معیارهایی برای انتخاب مهد، مربی و پرستار کودک
1- فاصله مهد از خانه یا محل کار

برای انتخاب یک مهد کودک خوب ابتدا باید به فاصله مهد تا محل زندگی توجه کرد. دسترسی آسان و زود به کودک بسیار مهم است. بنابراین علاوه بر کیفیت مهد کودک باید به فاصله مهد تا خانه هم توجه داشت.

                                                                              

2- قرار گرفتن کودکان هم سن و سال در یک گروه
این نکته همیشه باید مد نظر خانواده باشد که در مهد، کودکان همسن باید در یک گروه قرار گیرند. گاهی مهد کودک فضای کافی ندارد و چند کودک با سنین مختلف در یک فضای محدود نگهداری می شوند. این کار به کودکان آسیب زیادی وارد می کند. کودکان در این سن نیاز به آموزش مهارت ها دارند و یک مربی نمی تواند همزمان برای کودک 2 ساله، 4 ساله و... وقت بگذارد، ولی وقتی همه کودکان مثلا 3 ساله هستند، مربی می تواند به همه آنها آموزش متناسب با سنشان ارائه دهد.
3- تعداد کودکان تحت سرپرستی یک مربی
هر مربی باید وظیفه مراقبت تعداد کمی از کودکان را برعهده داشته باشد، مثلا یک مربی 2 تا 3 شیرخوار را نگه دارد. کودکان شیرخوار نیاز به مراقبت تمام وقت دارند.
 4- ثبات مربی کودک
بعضی مهد کودک ها دائم در حال تغییر مربیان هستند. مربی کودکان باید ثابت باشد. تعویض شیفتی مربی به کودک آسیب می زند زیرا به محض اینکه کودک به یک مربی دلبستگی و اعتماد پیدا می کند، مربی جدید وارد می شود.
5- محیط نگهداری از کودک
محیط نگهداری از کودک بسیار مهم است. مهد نباید تاریک و قدیمی باشد. از نظر بهداشتی و ایمنی باید کاملا بررسی شود. باید به پله ها، نرده ها، کف زمین بازی و اتاق ها توجه داشت.
6- بررسی مربی از نظر سابقه کاری و مهارت نگهداری از کودک
مربی کودک باید باحوصله و صبور باشد. والدین باید توجه کنند، آیا مربی توانایی برقراری ارتباط با کودک و سابقه کار در مهد کودک را دارد؟ و اصلا با کودکان سر و کار داشته است؟ مثلا آیا می داند وقتی کودک می ترسد و هیجان زده است باید چه واکنشی نشان دهد؟ کودکان چند ساعت از روز که بیدار و هوشیار هستند را با مربی سپری می کنند. درواقع، بیشترین کنش ها و اتفاق ها در مهد کودک اتفاق می افتد و این زمان تاثیر زیادی در روان کودکان دارد.
7- مدت زمان رفتن کودک به مهد
در صورت امکان کودک نباید به مدت طولانی در مهد بماند و بهتر است بعد از 3-4 ساعت به خانه بازگردانده شود.
8- وضعیت زندگی مربیان کودک
مربی کودک بودن کار دشواری است. یکی از مشکلات اصلی مربیان دریافتی اندکی است که از این کار به دست می آورند. این کار باعث نارضایتی از شغل می شود. این نارضایتی در نحوه ارتباط مربی با کودکان تاثیر می گذارد و باعث می شود کیفیت کار او پایین بیاید.
مربیان باید امکانات کافی داشته باشند تا بتوانند با فراغ بال وارد ارتباط با کودک شوند؛ نه از روی خشم و عصبانیت و نارضایتی. احساسات منفی مربی نسبت به زندگی، سختی کار و شرایط مالی در نحوه ارتباط با کودک تاثیرگذار است.
9- بسنده نکرده به معیار سن و سال برای انتخاب مربی
به نظر می رسد سن و سال تعیین کردن برای مربی یا پرستار کودک کار درستی نیست. مربیان بسیار جوانی هستند که اصلا نحوه ارتباط با کودکان را نمی دانند و درحال و هوای دیگری هستند یا مربیان سالمندی که امکان حرکت ندارند یا حوصله بازی و صحبت کردن با کودک را ندارند، هر کی از این دو گروه می توانند مشکل ساز باشند.