حتما تا به حال شما هم با اين گلايه اطرافيان خود مواجه شده ايد كه با وجود صرف هزينه بالا براي خريد تشك تخت اما اين هزينه بالا باعث رضايت آنها نشده و در برخي موارد حتي باعث به وجود آمدن دردهاي ناحيه گردن و ستون مهره هاي شده است. از اين رو در اين مطلب ما به شما ميگوييم كه كدام تشك با توجه به وزن و بودجه شما بهترين انتخاب است.

در ابتدا به اين نكته توجه كنيد كه حتما از برندهاي شناخته شده و معتبر تشك خود را خريداري كنيد تشكهايي كه داراي استانداردهاي معتبر داخلي و خارجي  و داراي لايه بندي و فنر بندي استاندارد هستند و همچنين داراي ضمانت واقعي باشند تا نگراني از بابت آسيب احتمالي تشك خود نداشته باشيد و با خيال آسوده از محصول خود حداكثر استفاده را به عمل آوريد. این روزها، تشک‌هایی متنوع با قیمت‌هایی متفاوت در بازار به فروش می‌رسد؛ قیمت‌هایی که گاه تفاوت‌شان به چند صد هزار تومان هم می‌رسد و همین موضوع موجب می‌شود انتخاب تشک، کار چندان راحتی نباشد، اما بالاخره باید چه کار کرد؟

آیا تشک هرچه نرم‌تر باشد، بهتر است و خوابیدن روی آن راحت‌تر یا این ‌که باید تا حد متعادلی سفت و سخت باشد؟ طی بررسی‌هایی که در این زمینه انجام شده، از افرادی که دچار کمر درد بودند، خواسته شد روی تشک‌های مختلف بخوابند و نتیجه را اعلام کنند. البته، پس از این بررسی هم متخصصان به نتیجه قطعی و مشخصی نرسیدند؛ به این معنا که هر کس، از خوابیدن روی یک نوع تشک ابراز رضایت می‌کرد. با این حال برای انتخاب تشک باید این نکته را در نظر داشته باشید که تشک‌های خیلی نرم یا خیلی سخت و سفت مناسب نبوده و توصیه می‌شود روی تشک خیلی نرم نخوابید. البته در صورتی که پزشک استفاده از تشک دیگری را توصیه می‌کند، باید با توجه به نظر او برای خرید تشک مناسب اقدام کنید.

در زير چند مورد از انواع تشكهاي تخت را براي شما معرفي ميكنيم:

تشكهاي طبي-اسفنجي:اين تشكها داراي بيشترين ميزان سفتي هستند كه براي افرادي كه به توصيه پزشك ميبايست روي سطح سفت بخوابند يا عادت به خوابيدن روي سطح سفت تر از معمول دارند مناسب است.

تشكهاي طبي-فنري: اينگونه تشكها به لحاظ داشتن فنربندي مابين لايه هاي اسفنجي تشك داراي سفتي متعادل تري نسبت به تشكهاي اسفنجي هستند و به افرادي كه سفتي متعادل تري را ميخواهند توصيه ميشود.اين تشكها جزء تشكهاي ميان قيمت هستند و از راحتي و استفامت خوبي برخوردارند .

تشكهاي فنر منفصل: تشكهاي فنر منفصل از جديدترين تكنولوژي توليد تشك بهره مي برند كه داراي دسته هاي فنر بندي داخل پاكت و  جداگانه هستند. از مزيت هاي اين نوع تشك حالت گرفتن سطح تشك با انحناي بدن است و همچنين در تشكهاي دونفره به دليل جدا بودن بافت فنرها در صورت تكان خوردن طرف اول ، طرف ديگر داراي حركت و تكان كمتري ميشود.اين تشكها معمولا از مدلهاي قبلي گرانتر و داراي راحتي و انعطاف بيشتري هستند .

مموري فوم : نوعي از اسفنجهاي هوشمند است كه با دما و وزن بدن حالت بدن شما را گرفته و انحناي بدن را پر ميكند و بعد از استفاده دوباره به حالت خود برميگردد بهره گیری از مموری فوم هوشمند در تشک از اواخر دهه 2000 در شرکتهای معتبر تولید تشک آغاز شد . این تکنولوژی هم اکنون در کشور ما بومی شده است . مموری فوم با عث میشود نقاط حساس بدن در تشک به اندازه ای فرو رود که ستون فقرات در شکل اصلی خود قرار بگیرد و سلامتی حین خواب تضمین بشود . در صورت خوابيدن روي اين نوع از تشكها به دليل تغيير حالت بيشتر سطح تشك براي افرادي كه داراي گودي كمر هستند ميتواند اثر بخش باشد.

در ضمن خاطر نشان ميكنيم كه با بالا رفتن وزن بهتر است تا حد امكان از تشكهاي بالاتر استفاده شود زيرا داراي تراكم فنربندي و لايه هاي بيشتر مي باشند و در نتيجه استقامت بالاتري دارند. براي مثال تشك انتخابي فردي با وزن 90 كيلو و فردي با وزن 60  متفاوت هست.

در آخر ياد آور ميشويم بالطبع با بالارفتن قيمت تشكها از لحاظ فنر بندي يا لايه هاي بكار رفته (فنرمنفصل ، مموري فوم و …) پيشرفته تر مي شوند ولي در تشكهاي توليدي كارخانهاي معتبر و بين المللي  اين به معناي نفي مدلهاي پايينتر يا ارزانتر نيست زيرا حتي در مدلهاي ديگر هم از بهترين نوع فنر و لايه بندي با استاندارد بالا استفاده مي شود و شما ميتوانيد با در نظر گرفتن بودجه خود بهترين نوع تشك را انتخاب و خريد خود را به راحتي و با اطمينان انجام دهيد.

منبع : تشکستان