تجهیزات سرویس بهداشتی، چیزی از قلم جا نندازین!
سرویس بهداشتی از فضاهای مهم در هر مکانی محسوب می شود. سرویس بهداشتی در دسته بندی فضاهای معماری جزو فضاهای بسته، خصوصی و ساکن است. 

                                                                    

اصولا مهندسان ساختمان، در طراحی سرویس های بهداشتی از ایده هایی خاص برای متفاوت کردن این فضا پیروی نمی کنند و صرفا با اجرای اصول ساختمانی این فضا را طراحی و اجرا می کنند. سرویس بهداشتی در فضای مسکونی عموما به توالت و حمام اختصاص می یابد. این دو فضا به تجهیزاتی نیاز دارد تا بتواند کاربری طراحی شده برای آن را ایجاد کند. اهمیت تجهیزات بهداشتی وابسته به استفاده آن هاست و این استفاده کیفیت، کارایی و ظاهر مناسب را طلب می کند. راهکار ها و ایده های متفاوت برای سرویس بهداشتی وجود دارد. اما بیشتر در این مطلب سعی شده راهنمایی مختصر از خرید و تهیه تجهیزات بهداشتی مورد استفاده در فضاهای بهداشتی را به شما معرفی کنیم:
ظاهر سرویس بهداشتی، تجهیزی اثر گذار  
در تجهیز سرویس بهداشتی، اصلی ترین و موثرترین مورد مصالح پوششی کف و دیوار ها هستنند. فضا توالت و حمام همواره در معرض آب است و استفاده از مصالح نادرست باعث تمرکز رطوبت و در نهایت ایجاد خرابی در آن می گردد. بکارگیری از کاشی هایی با کیفیت مناسب این مشکل را می تواند برطرف کند و از طرفی این موضوع تاثیر بر ظاهر فضا نیز دارد. کاشی های استفاده شده در سرویس ها می توانند طرح هایی خلاقانه داشته باشند تا هم علاوه بر بالا بردن کاربردی فضا زیبایی آن را نیز بیشتر کند. همچنین یک کاشی با کیفیت در نورپرداری سرویس موثر است، زیرا کاشی ها به دلیل لعابی که در ساخت خود داردن تا حدودی نور را منعکس می کند. با استفاده از انواع متفاوت کاشی ها و نورپردازی مناسب می توان طراحی هایی خاص را در سرویس های بهداشتی به وجود آورد. فروشگاه زمانی با ارائه کاشی هایی با کیفیت و مناسب برای سرویس بهداشتی، در طرح ها و ابعاد متفاوت راهنمایی خوب برای خریدی موفق در این زمینه است.
کاربری سرویس بهداشتی، مهم ترین بخش
اساسا مهم ترین بخش در سرویس بهداشتی کاربری اصلی آن است. این کاربری در توالت، سنگ توالت و در حمام، وان و یا کابین دوش است. سنگ توالت در سرویس های بهداشتی مسکونی عمدتا به صورت ایرانی و در مواردی به صورت فرنگی استفاده می شود. برای خرید هرمدل از سنگ های توالت باید به چند نکته مهم توجه کرد. 
مهم ترین مورد ابعاد فضا و تناسب آن با سرویس است، سنگ توالت بایستی حداقل فاصله ای 30 سانتی متری با دیوار های سرویس بهداشتی داشته باشد.
مورد دوم کیفیت سنگ توالت است. سنگ های توالت ایرانی عمدتا با سرامیک لعاب خورده ساخته می شوند و میزان لعاب و حرارت دیدگی آن ها هنگام ساخت، تاثیر زیادی در کیفیت و عدم ترک خوردگی دارد. در مورد توالت های فرنگی نیز مواردی همچون سیفون نیز حائز اهمیت است، سیفون ها در مدل های جدید توالت فرنگی ویژگی هایی همچون مصرف کمتر آب، کم صدا بودن و سیستم خودکار دفع را دارند و از این رو امکاناتی بهتر به مشتریان می دهد. 
در سرویس های بهداشتی، وسایل مورد نیاز را کجا بگذاریم؟

در سرویس های بهداشتی وسایل متعددی مورد استفاده قرار می گیرد و از آن جهت که محیط سرویس های بهداشتی مرطوب است، ممکن است بسیاری از این وسایل در معرض آب و رطوبت از بین بروند. برای حل این مساله فروشگاه زمانی استفاده از کابینت و قفسه را پیشنهاد می کند. این قفسه های درب هایی به صورت کشویی و بازشونده دارد که با تعبیه طبقاتی در آن ها می توان تمامی وسایل مربوط به توالت و حمام را در آن ها قرار داد. این قفسه ها معمولا به همراه آینه هستند و کاربری ای چند منظوره نیز دارند. استفاده ای این قفسه ها نظم مناسبی به سرویس های بهداشتی شما می دهد و امکان دستیابی به وسایل را در آن محیط بهبود می بخشد.
روشویی را فراموش نکنید!
روشویی بخش مهمی از فضا سرویس های بهداشتی است. روشویی ها را هم در توالت و هم در حمام ها استفاده می کنند. امروز مدل های مختلفی از روشویی ها در بازار موجود است، روشویی های شیشه ای، سرامیکی رنگی و سنگی از جدید ترین مدل های روشویی است. روشویی باید اندازه ای مناسب با محیط مورد استفاده، ارتفاع مناسب در محل نصب، کیفیت ساخت و زیبایی داشته باشد. روشویی ها می توانند با کابینت هایی ترکیب شده و فضای زیرین آن را به منظور قرارگیری وسایل اشغال کند.
سرویس بهداشتی شامل حمام نیز می شود!
حمام نیز جزو سرویس های بهداشتی به شمار می رود. در حمام با توجه به اندازه فضا و سلیقه مشتریان از وان و یا کابین های دوش می توان استفاده کرد. هر دو این لوازم کمک بسیاری به نظم دهی به فضای حمام می کنند و در مقایسه با شیوه رایج اجرا شده در حمام ها که به صورت دوش باز بوده است، مصرف آب کمتری را نیز در پی دارد. کابین های دوش بیشترین خرید را در بازار دارد. این کابین ها از ساده ترین مدل که به صورت اتاقکی با دیوار های طلقی است تا کابین هایی دارای سیستم جکوزی و سونا ، موجود می باشند. جدا از انواع آن ها ، نکته مهم دیگر در خرید آن توجه به ابعاد و محل قرار گیری در حمام است. کابین ها را بهتر است در جایی که قبلا دوش بوده قرار داد تا زحمت لوله کشی جدید را به خود نداد. کابین های دوش از لحاظ ساخت بدنه ای شیشه ای داشته که در قابی آلومینیومی قرار گرفته است، کیفیت ساخت آن ها با مدل آن بالاتر رفته و در کابین های پیشرفته آخرین تکنولوژی های این عرصه را می توان مشاهده کرد. درب های کابین به صورت کشویی، محوری و تاشو است و سینی های دوش از جنس سنگ و اکرلیک هستند.
وان ها نیز با پیشرفت صنایع ساختمان متحول شده و از مدل های جدید آن در بسیاری از فضا ها می توان بهره برد. فضای وان محدوده ای مشخص را به شما برای استحمام می دهد و برای بسیاری از افراد محلی مناسب برای کسب آرامش است. همانند سایر موارد ابعاد و اندازه موضوعی مهم در خرید وان است. ابعاد وان باید با فضا حمام و اندازه قد فردی که می خواهد از آن استفاده کند تناسب داشته باشد. وان ها با متریال های مختلفی ساخته می شوند، پلاستیک فایبر گلاس، فولاد ضد زنگ، کامپوزیت و پلیمر از انواع متریال ساخت وان هستند. مدل های مختلف وان نیز می توانند در خرید شما تاثیر بگذارد، وان ها امروزه با مدل های مثلثی، پلت فرمی، ایستاده بدون پایه، خوابیده پایه دار و جکوزی دار ساخته می شوند که بر اساس نیاز می توانید هر یک را خریداری کنید.