قرار گرفتن در معرض آفتاب چه در دراز مدت و چه به مدت کوتاه ممکن است اثرات زیان باری روی چشم ایجاد کند ازجمله کاتاراکت یا آب مروارید، ناخنک،دژنرسانس ماکولا (تخریب مرکز دید در شبکیه) و برخی کانسرهای چشمی که همگی در اثر تماس طولانی با آفتاب ایجاد می شوند و همچنین فتوکراتیت(سوختگی قرنیه ناشی از انعکاس نور خورشید روی برف یا دریا) و سوختگی ماکولا(در اثر نگاه کردن مستقیم به خورشید حتی در زمان خورشیدگرفتگی) که در اثر تماس کوتاه مدت با اشعه ماورائ بنفش خوشید ایجاد می شوند.

                                                                       

به همین خاطر استفاده از عینک آفتابی و کلاه در محیط های آفتابی جهت پیشگیری از آسیبهای چشمی از همان سنین کودکی اکیدا توصیه می شود.
نکاتی که در مورد عینک آفتابی باید بدانید:
- عینک آفتابی باید نود و نه تا صد در صد اشعه UVA و UVB را بلوک کند که معمولا روی لیبل آن به صورت UV400 یا UV protection 100% قید شده است. (می توانید در عینک فروشی ها توسط دستگاه UV متر صحت آن را بررسی کنید).
- هر چه سایز عینک آفتابی بزرگتر باشد محافظت بیشتری در برابر آفتاب ایجاد می کند.
- عدسی های به رنگ کهربایی، سبز، یا خاکستری کنترست بهتری از دید رنگ ایجاد می کنند ولی به این معنی نیست که محافظت بیشتری در برابر آفتاب ایجاد می کنند.
- عدسی های پولاریزه از این نظر که انعکاس نور از سطوح صاف و صیقلی(مثل سطح جاده و دریا یا سطح ماشینها) را کاهش می دهند ارجح هستند ولی به این معنا نیست که محافظت بیشتری در برابر اشعه ماورائ بنفش ایجاد می کنند.
- قیمت بالاتر عینک آفتابی الزاما دلیل بر استاندارد بودن آن نیست و میتوان با قیمت های مناسبتر عینک استاندارد تهیه کرد.
- ابرها حتی اگر تیره باشند اشعه ماورائ بنفش را بلوک نمی کنند بنابراین حتی در هوای ابری و در زمستان نیز عینک آفتابی توصیه می شود.
- کودکان را فراموش نکنید! از آنجاییکه تماس طولانیتر با آفتاب اثرات مخرب تری را به همراه دارد، استفاده از عینک آفتابی و کلاه از همان سنین کودکی توصیه می شود.