضح می کند و در اثر تمرین کم کم واضح تر می تواند کلمات را ادا کند. عروس هلندی‌ ها حیوانات بسیار اجتماعی هستند و از همنشینی با انسان‌ها لذت می برند.
قطع کردن جیغ عروس هلندی:
زمانی که با سر و صدا و جیغ و فریاد عروس هلندی خود مواجه می شویم در درجه ی اول باید توجه داشته باشیم که عروس هلندی موجود اجتماعی و وابسته به طبیعت است بنابراین کاملا عادیست که از او چنین سر و صداهایی سربزند چرا که در طبیعت بنابه دلایل مختلف ازخود صداهایی تولید می کند.
بنابراین آنچه که در وهله ی اول باید به آن توجه داشته باشیم روش هایی است که سبب کاهش میزان جیغ زدن آنها و همچنین روشهایی می باشد که به وسیله ی آنها زمان سر و صدا کردن عروس هلندی خود را تنظیم کنیم.
پس با توجه به در نظر گرفتن طبع اجتماعی بودن عروس هلندی (منظور از اجتماعی بودن این پرنده آن است که عروس هلندیها در طبیعت به همراه گله به سر می برند و وجود گله آنهاست که به آنان اطمینان خاطر می دهد) باید بستری را برای وی فراهم کنیم که اطمینان خاطر نسبت به محیط اطراف خود داشته باشد. پس بهتر است در زمان های طلوع خورشید و غروب خورشید خومان که صاحب او هستیم با لفظ خود به او اطمینان خاطر بدهیم به عنوان مثال: کنارتم ، پیشتم نگران نباش. (شاید انجام این کار ابتدا کمی خنده دار به نظر برسد ولی زمانی که نتیجه را بررسی کردیم آن وقت متوجه می شویم روشی است کاملا اساسی در آرام کردن پرنده ی خود)
این مورد کاملا درست هست که عروس هلندی ها بنا به غریزه ی خود در زمان های متعدد سر و صدا تولید کرده و یا جیغ می زند ولی این نکته را به خاطر بسپاریم که آنها زمانی چنین واکنشی را نشان می دهند که تحریک شده باشند، مثلا لانه ی آنها مورد حمله قرار گرفته باشد یا اینکه نسبت به صدای ما و اطرافیان و یا حتی پرندگان اطراف خود جواب بدهند.
پس زمانی که عروس هلندی ما در چنین شرایطی قرار گرفت می بایست به دنبال منبع و علت تحریک و عاملی که سبب عدم امنیت او شده بگردیم.
نکته: ممکن است عروس هلندی ما، بدون هیچ نوع دلیلی شروع به جیغ و فریاد کند، بنابراین بهترین راه چاره آن است که با یک صدای ناگهانی و نا آشنا به مدت چند ثانیه او را ساکت کنیم، به عنوان مثال، صدای افتادن خودکار بر روی سرامیک خانه، یا صدای افتادن کتاب روی زمین یا صدای کلید کنتور و... که سبب پرت شدن حواس پرنده ی شما نسبت به آن صدا شده و سر و صدای او را قطع خواهد کرد.
درصورتی که این روش پاسخگو نبود و عروس هلندی شما پس از شنیدن این صدا، همچنان جیغ و فریاد خود راشروع کرد، بهترین راه، در نظر گرفتن یک اصول یا یک خط مشی هست که به وسیله ی آن به عروس هلندی خود بفهمانیم که عمل او نادرست است.
به عنوان مثال اگر جیغ های او پایان نگرفت، بلافاصله بر روی قفس او یک پارچه ی تیره کشیده و قفس او را در محیطی ساکت قرار می دهیم، کاملا درست است که پرنده ساکت می شود ولی با انجام دادن این عمل تنبیه پرنده یاد می گیرد و تنبیه شده و آموزد که، درصورتیکه هر گونه جیغ و فریادی از او سر بزند عواقب آن کشیده شدن پارچه ی تیره و قرار گرفتن در یک محیط تاریک و ساکت است و به سادگی با انجام دادن این روش طی یک مدت معین به سادگی این خط مشی را به عروس هلندی خود آموخته اید.
یکی دیگر عواملی که سبب جیغ و فریاد عروس هلندی شما می شود، زمانی است که او قصد جلب توجه صاحب خود را، خواه به خاطر تنهایی و ترس و یا به خاطر عادت به شرایطی هست که ما مدت طولانی در کنار آنها بوده ایم.
پس بهتر است برای رفع جیغ و فریاد عروس هلندی خود محیطی را برای او فراهم کنیم که در آن مشغول شده و سبب ترک عادت او شود.
به عنوان مثال ساده ترین روش، خریدن اسباب بازی باری اوست که امروزه در تمامی پرنده فروشی های ایران یافت می شود که بارزترین این اسباب بازی ها تاب و دیگر وسایل مانند آویز های مختلف که عروس هلندی شما را از طریق آویزان شدن به آن یاحتی گاز زده شدن مشغول می کند و به سادگی با این کار خود، سبب قطع جیغ های عروس هلندی خود شده اید.