علل پوسیدگی دندان:
علی رغم اینکه اکثر افراد بهداشت دهان و دندان را رعایت می کنند ( مسواک می زنند، نخ دندان می کشند ) اما باز دچار پوسیدگی دندان می شوند.

                                                                                     

علت پوسیدگی دندان شامل موارد ( دو مورد ) زیر است:
بزاق دهان
ژنتیک فرد
بزاق دهان
اصلی ترین عامل در پوسیدگی دندان، بزاق دهان است. دو نوع بزاق وجود دارد:
بزاقی که رقیق است که اصطلاحا به آن بزاق سروزی می گویند. این بزاق شویندگی بیشتری را در دهان ایجاد می کند و موجب می شود که دهان تمیزتر باقی بماند ( دندان و سطح زبان ).
بزاقی که غلظت آن بیشتر است که اصطلاحا به آن بزاق موکوسی گویند همین غلیظ بودن بزاق دهان باعث می شود که شویندگی دهان کمتر باشد و در نتیجه احتمال پوسیدگی بالا خواهد رفت.
سایر دلایل کاهش بزاق دهان ( علل پوسیدگی دندان )
کاهش و کم شدن بزاق دهان نیز می تواند باعث پوسیدگی دندان شود. علت کاهش بزاق دهان می تواند به دلیل مواردی مانند بیماری ها، مصرف دارو ( مانند داروهای کاهش دهنده فشار خون، داروهای ضد افسردگی، داروهای آرامش بخش و یا خواب آور ) باشد. این موارد می توانند باعث کاهش تولید بزاق دهان شوند و در نتیجه احتمال پوسیدگی دندان ها بالا خواهد رفت.
یکی دیگر از مواردی که باعث کاهش بزاق دهان می شود افزایش سن است.
افرادی هستند که در هنگام خواب بینی آن ها گرفته می شود و دهان آن ها باز شود که همان باز بودن دهان در هنگام خواب باعث خشک شدن و کاهش بزاق دهان خواهد شد و باعث پوسیدگی دندان می شود.
رفع کمبود بزاق دهان
به منظور جلوگیری از کاهش بزاق دهان می توان از آدامس های بدون قند، آب و مهمتر از این دو مورد رعایت بهداشت دهان و دندان استفاده کرد.
ژنتیک
ژنتیک تعیین کننده جنس دندان و بزاق دهان است. تحقیقات نشان می دهد که ژنتیک بر روی فرد به منظور جذب مواد قندی تاثیر می گذارد.
هر چقدر که این مواد قندی در دهان بیشتر باشد آنزیم هایی که باکتری ها را تولید می کنند اسیدی تر می شوند و باعث می شوند که مینای دندان از بین برود.
انواع پوسیدگی
پوسیدگی شامل چند حالت مختلف است مانند تغییر رنگ روی دندان، ایجاد حفره در شیارهای باریک و عمیق، از بین رفتن مینا و عاج دندان و درنهایت گرما و سرما از طریق این حفره ها به پالپ دندان منتقل می شود.
نتیجه گیری
به طور کلی نمی توان در عوامل پوسیدگی ژنتیکی کاری را انجام داد بنابراین با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد.