همه چیز درباره ناخن جویدن کودکان
قبل از هر چیز باید بدانید بر اساس یک سری تحقیقات ثابت شده که تقریباً ۳۸ درصد کودکان ۶ تا ۴ ساله ناخن‌ هایشان را می‌ جوند. پی اول نگرانی این موضوع که فقط کودک شما دچار این بحران شده را کنار بگذارید. بعد از آن دقت کنید که این نوع عادت‌ ها یکی دو روزه برطرف نمی‌ شوند و معمولاً تا ۱۰ سالگی به اوج خود می‌ رسند.

                                                                    

این عادت بین پسر‌ها و دختر‌ها متفاوت است، بیشترین میزان ناخن جویدن در پسران ۱۴ تا ۱۳ ساله است. ناخن جویدن در دختران حدود ۱۱ سالگی به بیشترین حد خود می‌ رسد. این را هم بدانید تقریباً ۲۰ درصد نوجوانان کماکان درگیر این مشکل هستند و ۲۰ تا ۱۰ درصد این عده نیز تا بزرگسالی عادت ناخن جویدن را ادامه می‌ دهند.
مشکل اصلی این است که در بسیاری موارد شدت جویدن ناخن به حدی است که منجر به خونریزی می‌ شود و پوست را مستعد تماس با میکروب‌ ها کرده و خطر ابتلا به عفونت را در این ناحیه افزایش می‌ دهد. از طرف دیگر خود ناخن منبعی برای تجمع میکروب‌ ها است و اگر بچه‌های دارای این مشکل مدام مریض باشند چیز بعیدی نیست.
در رابطه با علت این کار روانشناسان معتقدند که ناخن جویدن کودکان و نوجوانان به فشار‌های عصبی و مشکلات روزمره مربوط می‌ شود. شاید به نظر برسد بچه‌ ها در عوالم بچگی خودشان دلیلی برای نگرانی و اضطراب ندارند اصلاً این‌طور نیست بلکه هر برخورد ناخوشایندی با کودک می‌ تواند باعث این دلهره‌ ها شود.
گاهی عصبانیت بیش از حد در بچه‌ها باعث بروز چنین رفتاری می‌ شود. این عصبانیت علت‌ های زیادی می‌ تواند داشته باشد که در سنین مختلف متغیر است. برخی عصبانیت‌ ها در سنین خردسالی می‌ تواند ناشی از، از دست دادن یک اسباب بازی، نرسیدن به هدفی مشخص، نرفتن به پارک یا امثال این‌ ها باشد، ولی در نوجوانی دلواپسی و تضاد‌های فکری، بلاتکلیفی به خاطر درگیری با والدین، امتحانات، پاسخ دادن به معلم، تماشای فیلم‌ های ترسناک، تقلید از دیگران، هیجان بیش از حد و عکس‌العمل خصومتی در مقابل والدین و دیگران از دیگر علل عصبانیت و سرانجام واکنش‌ هایی مثل جویدن ناخن می‌ شود. یک علت خیلی ساده‌ تر هم برای این رفتار وجود دارد و آن کمرویی و خجالتی بودن بچه‌ ها است. کودکانی که اعتماد به نفس پایینی دارند و خجالتی اند معمولاً در جمع دچار اضطراب می‌ شوند و اولین واکنش آن‌ها جویدن ناخن است.