5 نوع آب درمانی که باید درمورد آن بدانید:
به نقل از Merriam-Wester  کلمه هیدرو تراپی به استفاده درمانی از آب اشاره دارد.
به هرحال این کلمه معانی متفاوتی را در بر میگیرد، آب سرد، آب گرم، تمرینهای ورزشی آرام برای تقویت عضلات و استحکام مفاصل و استخوان ها

                                                                    

انواع مختلف مورد نظر ما در این مقاله عبارتند از:
1- درمان با گردش جریان خون بدن
2- تمرین های آب درمانی
3- ماساژ در آب
4- حمام بخار
5- سونا  
کلیه موارد ذکر شده فوق می تواند اثرات درمانی موثری برای درمان موارد مختلف داشته باشد که در مورد هریک به تفصیل توضیح خواهیم داد.
1- درمان با گردش جریان خون بدن
این نوع آب درمانی در برگیرنده ترکیبی از اشکال آب درمانی است شامل:
10 تا 20 دقیقه استفاده از وان یا حوضچه  آب گرم برای گرم شدن و ماساژ عضلات
10 دقیقه استفاده از سونا برای افزایش تعریق و گردش خون
10 تا 20 دقیقه حمام خنک برای کاهش دمای بدن
10 دقیقه حمام آب سرد برای کاهش درد و التهاب و بهبود روحیه و خلق و خو
این نوع تراپی بسیار موثر است زیرا ترکیبی از دو روش قدرتمند درمانی را در خود دارد آّب درمانی با آب سرد وآب درمانی با آب گرم
خواص آب درمانی با آب سرد
کاهش آسیب های عضلانی
کاهش التهاب
تسکین درد
بهبود خلق و خو و روحیه
خواص آب درمانی با آب گرم
رهایی از استرس
تسکین انقباضات عضلانی و مفاصل
خواب بهتر
افزایش شفافیت پوست
2- تمرین های ورزشی سبک در آب
با این روش شما از منافع تمرینات فیزیکی بهره مند می شوید بدون اینکه با انجام تمرینات ورزشی  تحت فشار قرار بگیرید این نوع تمرینات بخصوص برای افرادی که آرتروز دارند ،در مفاصل یا عضلات احساس درد دارند یا آسیب دیده هستند سودمند می باشد.
براساس مقاله منتشر شده از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری  (CDC) با عنوان " منافع تمرینات آبی " ورزشهای آبی انتخاب بسیار خوبی  برای طبقه بندی زیر است:
سالمندان
افراد مبتلا به بیماریهای  مزمن مثل آرتروز
افراد با سابقه بیماری های قلبی یا دیابت
بعلاوه اینکه   (CDC)در گزارش خود نقل میکند که مردم در مقایسه با تمرینات خشکی از تمرینات در آب لذت بیشتری میبرند.
در تمرینات آبی می توانید از وانهای آب گرم مخصوص در ورزش یوگا استفاده کنید و یا از تمرین در حوضچه های آب معدنی یا استخر یا وان معمولی بهره ببرید.
3- ماساژ در آب
همانطوری که تمرینات ورزشی در آب انجام می شود ، متد های ماساژ نیز در آب قابل اجراست. بسیاری از مراکز سلامتی و بهداشتی خدمات ماساژ در آب را پیشنهاد می کنند.
در حالیکه شما به صورت ریلکس روی آب شناور هستید یک ماساژدهنده حرفه ای ماساژ درمانی شما را انجام می دهد.
این نوع ماساژ را به راحتی در خانه هم می توانید انجام بدهید البته اگر راغب به انجام آن هستید نیاز به حوضچه آب گرم استخر یا وان حمام دارید .در صورتیکه جراحتی دارید بهتراست قبل از استفاده از ماساژ درمانی در منزل با یک فیزیوتراپ مشورت کنید.
4- حمام بخار
حمام بخار نوعی از آب درمانی است که به جای آب در بخار آب غوطه ور می شوید، بر اساس مقاله مدیکال نیوز تودی با عنوان " مزایای استفاده از اتاق های بخار چیست ؟ " منافع زیر منتشر شده است:
بهبود گردش خون
کاهش فشار خون ارتقا سلامت قلب و پوست را حاصل می شود
بهبود پوست
حمام بخار باعث می شود استفاده کنندگان عرق کار کنند و این عمل باعث شستشوی مواد زاید روی پوست و از بین بردن پوستهای مرده می شود .
برطرف کردن خستگی شدید
هوای مرطوب اتاق بخارباعث می شود که درد کاهش یابد و با حفظ قدرت عضلات خستگی آنها برطرف می گردد.
نرم و روان شدن مفاصل
مشابه گرم کردن عادی در شروع تمرینات ورزشی اتاق بخار می تواند سفتی مفاصل را کاهش داده و نیروی مورد نیاز برای جابه جای و حرکت دادن آنها را کاهش دهد
بعلاوه اینکه درد مفاصل را در افرادی که آرتروز دارند را کاهش می دهد.
کاهش استرس
اتاق بخار می تواند با رها سازی اندروفین استرس را کاهش می دهد و از آنجایی که استرس تاثیرات مضری بر سلامتی دارد این مورد می تواند بر سلامتی عمومی موثر باشد.
5- سونا
تقریبا مشابه حمام بخار است با این تفاوت که در آن از گرمای خشک به جای گرمای مرطوب استفاده می شود و اثرات وابسته و مشابه و مفیدی بر سلامتی دارد.
بر اساس مقاله مدیکال نیوز تودی با عنوان " سونا منافع سلامتی خطرات و اقدامات احتیاطی " سونا هزاران سال پیش استفاده می شده و مزایای آن شامل موارد زیر است:
رهایی از درد:
گرمای خشک سونا می تواند عضلات و مفاصل را آرام کند و از این طریق باعث کاهش درد ناشی از صدمات ، تمرین می شود و بهبود دهنده سلامتی است .
کاهش استرس:
مشابه اتاق بخار می تواند با رهاسازی هورمون اندورفین باعث کاهش سطح استرس شود.
بهبود سلامت قلب و عروق:
تحقیقات نشان داده است که استفاده کنندگان مکرر از سونا کمتر احتمال وقوع حوادث قلبی و عروقی مانند سکته قلبی را تجربه می کنند و این رویداد میزان مرگ و میر را کاهش می دهد همینطور استفاده از سونا می تواند به کاهش فشار خون و بهبود عملکرد قلب کمک کند.
بهبود پوست:
از آنجاییکه سونا پوست را خشک می کند افرادیکه بیماری مثل پسوریازیس دارند احتمال اینکه بهبود را در پوست خود مشاهده کنند وجود دارد.
اما مدیکال نیوز تودی گزارش داده است که مبتلایان به اگزما ممکن است افزایش جراحت را تجربه کنند.
رهایی از آسم:
افراد مبتلا به آسم از تسکین علایم مختلف گزارش داده اند به این دلیل که حرارت سونا می تواند به بازشدت راه تنفسی کمک کند و مخاط مزمن را کاهش دهد.
همچنین سونا برای تفویت سیستم ایمنی تاثیر گذاراست .البته باید توجه داشت که مبتلایان به بیماری قلب همیشه قبل از استفاده از سونا باید به پزشک مراجعه کنند.