جایی که چربی ها جمع شده اند می تواند به اندازه مقدار چربی اضافی که حمل می کنید مهم باشد. حمل چربی اضافه خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و دیگر مشکلات مزمن برای سلامت را افزایش می دهد. حتی افرادی که وزنشان طبیعی حساب می شود، اگر چربی اضافه شان در ناحیه میانی جمع شده باشد، ممکن است در خطر این گونه بیماری ها قرار داشته باشند.
بر اساس تحقیقات اخیر، مردان و زنانی که میان تنه ای بزرگ دارند در مقایسه با افراد چاق بیشتر در خطر مرگ هستند.


برای سوزاندن بیشتر چربی های شکم چکار می توانیم بکنیم؟
متاسفانه برای داشتن عضلات شش تکه شکمی به چیزی بیشتر از ورزش های مخصوص این ناحیه نیاز دارید. ورزش هایی مانند دراز و نشست، شنا و کرانچ برای قدرتمند کردن هسته بدن لازم هستند.
با این حال انجام این گونه ورزش ها باعث آب شدن چربی های شکم نمی شوند. این حرکات می توانند حجم عضلات را افزایش دهند و برای شکل بدن مفید باشند.
تحقیقات نشان داده ترکیب ورزش های هوازی با ورزش های قدرتی می تواند بیشترین تاثیر را در سوزاندن چربی شکمی داشته باشد. آنچه می خورید هم نقش مهمی در چگونگی ظاهر میان تنه تان دارد.

کاهش منطقه ای: خرافه یا واقعیت؟

یکی از تصورات غلط شایع درباره کاهش وزن این است که افراد فکر می کنند می توانند نقطه ای وزن کم کنند.
متاسفانه، تنها به این دلیل که برای قوی کردن هسته بدنتان یا دست ها ورزش می کنید به این معنا نیست که بیشترین وزن را هم از این نقاط کم خواهید کرد.
در یک تحقیق که سال 2007 انجام گرفت، محققان تاثیرات ورزش های قدرتی روی کاهش منطقه ای چربی ها را مورد بررسی قرار دادند.
حدود 100 مرد و زن به مدت 12 هفته تحت نظارت، تنها ورزش هایی را انجام دادند که روی بازوی غیرغالبشان متمرکز بود. سطح چربی ها تنها قبل و بعد از دوره ورزش اندازه گیری می شد.
محققان متوجه شدند در مردان پس از 12 هفته ورزش، سطح چربی بین دو بازو متفاوت است. با این حال تفاوت بین چربی بازوها در خانم ها آنچنان زیاد نبود. با وجود اینکه آقایان در بازویی که روی آن کار می کردند تاثیر بیشتری دیدند اما کاهش وزن در هر دو گروه کلی بود.
محققان با توجه به این تحقیق نتیجه گرفتند که کاهش وزن منطقه ای مخصوصا در خانم ها زیاد جواب نمی دهد.
چه ورزشی به سوزاندن چربی شکم کمک می کند؟
بر اساس تحقیقات سال 2012 بهترین ترکیب کاهش وزن شکمی را ورزش های هوازی و قدرتی تشکیل می دهند.
ورزش های قدرتی از هسته بدن و دیگر عضلات اصلی استفاده می کند که می تواند باعث افزایش حجم عضله و همچنین حساسیت به انسولین شود.
ورزش های هوازی شامل فعالیت هایی با کالری سوزی بالا می شود که می تواند روند استفاده بدن از چربی ها به عنوان سوخت را افزایش دهد.
در بررسی که سال 2011 انجام شد، اطلاعات 35 تحقیق مختلف درباره ورزش و کاهش چربی بیرون کشیده شد. محققان به این نتیجه رسیدند که ورزش های هوازی برای کاهش وزن از منطقه شکمی مهم هستند.
یک بررسی که در سال 2013 انجام گرفت نیز به نتیجه ای مشابه دست پیدا کرد: تمرین های هوازی، چه متوسط چه شدید، می توانند برای کاهش چربی شکم در خانم ها و آقایان دارای اضافه وزن، مفید باشد.
انجام ورزش های شکمی برای افزایش قدرت هسته بدن و حجم عضلات مفید است. با این حال اضافه کردن ورزش های هوازی برای سوزاندن چربی شکمی بسیار مهم است.

اهمیت برنامه غذایی

افزایش ورزش تضمین نمی کند که به صورت خودکار وزن کم کنید. یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم کاهش وزن این است که مواظب آنچه می خورید باشید.
حذف قندهای اضافی از برنامه غذایی می تواند راه ساده ای برای کاهش چربی های شکمی باشد. چه ورزش شکمی بکنید چه خیر، آنچه می خورید روی قسمت میان تنه تان تاثیر می گذارد.
در تحقیقی که سال 2002 انجام شد محققان روی سه دسته از خانم ها آزمایشی انجام دادند. به مدت 16 هفته یک گروه از آنها فقط رژیم گرفت، گروه دیگر ورزش هوازی بعلاوه رژیم و گروه آخر ورزش قدرتی بعلاوه رژیم داشت. محققان به این نتیجه رسیدند که هر سه گروه پس از این مدت مقدار زیادی وزن کم کردند.
این نشان می دهد کاهش وزن و سوزاندن چربی شکمی مخرجی مشترک دارند: برنامه غذایی.

آنچه نمی توانید کنترل کنید

ژنتیک می تواند روی اینکه کجا و چه مقدار چربی ذخیره می کنیم تاثیر داشته باشد. برخی از افراد به صورت طبیعی بدنشان تمایل دارد چربی ها را در میان تنه ذخیره کند و برخی نیز چنین نیستند. هورمون ها می توانند روی اینکه کجا چربی ذخیره می کنیم تاثیر داشته باشند.
هومون های استرس می توانند ذخیره چربی در میان تنه را تقویت کنند و مخصوصا مردان در این مورد بیشتر در خطر ذخیره چربی در ناحیه شکمی هستند.
با این حال بعد از یائسگی، خانم ها نیز شاهد افزایش ذخیره چربی در میان تنه هستند.
برخی فاکتور ها هستند که برای ذخیره چربی نمی توانید کنترلشان کنید. بهتر است روی آنچه تحت کنترلتان است تمرکز کنید: سطح استرس سالم، برنامه غذایی متعادل و ورزش که شامل ترکیبی از ورزش های هوازی و قدرتی می شود.

منبع : سایت دکتر کرمانی