آیا جرم گیری مضر است؟
خیلی از افراد از ما سوال می پرسند که آیا جرم گیری می تواند باعث صدمه زدن به دندان شود یا خیر؟ آیا جرم گیری دندان را لق می کند؟ آیا جرم گیری به مینای دندان صدمه می زند؟

                                                                   

در این مقاله راجع به این سوالات بحث خواهد شد.
این سوالات یک تصور اشتباهی است که متاسفانه در جامعه هم رواج پیدا کرده است. دستگاه های جرم گیری اصلا توانایی برداشتن مینای دندان را ندارند.
 علت اینکه افراد تصور می کنند که مینای دندان برداشته می شود این است که دندان به سرما و گرما حساس می شود و این بدان معنا نیست که مینای دندان دچار صدمه شده است و صرفا به این دلیل است که یک لایه ای که بر روی دندان قرار دارد برداشته می شود و پس از چند هفته مجدد آن لایه تشکیل می شود و هیچ آسیبی هم به دندان ها وارد نمی شود.
اگر متخصص شما تشخیص دهد که جرم گیری انجام شود باید این جرم گیری صورت گیرد چون این جرم ها برای لثه و استخوان اطراف دندان مضر است و ممکن است که دندان سالم باشد ولی به دلیل جرم زیاد ممکن است که دندان دچار پوسیدگی و در نهایت از بین خواهد رفت.
روش های جلوگیری از تشکیل جرم دندان
برخی از افراد هستند که به صورت ژنتیکی دارای دندان های جرم ساز هستند و این افراد نیاز است که به صورت دوره ای ( ۶ ماه الی ۱ سال) دندان های خود را جرم گیری کنند.
برخی دیگر از افراد هستند که جرمی که بر روی دندان های آن ها تشکیل می شود به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است ( مسواک نزدن و نخ دندان نکشیدن ). با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان به مرور زمان غذا در اطراف دندان ها جمع می شود و این جرم ها را به وجود می آورد.
افرادی هستند که نیازمند درمان های ارتودنسی هستند. ارتودنسی صرفا به خاطر زیبایی نیست . خود دندان ها که به صورت نامنظم در کنار هم قرار گرفته اند می توانند باعث تشکیل بیشتر جرم شوند که در این مواقع با درمان ارتودنسی به دندان ها کمک می شود که دندان ها زیاد جرم نگیرند.
افرادی که دارای بیماری آسم هستند و از اسپری استفاده می کنند بعد از استفاده از اسپری حتما باید دهان را شستشو دهند زیرا باعث تشکلی جرم های سختری از جرم های غذایی می دهند.
در افرادی که از داروها و یا قرص های جویدنی استفاده می کنند تشکیل جرم بر روی دندان ها شایع است و باید به بهداشت دهان و دندان بیشتر توجه شود.
افراد دیگری نیز هستند که می گویند ما اصلا بر روی دندان های خود جرم نداریم و دندانپزشک می گوید که باید جرم گیری شود. در ارتباط با این افراد باید عرض شود که یک سری از جرم ها در زیر لثه است و توسط شما دیده نمی شود و باید حتما جرم گیری را انجام دهند.
افراد دیگری نیز هستند که هنگام خواب از طریق دهان تنفس می کنند و این تنفس از دهان باعث می شود که دندان ها دچار تغییر رنگ شوند. این افراد باید باید به متخصص خود مراجعه کنند و تنفس دهانی را بر طرف نمایند.