دارکشی فرش:
دارکشی فرش های دستباف یکی از خدمات قالیشویی هاست. که چندان رایج نیست. اما باید به درستی و توسط قالیشویی حرفه ای انجام شود تا دارکشی به صورت صحیح انجام شود. برخی فرش ها هنگام چله کشی و بافت به علت بافت غیر یکدست دچار کجی یا اصطلاحا سرکجی می شوند. که از شکل طبیعی و صحیح فرش خارج می شوند. اغلب فرشهایی که توسط بافند های تازه کار  بافته می شوند. دچار چنینی مشکلی هستند.

                                                                

برای انجام دارکشی فرش ها روی سطوح صاف قرار میگیرند. و با استفاده از دستگاه مخصوص فرش را دارکشی می نمایند. معمولا اگر کجی فرش زیاد نباشد و خوب دارکشی شده باشد. به طور کامل صاف می شود، برای اینکه حالت صاف فرش ما تثبیت شود باید چند روز آن را در حالت کشش قرار دهند.
چرا فرش های دستباف نیاز به دارکشی دارند؟
برخی فرش های دستباف نیاز به دارکشی دارند اما همه فرش های دستباف نیاز به دارکشی ندارند. فرشهایی که دارای چله کشی مناسب و یکدست هستند. و توسط یک بافنده ( فرش دودست نیست) یا بافنده های حرفه ای بافته می شوند. دچار کجی یا سستی نیستند. و نیازی به دارکشی ندارند.
در صورتی که فرش های شما دچار کجی می باشد. با یک قالیشویی مجاز تماس بگیرید. فرایند دارکشی فرایندی زمانبر می باشد. بهتر است در بازه های زمانی اقدام به دارکشی نمایید که نیاز کمتری به فرش دارید.
چرم دوزی فرش ماشینی و دستباف
بی شک شما هم دیده ای د برخی فرش های ماشینی یا دستباف چرم دوزی می شوند؟ اما علت چرم دوزی فرش  چیست؟ چه فرش هایی را میتوان چرم دوزی کرد؟ چرم دوزی چه مزایایی دارد؟ در این مقاله به بررسی کامل چرم دوزی برای فرش های دستباف و ماشینی می پردازیم.
مزایای چرم دوزی:
چرم دوزی از ساییدگی و پارگی و پوسیدگی زودرس فرشهای دستباف و گران قیمت جلوگیری می کند.
چرم دوزی از کیس شدن و چروک شدن فرش جلوگیری می کند. و ظاهر زیبا به فرش می بخشد.
چرم دوزی از سرخوردن فرش روی سرامیک و سنگ ، پارکت و سطوح سیقلی جلوگیری می کند.
چرم دوزی فرش را صاف و یکدست می کند.
چرم طبیعی و یا مصنوعی؟
یکی از سوال هایی که هنگام سفارش چرم دوزی فرش بسیار مطرح می باشد. انتخاب چرم مصنوعی یا طبیعی می باشد. هر چند انتخاب چرم دوزی کاملا بسته به سلیقه فرد دارد. اما میتوان همانطور که میدانید قیمت چرم های طبیعی بسیار بالاتراز چرم مصنوعی می باشد. و اگر بودجه کمتری برای این کار در نظر گرفتید بهتر است از نوار های چرم مصنوعی استفاده کنید. همچنین لازم به ذکر است چرم های مصنوعی با کیفیت بالا طول عمر بیشتری نسبت به چرم های طبیعی دارد. ( به ویژه در محیط های با شرایط نگهداری نامناسب)  اما اگر فرش شما جز اجناس گرانبها و آنتیک و تمام ابریشم است بهتر است اجناس چرم طبیعی انتخاب نمایید.
چرم دوزی برای گلیم:
چرم دوزی فقط مختص فرش نیست و برای گلیم هم انجام میشود. اما چرم دوزی برای گلیم رایج نیست.
وسایل چرم‌ دوزی فرش
سوزن مناسب
نخ مخصوص چرم‌دوزی یا نخ وکس دار
چرم