آیا کاشت و ترمیم ناخن در بارداری عوارض دارد؟
تشکیل و رشد و تکامل جنین، روند بسیار پیچیده ای است که می تواند تحت تاثیر انواع عوامل و تاثیرات محیطی قرار بگیرد. درحقیقت روند تقسیمات سلولی، تمایز آنها و بیان ژن ها آنچنان پیچیده است که تاکنون علم توانسته است فقط بخشی از آنها را را رمز گشایی کرده و عوامل موثر بر آنها را شناسایی کند. هنوز هیچ مدرکی برای اثبات این حقیقت وجود ندارد که کاشت ناخن در دوران بارداری مضر و خطرناک است. برخی حدس و گمان ها وجود دارد که کارشناسان هنوز آنها را اثبات نکرده اند.

                                                                       

کاشت ناخن که با نام ناخن های مصنوعی نیز شناخته شده است، ترکیب ساده ایی از مایع و پودر است که روی ناخن طبیعی گذاشته می شود. همچنین استفاده و کاربرد ناخن های مصنوعی اکریلیک بسیار ساده و آسان است. حتی اگر آنها را از روی ناخن های خود بردارید خودتان با کمی تلاش، می توانید دوباره آنها را روی ناخن های خود بگذارید.
در حالی که محققان هنوز نتوانسته اند هیچ عارضه جانبی خطرناک و مضری را برای کاشت ناخن اکریلیک یا ترکیبات آن ثابت کنند، ولی نکات ایمنی خاصی وجود دارد که ممکن است شما تمایل داشته باشید آنها را رعایت کنید. 
یک آرایشگاه معتبر پیدا کنید. بهتر است در آرایشگاه قبلی خود این کار را انجام دهید.
کاشت ناخن را در فضایی که سیستم تهویه هوای مناسب دارد انجام دهید.
از استنشاق گازی که هنگام کار، به دلیل ترکیب مواد بوجود می آید خودداری کنید. این گازها می توانند برای جنین مضر باشند.
توصیه می شود قبل از کاشت ناخن مطمئن شوید که هیچ گونه آلرژی به مواد موجود در ترکیبات آن ندارید. این کار کمک می کند از بروز خطرات ناشی از آلرژی در آینده جلوگیری کنید.
بهتر است از آرایشگاه بخواهید تا از مواد ترکیبی جایگزین مانند (EMA) اتیل متاکریلات ethyl-methacrylate استفاده کنند.
اگر کاشت ناخن را در سه ماه اول بارداری انجام ندهید، احتمال بروز خطرات زیادی را به دلیل وجود عوارض جانبی کاهش می دهید.
چسباندن ناخن مصنوعی در بارداری چه خطراتی دارد؟
ناخن مصنوعی در واقع یک قطعه پلیمری شبیه به ناخن است که با استفاده از چسب مخصوصی بر روی بستر ناخن های شما چسبانده شده و سپس به کمک انواع لاک ها و ... تزیین می گردد. این ناخن ها موقتی بوده و معمولا هیچ تاثیری در استحکام ناخن های شما ندارند. یکی از نگرانی ها در مورد استفاده از ناخن مصنوعی توسط بانوان باردار، استنشاق بوی حاصل از چسب آن است. به همین دلیل توصیه می شود که در حین انجام کارحتما در محلی با تهویه هوای مناسبی قرار داشته باشید و کار کاشت توسط یک ناخن کار ماهر انجام شود تا احتمال بروز عفونت و قارچ به حداقل برسد.
یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از کاشت ناخن و یا چسباندن ناخن مصنوعی که به مدت طولانی باقی می ماند با آن مواجه شوید، ابتلا به قارچ ناخن است. احتمال بروز قارچ در مواردی که حباب های هوا در زیر ناخن وجود داشته باشند بیشتر است. بنابراین برای بانوان باردار درصورت ایجاد حباب های هوا توصیه می شود که در اسرع وقت برای برداشتن ناخن های کاشته و یا چسبانده شده اقدام کنند.
در دوران بارداری احتمال بروز حساسیت در بدن بانوان بسیار زیاد است. به همین دلیل توصیه می کنیم درصورتی که با استفاده از یک لاک معمولی در دوران بارداری ناخن هایتان زیبا می شوند، در دوران بارداری تا حد امکان از انجام این گونه کارها پرهیز کرده و آنها را به بعد از زایمان خود موکول کنید. 
آیا استفاده از ژلیش ناخن و لاک پاک کن در دوران بارداری مضر است؟
تا کنون هیچ پیامد ناخوشایندی به دلیل انجام مانیکور یا پدیکور در دوران بارداری گزارش نشده است. اما طبق گزارش اخیر، پژوهش ها نشان می دهند مواد شیمیایی موجود در لاک ناخن، لاک پاک کن و مانند آن، یعنی متیل متاکریلات و استونیتریل (ماده شیمیایی که بعد از بلع به سیانید تجزیه می شود)، خطرناک هستند و می توانند باعث مشکلات متعدد سلامتی از جمله سوزش پوست، درماتیت تماسی، بثورات جلدی، مسمومیت و حتی مرگ شوند.
استفاده از لاک ناخن در بارداری
آگاهی از این حقایق باعث نگرانی و ترس از مانیکور در دوران بارداری می شود. خوب است بدانید اگر چه استفاده از این محصولات آرایشی می تواند مادر را معرض یک یا چند ماده شیمیایی قرار دهد، اما بعید است که استفاده گاه و بیگاه از لاک ناخن خطر جدی برای باروری مادر یا سلامت جنین به همراه داشته باشد. 
هیچ پژوهشی در خصوص اثر لاک ناخن بر توانایی تولید مثل بانوانی که با این ماده کار می کنند، در دست نیست، اما به هنگام کار با این محصولات احتمال استنشاق و مواجهه با اجزای قابل تبخیر (فرّار) آن وجود دارد و نیز ممکن است لاک ناخن خشک شده موقع آماده سازی یا صرف غذا با دست، بلعیده شود.
میزان مواجه افراد با محصولات ناخن و مواد شیمیایی موجود در آن متفاوت است و به عواملی چون تهویه محیط، دقتی که هنگام مصرف صورت می گیرد و نیز عادت های رفتاری فرد مثل جویدن ناخن بستگی دارد. 
لاک ناخن و سایر موادی که برای مراقبت از ناخن ها مورد استفاده قرار می گیرد، حاوی رنگدانه ها (معمولا به صورت خمیری)، لایه ساز اولیه (لاک با رزین های اصلاحی)، سورفاکتانت، فلوکولانت (لخته ساز) و تینر هستند. علاوه بر این، "سنگ بنای" همه اینها را یک ماده چسبی (کلوئید) محافظ غیر محلول در آب و یک پلاستی سایزر (ماده نرم کننده پلاستیک) برای خمیری کردن رنگدانه ها تشکیل می دهند.
بسیاری از این ترکیبات حلال های آلی مانند تولوئن، ایزوپروپیل الکل یا اتیلن گلیکول مونومتیل اتر، رزین ها مانند رزین فرمالدئید و استرهای فتلات، که به عنوان نرم کننده پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرند و نیز حلال های پاک کننده جمله استون هستند.
در خصوص تاثیر محصولات آرایشی و بهداشتی، تنها یک پژوهش در خارج از کشور انجام شد. در این پژوهش که با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت، متخصصان تائید شده در حوزۀ آرایش و زیبایی اذعان داشتند که خطر ابتلا به سقط جنین در مادرانی که خدمات ناخن در سالن زیبایی انجام می دهند تا 60% بیش از سایر کارکنان سالن است. اگرچه خدمات مراقبت از ناخن در این پژوهش به طور مستقیم مد نظر نبود، اما یافته های آن با ارتباط بین مواد شیمیایی مو و خطر سقط جنین که در همان مطالعه مورد بررسی قرار گرفت، همخوانی دارد. 
اگر می خواهید در بارداری از لاک ناخن استفاده کنید، این نکات را به خاطر بسپارید:
لاک را در محیطی که تهویه مناسب دارد یا در مجاورت پنجره و درب باز مورد استفاده قرار دهید. به این ترتیب کمتر بوی آن را استشمام کرده و در معرض آن خواهید بود.
بهتر است فقط با یکبار لاک زدن کل ناخن را پوشش دهید و از کشیدن چندین بار لاک روی ناخن خودداری کنید.
بعد از لاک زدن، دستها را با فاصله از بدن بگیرید تا در فضای باز خشک شود، از فوت کردن و استنشاق بخارات آن پرهیز کنید.
هنگام استفاده از لاک پاک کن نیز این موارد را در نظر داشته باشید.
پس از پاک کردن لاک، دستها را به خوبی با آب و صابون بشوئید، تا مواد باقیمانده روی پوست پاک شود.