ویژگی های خمیردندان خوب
 در اینجا به مهم ترین ویژگی های یک خمیردندان خوب و مطلوب اشاره می کنیم.

                                                                     
اساسی ترین ترکیب
فلوراید به تنهایی هیچ اثری روی تمیزی دندان ها ندارد، کاری که فلوراید می کند نابود کردن پلاک های دندان است که روی سطح دندان می چسبند و باکتری ها را به سوی خود جذب می کنند و باعث پوسیدگی، خرابی دندان و بیماری لثه می شوند. فلوراید با قوی کردن مینای دندان‌ جلوی پوسیدگی دندان را می گیرد.
کفبازی با خمیردندان
کف خمیردندان دارای سولفات لاریل سدیم یا صابون بافتی انبوه و خامه‌ شکل است که حس تمیزی دندان ها را به شما می دهد. با این حال محتویات موجود در سطح کف خمیردندان برای تمیزی دندان ها کفایت نمی کند و نمی تواند مزه بدی که روی دندان‌ ها به وجود آمده را از بین ببرد. بعد از شستن حباب‌ های کف خمیردندان، متوجه خواهید شد که بافت نازک لثه هم ساییده و خون‌ آلود شده است.
دانه های ریز ساینده
در بسیاری از خمیردندان‌ ها از سیلیکای آبپوشی شده به منزله ماده ساینده دندان‌ ها کمک می گیرند، حتما در خمیردندان متوجه ذره های ریزی شده اید که بعضی وقتها رنگی نیز هستند، این ذره های زیر همان سیلیکای آبپوشی شده هستند که با توجه به سایز و شکل ذره ها، ماده‌ سفید کننده بسیاری از خمیردندان‌ ها است. ولی توجه داشته باشید که خمیردندان  سفید کننده به هیچ وجه نمی تواند جای عمل جرم گیری دندان ها به وسیله یک متخصص را بگیرد و دندان های شما را کاملا سفید و درخشان کند. چون فقط رویه دندان‌ های شما را تمیز می کند.
بهترین خمیر دندان طبیعی 
متخصص علوم زیستی، گیاهان دارویی و طب ایرانی ضمن توصیه به استفاده از مسواک و خمیر دندان طبیعی گفت: بهترین خمیر دندان طبیعی مخلوط عسل با نمک است.