تزریق فیلر
یکی از عمده‌ ترین تغییراتی که با بالا رفتن سن در صورت ما اتفاق می‌افتد از دست رفتن حجم صورت است که ناشی از تحلیل پوست و چربی زیر آن است. ترمیم و بازگرداندن بافت‌های نرم صورت با استفاده از تزریق فیلر، یکی از تکنیک‌های جوان‌ سازی پوست است که نتایج خوبی در زمینه رفع چین و چروک‌های صورت داشته و با دوره نقاهت کوتاه، جایگزین مناسبی برای برخی موارد جراحی زیبایی محسوب می‌شود.
                                                                        
تزریق فیلر نقش بسزایی در هموار کردن خطوط عمیق و چین و چروک‌ها، مخصوصاً در اطراف بینی و لب‌ها، بازگرداندن حجم گونه‌ها و برجسته‌تر کردن آن‌ها و همچنین برطرف کردن گودی زیر چشم ها داشته است، این امر برای لب‌ها یا هر قسمتی از صورت که نیاز به ترمیم یا افزایش حجم دارد نیز امکان‌پذیر است.
مدت زمانی که طول می‌کشد تا تزریق فیلر تاثیر خود را بگذارد کوتاه بوده و مدت زمان ماندگاری آن‌ از شش ماه تا دو سال متفاوت است.
فیلرها بر اساس نوع ماده استفاده شده در آن که یا صناعی یا طبیعی و یا بیولوژیک می باشد دارای انواع متفاوتی می باشند.
در گذشته از مواد سنتتیک بعنوان فیلتر استفاده می شد و به خاطر عدم هم خوانی با بافتهای بدن و آسیبهای ناشی از آن دیگر مورد استفاده قرار نگرفت.
شایان ذکر است از کلاژن هم به عنوان فیلر استفاده می شود که در گذشته منشا حیوانی داشت و هم اکنون از نوع انسانی آن استفاده می شود که درهر دو حالت احتمال پس زدن و ایجاد حساسبت وجود دارد.
در حال حاضر فیلری مورد تایید می باشد که درپوست باعث حساسیت نشود و از لحاظ ساختمان مولکولی شبیه به بافت پوست باشد و خطر بروز سرطان در آینده  بهمراه نداشته باشد. فیلرهایی با این مشخصات به دو دسته تقسیم می شوند: ژلهای هیالورنیک اسید که به خاطر برخورداری از خصوصیات مذکور مورد تایید پزشکان واقع شده اند و همچنین بافت چربی که از بدن خود شخص ( برای مثال از پشت ران یا شکم) استخراج شده و درجای دیگری مانند صورت تزریق می گردد.
امروزه در جامعه ازعنوان پروتز به اشتباه برای تمامی انواع فیلر استفاده می شود. به طور مثال برخی افراد به ژل لب  به اشتباه  پروتز لب می گویند، درحالیکه  پروتز به ماده ای مصنوعی  گفته می شود که در خارج از بدن تولید می شود تا جایگزین قسمتی از بدن گردد. نا گفته نماند که در دانش زیبایی از پروتز لب و گونه و چانه و غیره نیز استفاده  می شود که این  پروتزها اغلب ازجنس سیلیکونی هستند و در طی عمل جراحی به وسیله جراح پلاستیک در لب، گونه، سینه و یا هر عضو دیگری قرارمی گیرند.
بعد از تزریق فیلر احتمال خون مردگی در ناحیه تزریق وجود دارد که برای جلوگیری یا کاهش شدت آن باید از کمپرس یخ استفاده شود و از چند روز قبل از تزریق از مصرف داروهایی مثل ویتامین E، ضد انعقاد خون، امگا 3 و مسکن هایی مثل ناپروکسن، آسپرین و ژلوفن و همچنین دی پیریدامول خودداری شود.
 جهت تزریق فیلر توصیه می شود حتما فرد با پزشک مشاوره کرده و از انجام  کار نزد افراد غیرپزشک پرهیز نماید چرا که تزریق فیلرتوسط افراد فاقد دانش لازم، می تواند با خطراتی مانند نکروزبافتی که ناشی از انسداد و آسیب عروق محل تزریق می باشد همراه باشد. از طرف دیگر استفاده از فیلرهای نامرغوب و ارزان قیمت و ابزار نامناسب تزریق هم می توانند منجر به عواقب ناخوشایند و ماندگار گردند.
‌‌