پاييز مداد رنگي فصل‌هاست. در اين فصل طبيعت آنقدر زيبا مي‌شود كه مي‌توان ساعت‌ها به آن خيره ماند و لذت برد

حالا كه پاييز رسيده حيف است مسافرت نرويد و از زيبايي‌هاي اين فصل شگفت‌انگيز حظ نبريد. پاييز فصل رنگي سال است اما اگر بهانه سفر نرفتن براي شما باز شدن مدارس و دانشگاه‌هاست بايد بگوييم بهانه خوبي را انتخاب نكرده ايد چرا كه براي لذت بردن از جاذبه‌هاي طبيعي اين فصل نياز به برنامه‌ريزي براي سفرهاي چند روزه و بلند مدت نيست. اگر بتوانيد يك روز از هفته مانند پنجشنبه‌ها يا جمعه‌هايتان را هم خالي كنيد مي‌توانيد با هزينه كمتر به سفر برويد. حال بهتر است كه مقصدي را انتخاب كنيد كه هم جاذبه طبيعي داشته باشد و هم جاذبه تاريخي. يكي از بهترين گزينه‌ها براي سفر يك‌روزه و ديدن طبيعت و تاريخ در كنار هم سفر به روستاي سرخ يعني ابيانه است.

روستایی که در سال 1354 درفهرست آثار ملی کشور جای گرفت و دسترسی به آن از تهران، قم، کاشان، اراک، شهرکرد و اصفهان آسان است و می‌توان در یک روز تعطیل از آن دیدن کرد. روستای سرخ ابیانه در عصر آهن، آجر و شیشه یک روستای منحصر به فرد است که همه خانه‌ها، مساجد، مدارس و مکان‌های عمومی ‌آن با خاک سرخ رنگ ساخته شده و برخلاف اغلب روستاهای ایران کاملا سرپا و سالم است، شاید به همین دلیل است که از سوی یونسکو روستای نمونه گردشگری شناخته شده است. صدای جوی آب، سایه درختان و آواز گنجشک‌ها هم به جذابیت و بکر بودن این روستای آرام اضافه می‌کند.

اگر دوست دارید خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی و منحصر به فرد معماری ابیانه را ببینید آتشکده ‌هارپاک و مساجدی چون جامع، حاجتگاه، پرزله، یسمان، امامزاده زیارت، معبد هرشوگا را پیشنهاد می‌کنیم. معماری این مکان‌های دیدنی با آنچه در سایر شهرها و روستاها وجود دارد، کاملا متفاوت است. درهای چوبی منبت کاری و گره چینی شده تنها یکی از ویژگی‌های ابنیه ‌این روستاست. اما اگر به طبیعت بیشتر علاقه‌مند هستید بهتر است سری به غار «پری هل» ابیانه بزنید.

برای رفتن به ‌این غار باید از کوه‌هاي جنوبي مشرف به روستا عبور کنید و به کوهي برسید که غار در آن قرار دارد. اين غار در زمان‌هاي قديم پناهگاهي براي چوپانان و گوسفندان‌شان بوده است و داراي قسمتي است که به آن موزه‌ غار گفته مي‌شود که داراي قنديل‌هاي آهکي است و مي‌توان ادعا کرد يکي از زيباترين غارهاي ايران است. قلعه‌ای هم بر فراز کوه‌های شمالی روستا قرار دارد که اگر کفش‌تان مناسب باشد و کوهنوردی را دوست داشته باشید می‌توانید از آن دیدن کنید.

اگر ناهارتان را با خود برده‌اید می‌توانید زیر سایه یکی از درختان روستا در جایی که نهر آب از کنار آن می‌گذرد، لختی بیاسایید و غذای‌تان را میل کنید وگرنه رستوران محلی روستا را پیشنهاد می‌کنیم که دوغ، کشک بادمجان و آبگوشت‌های لذیذی دارد. این رستوران در باغچه کوچکی در میانه روستا قرار دارد

همه ساکنان ابیانه که اغلب پیرمردان و پیرزنان هستند، لباس محلی می‌پوشند. البته جوانان ابیانه‌ای هم وقتی به روستای آبا و اجدادیشان بازمی‌گردند، لباس محلی می‌پوشند. لباس محلی ابیانه برای مردان يک شلوار گشاد مشکي همراه با روقبا و آرخالق (نوعي جليقه) و برای زنان عبارت است از يک دامن کوتاه چين‌دار که حدود 10 تا 15 متر پارچه مشکي در آن به کار رفته و پيراهنی که از پارچه‌هاي گل‌دار است.

همچنین چارقد زنان هم پارچه‌ای گلدار است که در زمستان به علت سردي هوا روسري چهارخانه‌اي روي چارقد می‌اندازند. اگر می‌خواهید در کنار این پیرمردان و پیرزنان عکس یادگاری بیندازید حتما از آنها اجازه بگیرید چون به راستی با عکس‌های ناگهانی مخالف هستند و باید به آنها در این مورد حق داد. البته خودتان هم می‌توانید برای دقایقی پوشیدن لباس‌های محلی را تجربه کنيد.

بعضی از روستاییان لباس‌های محلی زنانه و مردانه برای گرفتن عکس‌های یادگاری اجاره می‌دهند. قیمت اجاره هر دست لباس بین 3000 تا 5000 تومان است و این اختلاف قیمت به جنس پارچه و تزئینات لباس بستگی دارد.

 
شرايط تور
اگر خواستيد با تور به ابيانه برويد بايد بدانيد سفر يك‌روزه به ابيانه برايتان 37 هزار تومان هزينه دارد. بیمه، راهنما، صبحانه بوفه سلف سرویس، پذیرایی و وسیله نقلیه توریستی از خدمات تور است.


 آبشار لاتون

يكي ديگر از پيشنهادات ما آبشار لاتون است.پياده‌روي در جنگل در منطقه لوندویل، بازديد از آبشار 70 متری لاتون در اعماق جنگل و لذت آب‌تنی در آب‌گرم روستای كوته كومه از مزاياي تور يك روزه آبشار لاتون است. هزينه سفرش هم 95 هزار تومان است. همراه داشتن لباس مناسب براي پياده‌روي را فراموش نكنيد. اين سفر دو روزه است.


غار كهك

تور يك روزه به غار كهك، غاری شگفت‌‌انگیز با استلاگمیت‌ها و استلاگتیت‌های بی‌نظیر، هیجان فرود عمودی در غار و تماشاي تالارهای زیبا براي‌تان 42 هزار تومان هزينه دارد. برای ورود به دنیای زیبای این غار آهکی، در ابتدا باید پیاده‌روی کوتاهی داشت تا به دهانه کوچک این غار رسید و هشت متر ابتدایی مسیر غار را به صورت عمودی عبور كرد.

 

آهار-شكراب

پياده‌روي از آهار تا شكراب كه نزديك تهران هم هست يكي ديگر از پيشنهادات سفر يك روزه در منطقه رودبار قصران است. پياده‌روي در كوچه‌هاي آهار و بازديد از امامزاده و آبشار شكراب از برنامه‌هاي اين تور است. هزينه‌اش هم 35 هزار تومان است. آهار -شكراب به دليل نزديكي به تهران موقعيت بسيار مناسبي دارد.

 

جنگل مرس سي

بازديد از جنگل راش در روستاي سنگده، ‌دامنه جنگلي قله خرونرو از توابع سوادكوه يكي ديگر از پيشنهادات ما براي سفر يك روزه است. هزينه اين سفر نيز 34 هزار تومان است. می‌توان با قدم زدن در طبیعت این ناحیه، تنفس در هوای لطیف جنگل و شنیدن نغمه سرایی پرندگان خوش آواز، خستگی ناشی از کار و فعالیت‌های زندگی روزمره را به فراموشی سپارد.

 

روستای نیاسر

روستاي نياسر هم يكي ديگر از مقاصد سفري است كه مي‌توانيد يك روزه به آن سفر كنيد. هزينه سفر يك روزه به اين روستا 40 هزار تومان است. وسیله نقلیه، بیمه، راهنما، صبحانه و پذیرایی برعهده برگزار كننده است. بازديد از روستا و آبشار نیاسر، چهارطاقی نیاسر و غار رئیس از برنامه‌هاي اين تور است

منبع : برترین ها