بدن چندان احتياجي به دسر بعد از غذا ندارد. اين سوء تفاهمي بيش نيست كه مي‌گويند اگر بعد از غذاهاي چرب، شيريني‌جات بخوريم از مضرات چربي غذا كاسته مي‌شود يا مثلي است كه مي‌گويند «چربي‌ها در بدن بايد با آتش قندها بسوزند» و براي خوب سوختن غذا در بدن كربوهيدرات‌ها ضروري‌اند و اين موضوع تنها از عهده قند شيريني‌ها برمي‌آيد. اين عادت يعني مصرف شيريني و دسر بعد از غذا، جزو ذايقه ما ايراني‌ها محسوب مي‌شود که البته بسيار لذت‌بخش است اما تا امروز شواهد علمي در اين باره به دست نيامده است...

اما اگر عادت به خوردن دسر داريد به شما چند پيشنهاد داريم. اول اينكه در ميان دسرها، گروه ميوه‌ها از بهترين‌شان هستند و توصيه مي‌شود چند ساعت بعد از غذا خورده شوند تا نتايج مطلوب‌تري به دست آيد. به علاوه، مي‌توان بعد از غذا از دسرهاي كم‌كالري مانند چند عدد كشمش، يك عدد انجير خشك، يك عدد خرما و يا حتي يك قاشق كوچك مربا استفاده كرد. وقتي دسرها را بعد از غذا مي‌خوريد، كالري اضافي را جذب بدن مي‌كنيد چون دسرها اين خاصيت را دارند كه در حالت سيري هم جذب شوند. مثلاً در مهماني‌ها كه افراد به حد اشباع غذا خورده‌اند، با ديدن ميز دسرهاي رنگارنگ باز هم وسوسه مي‌شوند. در حقيقت نوعي اشتهاي اختصاصي نسبت به اين گروه غذايي وجود دارد كه اگر به طور مرتب خورده شود باعث اذيت شدن معده و اختلالات در دستگاه گوارش مي‌شود. توجه داشته باشيد بهترين زمان مصرف دسرها البته به مقدار كنترل شده، ميان وعده است.

مساله ديگري كه وجود دارد ميل به جويدن غذا در هر وعده و ايجاد احساس سيري است. بودن مواد غذايي جامد مثل كشمش در اين قبيل خوراكي‌ها،‌حس جويدن را ارضا مي‌كند بنابراين وجود كشمش و گردو از اين نظر نيز در تهيه كيك و شيريني‌ها مورد توجه است. وقتي كسي خودش كيك را در خانه تهيه مي‌كند، ميزان روغن موجود در آن را هم مي‌تواند كنترل كند زيرا يك برش 100 گرمي كيك 400 كالري دارد اما بعضي كيك‌ها مانند كيك ساده اسفنجي چون از روغن كمتر تهيه مي‌شود، مفيدترند، پس بهتر است روشي را اتخاذ كنيد كه براي پختن انواع شيريني‌ها و كيك‌ها از روغن جامد كمتر استفاده كرده و روغن مايع را جايگزين كنيد. در ضمن، به شرطي كه به فرم پخت كيك آسيب نرساند از انواع ميوه‌ها، كشمش و مغزها هم بهره بگيريد. در انتها بايد اضافه كنم شيريني براي افرادي كه اضافه وزن دارند يا ديابتي هستند توصيه نمي‌شود. در مورد بچه‌ها نيز زياد خوردنشان مضر است زيرا باعث خرابي دندان‌هايشان مي‌شود. به طور كلي، در مورد خوردن شيريني‌ها و دسرها به حدي كه وابسته نشويد مصرفشان، اشكالي ندارد.

منبع :تبیان استان اردبیل