سایه چشم
یکی از اصلی ترین و چالش برانگیز ترین قسمت های آرایش از نظر خانم ها آرایش چشم است. برای داشتن آرایشی اصولی باید تمام نکات حرفه ای را رعایت کرد که یکی از این موارد انتخاب درست سایه چشم است.

                                                               

سایه چشم یکی از لوازم آرایشی مورد استفاده برای روی پلک ها و زیر چشم است. چروک اطراف چشم ها در پیری چهره تأثیر زیادی دارند. با استفاده از سایه چروک ها و پیری چشم پوشش داده می شوند. سایه در جذابیت و زیبایی چشم ها تأثیر فوق العاده ای دارد. اگر در استفاده از سایه از ترکیب رنگ و تکنیک مناسب استفاده شود، می توان به چشم ها عمق و بعد خاصی داد و چشم ها را درشت تر و جذاب تر کرد و حتی عیوب چشم ها نیز پوشش داده می شود.
سایه یکی از لوازم آرایشی شیمیایی چشم است. بهتر است در صورت وجود بیماری های چشمی و حساسیت به مواد آرایشی قبل از استفاده از سایه با پزشک خود مشورت کنید از مهم ترین مواد تشکیل دهنده در سایه چشم می توان به مواردی چون سیلیکات منیزیم (talc)، خرده های سنگ طلق (mica)، sericite، magnesium stearate، رنگدانه ها و مواد نگهدارنده اشاره کرد؛ با این وجود بیشتر سایه ها، از سیلیکات منیزیم (talc) استفاده می کنند.
سایه با توجه به کاربری های مختلف به صورت پودری، کرمی و مایع، مات و شاین در بازار موجود می باشد. برای داشتن آرایش چشم حرفه ای، توجه به نوع سایه ای که استفاده می شود حائز اهمیت است.
قدیمی‌ترین مدل و نوع سایه چشم، سایه های پودری هستند. سایه های پودری نسبت به سایه های مایع دارای تنوع رنگ بیشتری هستند. معمولا قبل از استفاده از آنها نیاز به زیر سازی (استفاده از پرایمر) برای دوام بیشتر هستند. در مقایسه با سایه های مایع به هنگام ترکیب آنها، رنگ های بیشتری از آنها می توان به دست آورد.
کار با سایه های پودری برای طراحی روی پلک به مراتب آسان تر از نوع مایع آن است و دقت و ظرافت کار نیز بیشتر است. این نوع سایه ها به شکل پالت های فشرده ۲ یا ۴ تایی و به شکل تک پیگمنت ساخته می شوند. سایه های پودر دارای انواع مات، اکلیلی و براق هستند. سایه های پودری مات برای آرایش روز، سایه ی اکلیلی برای آرایش های نمایشی، مهمانی و جشن ها مناسب است. سایه براق برای آرایش های شبانه مناسب است.
سایه چشم کرمی برای پوست های چرب مناسب نیست. این نوع سایه ها نسبت به سایه های دیگر براق تر می باشند. سایه های کرمی در ظرف های کاسه ای کوچک بسته بندی می شوند. می توان چند رنگ سایه کرمی را باهم ترکیب کرده و یک رنگ سایه جذاب به وجود آورد. برای جلوگیری از ریخته شدن سایه هنگام آرایش، از قلموای که سر بزرگ دارد باید استفاده کرد.
سایه چشم‌ مایع معمولا در بسته بندی شبیه به برق لب یا رژهای مایع عرضه می‌شود. برخلاف ظاهر این سایه که به نظر می رسد تنها برای افراد حرفه ای قابل استفاده است، این نوع سایه چشم یکی از مناسب ترین گزینه ها برای مبتدیان است. سایه چشم مایع در رنگ های گوناگون و اغلب بصورت تکی در بازار موجود است. برای اعمال این سایه می توان به طور مستقیم از براش خود آن استفاده کرد و یا با آن خط چشم کشید. نکته مهمی که در رابطه با سایه های مایع وجود دارد این است که این نوع سایه ها به سرعت خشک می شوند. بنابراین هر چند استفاده از آن ها ساده است ولی کنترل آن سخت می باشد.
سایه چشم‌‌های مدادی از جمله راحت ‌ترین سایه چشم‌ ها هستند که در رنگ های مختلفی به فروش می رسند و دوام طولانی که دارند آن‌ها را برای آرایش طولانی مدت روزانه مناسب می ‌سازند.