بوتاکس
تزریق بوتاکس یکی از روشهای جوانسازیست که بیشتر نقش پیشگیرانه دارد. چین و چروک صورت ناشی از عوامل متعددی است اما از همه مهمتر انقباضات عضلات زیر پوستی پیشانی و بین ابروها درآن دخیل هستند. در صورت یک فرد جوان، تنها با انقباض عضلات صورت چین و چروک بوجود می آید و با شل کردن عضلات، پوست دوباره صاف می‌شود اما با گذشت سال‌ها و انقباضات مکرر جای این چین‌ها دائمی می‌شود به‌نحوی که حتی وقتی انقباض نیز وجود ندارد چین‌ها روی پیشانی باقی می مانند.

                                                                     

 بوتاکس که سم تولید شده توسط باکتری کلستریدیم بوتولینوم می باشد اثر خود را از طریق جلوگیری از انتقال جریان از اعصاب حرکتی به عضلات اعمال می‌کند درنتیجه عضله دیگر قادر به انقباض نبوده، شل خواهد شد و از آنجا که چین و چروک‌های پوستی، ناشی از انقباض عضله زیرین پوست است، با شل شدن عضله چین و چروک‌ها نیز برطرف می‌شوند و نهایتا پوست شاداب تر بنظر می رسد.  بوتاکس بر روی اعصاب حسی تاثیری ندارد لذا بعد از تزریق بوتاکس حس ناحیه تزریق شده تغییری نخواهد کرد.
معمولا نتایج حاصل از تزریق  بوتاکس پس از سه روز شروع شده و نتیجه نهایی، دو هفته بعد ظاهر می‌شود. بوتاکس دوام همیشگی ندارد و چهار ماه بعد از تزریق ، عضله قدرت اولیه خود را بدست می آورند. معمولا تزریق به فواصل هر چهار تا شش ماه یک ‌بار انجام می‌شود و به‌تدریج به فرد کمک می‌کند تا به‌طور ارادی عادت انقباض عضله را ترک کند. در صورتی که بوتاکس توسط پزشک مجرب تزریق شود و ماده بوتاکس فاقد ناخالصی باشد، ضرری برای پوست ندارد.
این روزها بوتاکس طرفداران زیادی دارد. افراد از 20 سال تا 65 سال می‌توانند از مزایای بوتاکس بهره‌مند شوند. با این حال بهترین سن برای تزریق بوتاکس بین 30 تا 50سالگی است. به‌علاوه توصیه می‌شود در سنین پایین از این روش استفاده نشود.
اگر مواد مورد استفاده از برندهای معتبر باشد، عوارضی برای افراد به‌همراه ندارد. درحالیکه برندهای نامعتبر که عمدتا چینی هستند بعلت داشتن ناخالصی زیاد علاوه بر عمیق تر کردن چروکها در گذر زمان، ریسک بیشتری برای بروز واکنشهای حساسیت پوستی در فرد دارند.
از انجا که بیشترین نقش بوتاکس در پیشگیری از پیری صورت است بهتر است تزریق آن قبل از ایجاد چین و چروکهای پوستی شروع شود لذا هر چه فرد جوانتر باشد پاسخ بهتری از این روش جوانسازی دریافت خواهد کرد.
توصیه می شود که در مواردی مانند خانمهای باردار، بیماری‌های عصبی عضلانی مانند میاستنی گراو، افرادی که آلرژی و حساسیت دارند و حتی افراد سرماخورده یا کسانیکه ظرف هفت تا ده روز قبل واکسیناسیون داشته اند از تزریق بوتاکس خودداری گردد.
از موارد دیگری که تزریق بوتاکس درآنها جنبه درمانی دارد میتوان به سردردهای میگرنی و تعریق زیاده از حد زیر بغل اشاره نمود که در هر دو مورد نتایج بسیار خوبی گزارش شده است. دردرصد بالائی از بیماران میگرنی درمدت چهار تا شش ماه پس از تزریق کاهش قابل ملاحظه‌ای در شدت و میزان تکرار حملات میگرنی مشاهده شده و بهمین دلیل مورد استفاده گسترده متخصصین مغز و اعصاب در این زمینه است.
مراقبتهایی که فرد پس از تزریق بوتاکس ناگزیر از انجام آنهاست و بسیار مهم هستند شامل دراز نکشیدن و اجتناب از شستشو  تا چهار ساعت و دوری از حرکات ورزشی، حمل سنگینی و خم شدن تا چهار روز است.
یکی از عوارض تزریق بوتاکس که باعث نگرانی افراد می شود افتادگی پلک یا پتوز می باشد که در درصد کمی از موارد دیده می شود. از علل بروز آن میتوان دردرجه اول به عدم رعایت مراقبتهای فوق الذکر توسط فرد اشاره کرد. تکنیک اشتباه تزریق از جمله استفاده از دوز بالای بوتاکس و بکارگیری برندهای نامرغوب چینی هم درصد کمتری را باعث می شوند. این عارضه به خودی خود بهبود می یابد و دائمی نیست، در ثانی با کمک روشهایی مانند استفاده از اراف دیاترمی و تجویز داروی موضعی توسط پزشک بطور قابل ملاحظه‌ای برطرف می گردد.