ژلیش ناخن چیست؟
پس از اکستنش و لیفت مژه و کاشت ناخن، یکی از تکنیک‌های جذاب و دوست‌ داشتنی در طراحی استایل بانوان خوش تیپ، ژلیش ناخن است. ژلیش ناخن، همان لاک کلاسیک است که با اکریلیکِ ژل‌مانند مخلوط شده،‌ لاک موقت محسوب می‌شود و گاهی دوام و کارایی بیشتری از لاک دائمی دارد. اسم محصول لاک ژل GEL POLISH است که نام برند محصول بوده و عموم آن را ژلیش می‌خوانند. لاک ژل‌ها معمولا در سه مرحله روی ناخن انجام می‌شوند: ژل بیس، ژل رنگی و تاپ ژل. لاک ژل برای ناخن‌های طبیعی استفاده می‌شود، اما گاهی روی ناخن‌های کاشت هم قابل استفاده خواهد بود.

                                                                   
لاک موقت چیست؟
ژلیش لاک موقت است. یعنی به‌صورت موقتی روی سطح ناخن قرار می‌گیرد و مثل لاک کلاسیک مایع است؛ با این فرق که برای قرارگیری روی سطح ناخن، باید با اشعه UV خشک شود. ژلیش ناخن، براق‌تر بوده و شما با استون نمی‌توانید به‌راحتی آن را پاک کنید. دوام ژلیش به جنس و برند آن بستگی دارد که بین ۱۰ تا ۲۰ روز است. همان‌طور که گفتیم، در فرایند ژلیش ناخن باید از دستگاه برای خشک کردن استفاده شود.
وقتی در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، بعد از گرفتن کوتیکول ناخن‌ها، آن‌ها را پاک و مرتب‌سازی می‌کنند، ژلیش را روی ناخن می‌زنند و پس از گذشت سی ثانیه، دست ژلیش‌شده را داخل دستگاه LED یا UV قرار می‌دهند تا لایه‌های بعدی روی ناخن قرار بگیرد. در واقع فرایند ژلیش ناخن، به کمتر از سی دقیقه زمان نیاز دارد که هزینه آن در سالن‌های آرایشی و زیبایی سطح شهر متفاوت است.
فرق ژلیش ناخن با کاشت ناخن
گاهی بانوان جوان، کاشت ناخن را با ژلیش ناخن اشتباه می‌گیرند. ژلیش ناخن با کاشت ناخن فرق دارد. در کاشت ناخن، موادی از جنس پلاستیک یا پودرهای فشرده‌شده روی ناخن شما قرار می‌گیرد و سبب بلندتر و ضخیم‌تر شدن ناخن می‌شود که معمولا طرح و رنگ‌های گوناگونی دارند تا این ترکیب مصنوعی، سبب ظاهر خوب ناخن شود.
درحالی‌که در فرایند مانیکور ناخن با ژل (ژلیش ناخن)، از مواد ژل‌مانندی روی ناخن‌های طبیعی شما استفاده می‌شود و هدف از آن، بلندتر نشان‌دادن ناخن نیست. در ژلیش ناخن، بر خلاف کاشت ناخن، باید از نور لامپ‌های ال ای دی یا اشعه ماوراءبنفش برای خشک شدن ژلیش استفاده کرد که این فرایند در کاشت ناخن، کاربردی ندارد.
چگونه ژلیش را از روی ناخن پاک کنیم؟
این سوال متداولی است که بسیاری پس از انجام ژلیش می‌پرسند. همان‌طور که قبلا گفتیم، ژلیش را می‌توان پس از ۲ هفته از روی ناخن پاک کرد. وقتی ناخن بلند می‌شود، بین ریشه ناخن و لاک فاصله می‌افتد. این امر سبب می‌شود تا شما به فکر پاک‌کردن ژلیش باشید. در این حالت، برای هوارسانی بهتر به سطح ناخن و جذب رطوبت، بهتر است ژلیش پاک و تجدید شود.
برای تجدید ژلیش بهتر است به آرایشگر مجرب مراجعه کنید. آرایشگران نیز معمولا پنبه‌ای را با استون ۱۰۰ ٪ نمناک کرده، روی ناخن قرار می‌دهند و با فویل آلومینیومی می‌پوشانند. پس از گذشت یک ربع تا بیست دقیقه، متریال قرارگرفته روی سطح ناخن حذف می‌شود. البته کیت‌های مخصوصی هم در بازار وجود دارد که می‌توان با آن‌ها نیز ژلیش روی ناخن را حذف کرد.
مواد به‌کاررفته در ژلیش ناخن، سبب شکنندگی و تضعیف بافت ناخن در کوتاه‌مدت نمی‌شود. فقط روش پاک کردن آن است که سبب آسیب به صفحه ناخن می‌شود. همچنین، استون سبب خشکی سطح ناخن می‌شود و برای سلامت ناخن مضر است. بهتر است پاک‌سازی را با مواد مرغوب و به‌کمک ناخن‌کار در آرایشگاه انجام دهید.
ژلیش بهتر است یا لاک؟
سوال متداول دیگر این است که آیا ژلیش ناخن بهتر از لاک کلاسیک است؟ پاسخی قطعی برای این سؤال وجود ندارد، چراکه علایق و انتظارات افراد برای طراحی استایل و مد متفاوت بوده است. ژلیش برای افرادی که خواهان لاک براق باکیفیت با قدرت پوشانندگی و جذب خوب هستند، توصیه می‌شود. همچنین، ژلیش ناخن معمولا برای خانم‌های پرمشغله که فرصت رسیدگی مرتب به ناخن‌هایشان را ندارند، گزینه خوبی است.
اگر شما عادت ندارید که هنگام شست‌و‌شو و استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی، از دستکش استفاده کنید، توصیه می‌شود که به ژلیش ناخن فکر کنید. لاک کلاسیک با همه ایراداتی که برای آن متصور هستیم، برای افرادی که خیلی به طراحی تیپ و استایل روزانه و هفتگی و روانشناسی رنگ ها و تیپ‌های فصلی اهمیت می‌دهند، مناسب‌تر از ژلیش است و هزینه کمتری دارد.
توجه کنید که ژلیش هم پس از مدتی کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد و هر چه، دست شما در معرض مایعات و آلودگی محیطی بیشتر باشد، بعد از حداقل ۱۰ روز، ناخن‌های شما آسیب‌دیده و رنگ پریده می‌شود، بنابراین باید نسبت‌به تجدید آن اقدام کنید که این کار، نیازمند صرف وقت و هزینه است.
در نتیجه، انتخاب لاک کلاسیک یا ژلیش ناخن کاملا به نظر و هدف طراحی استایل شما و میزان بودجه‌ای بستگی دارد که برای آرایش و مراقبت از پوست، در ماه هزینه می‌کنید.
عوارض ژلیش ناخن
هر اقدام آرایشی و مراقبت از پوست و مو از لیفت ابرو و هایفو تا لیزر و اکستنشن مژه بدون عوارض نیست و نسبت به روش‌های سنت، معایب خاص خود را دارد. اما گاهی علایق فرد و روش‌های جایگزین که متخصصان معرفی می‌کنند، به‌گونه‌ای است که سبب می‌شود تا برخی از تکنیک‌ها بیش از روش‌های سنتی و کم‌تر تهاجمی٬ مورد استفاده قرار بگیرد و محبوب شود. روش‌های طب سنتی و طب سوزنی، طرفداران کمتری نسبت‌به روش‌های جدید مراقبت از پوست و مو دارند. بنابراین، ژلیش ناخن هم از این قاعده مستثنی نیست.
ژلیش برای بانوانی که ناخن‌های خیلی ضعیف و حساسی دارند، توصیه نمی‌شود. اگر خواهان این کار هستید، حتما با پزشک متخصص پوست خود مشورت کنید. در ژلیش، معمولا سطح ناخن بین ۴ تا ۵ لایه، با مواد مخصوص، کاور می‌شود و پس از قرارگیری دست داخل دستگاه، استحکام پیدا می‌کند. این امر باعث می‌شود که روی سطح ناخن شما لایه‌ای قرار بگیرد. وجود این لایه هوارسانی به سطح پوست و ناخن را مختل کرده و استمرار در آن در بلندمدت، باعث مشکلات پوستی می‌شود.
بنابراین توصیه می‌شود اگر عاشق ژلیش ناخن با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف برای طراحی تیپ‌های فصلی هستید، بهتر است با فاصله زمانی این کار را انجام دهید تا اکسیژن‌رسانی به ناخن، به‌خوبی انجام شود.
همیشه قبل از انجام ژلیش ناخن‌ها با پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا از سلامت آن‌ها از نظر رنگ و جنس و اندازه مطمئن شوید. باید توجه داشته باشید افرادی که مداوم از لاک ناخن استفاده می‌کنند، باید گاهی به ناخن‌های خود استراحت بدهند تا هوا زیر سطح ناخن جریان داشته و رطوبت کافی جذب شود.
این نکته را به‌خاطر داشته باشید که هیچگاه ژلیش ناخن‌های خود را با وسایل تیز و نوک چاقو صاف یا پاک نکنید. حتی از سوهان هم نباید برای پاک کردن ژلیش ناخن استفاده کرد. این کار به‌شدت به صفحه ناخن شما آسیب می‌رساند.
درصورتی‌که از محصولات با کیفیتی برای ژلیش ناخن استفاده کنید که مجوز قانونی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت دارد ‌معمولا دچار عوارض نمی‌شوید. بهتر است پس از ژلیش ناخن، از روغن‌های تغذیه‌کننده استفاده کنید. همچنین، از انجام این کار برای کودکان، به‌خصوص کودکانی که عادت به جویدن ناخن دارند، پرهیز کنید تا مواد شیمیایی وارد بدن فرد نشود.
نکاتی که درمورد ژلیش ناخن باید بدانیم:
حتی الامکان ژلیش ناخن را پیش از مشورت با پزشک متخصص پوست انجام دهید تا از سلامت پوست و ناخن خود اطمینان لازم حاصل کنید.
روش‌های تبلیغاتی که در فضای مجازی و اینستاگرام برای طرح ها و رنگ های مختلف ژلیش ناخن با متریال گوناگون ارائه می‌شود٬ معمولا مورد توصیه پزشکان نیست. لذا پیش از هر اقدامی روی ناخن، با پزشک مشورت کنید.
مواد و فرایندی را که تکنسین سالن زیبایی برای ژلیش ناخن شما به‌کار می‌برد، همواره بررسی کنید.
گاهی دیده می‌شود که برخی از سالن‌های زیبایی به‌خصوص در روزهای پایانی سال که تعداد زیادی مشتری دارند، بدون توجه به پاک شدن کامل ژلیش قبلی روی سطح ناخن، نسبت به ترمیم ژل و ژلیش جدید اقدام می‌کنند. این روش، استحکام ژلیش را کاهش می‌دهد. بنابراین توجه کنید که پیش از ژلیش ناخن، مواد قبلی با حوصله و دقت از سطح ناخن شما پاک شود.
اگر در خانه برای پاک کردن ژلیش اقدام می‌کنید، باید دقت شما زیاد باشد. استون‌های صددرصد یا محلول‌های پاک‌کننده ناخن را از مراکز معتبر و مجاز که نشان سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت را دارد، تهیه کنید. به اصالت محصول و تاریخ مصرف و انقضا توجه کنید.
محلول‌های پاک‌کننده ناخن از استون ملایم‌تر هستند و معمولا آسیب کمتری به پوست وارد می‌کنند.
از گوش‌پاک‌کن آغشته به محلول باکیفیت برای پاک کردن سطح ژلیش استفاده کنید.
مواد پاک‌کننده ژلیش ناخن را حتی‌المقدور حدود یک ربع روی سطح ناخن قرار دهید تا خوب جذب شود. سپس ناخن آغشته به محلول را لای فویل آلومینیومی سبک قرار دهید. وقتی ژلیش به‌طور کامل پاک شد، با مقداری آب جوشیده، ناخن را تمیز کنید.
دست‌ها را با حوله تمیز خشک کنید. از کرم مرطوب‌کننده دست و روغن‌های تقویتی استفاده کنید تا سبب شادابی پوست و اکسیژن‌رسانی به سطح ناخن شود. پوست اطراف ناخن در فرایند ژلیش نباید آسیب ببیند. به‌همین‌خاطر، از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
استفاده از پوشر کوتیکل (پوست گوشه‌های ناخن را پاک‌سازی می‌کند) برای از بین بردن پوست‌های اضافی توصیه می‌شود.
کیت‌های ژلیش خانگی وجود دارد. سالی هانسون از جمله برندهای معروف بازار است.
برخی از موادی که برای جلا دادن ناخن شما استفاده می‌شود، سرطان‌زا است. فرمالدهید و تولوئن و دی بوتیل فتالات می‌تواند در این دسته باشد. پیش از آن که ناخن‌تان را پولیش کنید، مواد تشکیل‌دهنده را از روی بسته محصول مطالعه و جزئیات را بررسی کنید. گاهی بعضی محصولات نیز سبب ایجاد قارچ ناخن و بیماری‌های پوستی می‌شود، بنابراین از محصولات نامرغوب و تجاری استفاده نکنید.
حتی المقدور پیش از ژلیش ناخن، مانیکور ناخن انجام بدهید تا سطح ناخن‌ها نامنظم نباشد.
استفاده از ضدقارچ پیش از ژلیش ناخن توصیه می‌شود.
بهتر است پس از ژلیش ناخن، روی سطح ناخن، کلینر بزنید تا کیفیت ژلیش افزایش یابد.
ژل باعث قطور شدن ناخن می‌شود.
ژلیش نوعی لاک است. تفاوت اصلی آن با لاک معمولی، دوام است و اگر بد زده شود، سبب ترک‌خوردگی می‌شود.
انجام ژلیش ناخن به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود. اما اگر مایل به انجام این کار هستید، حتما با پزشک زنان مشورت کنید. ژلیش ناخن حاوی مونومر متیل متاکریلات است که می‌تواند برای خانم‌های باردار مضر باشد.
ژلیش سبب بلند شدن ناخن نمی‌شود.
اگر ناخن شما برای مدت زیادی خشک باشد و اکسیژن کافی به آن نرسد، پوسته‌پوسته و شکننده می‌شود که برای جلوگیری از این کار، فاصله انجام ژلیش ناخن را بیشتر و از روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده کنید. ماساژ ناخن و اطراف آن نیز توصیه می‌شود. این کار سبب افزایش استحکام ناخن می‌شود. استفاده و مصرف قرص ZINC MULTIVITAMIN، انار، ازگیل و کلم بروکسل هم برای رشد ناخن‌ها توصیه می‌شود.