مسواک زدن را با بازی به بچه ها یاد دهید!
قبل از اینکه کودک مسواک زدن را درست یاد بگیرد و مسواک به دست گیرد، باید چند روش و ترفند و بازی را برای جالب تر کردن این موضوع در نظر داشته باشید.
اول : از سنین پایین شروع کنید.
کودکتان هیچ دندانی ندارد؟ هیچ مشکلی نیست. به سادگی با حرکاتی که با دست ها شروع می شود، می توانید جهت مسواک زدن دندان ها و لثه ها را به کودکتان آموزش دهید.
دوم : اغلب اوقات مسواک بزنید.
زمانی که روی مسواک زدن زمان خوابیدن تمرکز می کنید، بیشتر فکر آن پلاک ها و آلودگی های روی دندان ها ذهن شما را درگیر می کند. بسیاری از بزرگسالان هم هستند که تنها خوابیدن مسواک نمی زنند، بلکه در طول روز هم مسواک می زنند. سعی کنید که مسواک زدن کودک را از سنین پایین و بعد از هر وعده غذایی شروع کنید. همین طور ادامه دهید تا تبدیل به یک عادت برای آن ها شود.
سوم : شعر با آهنگ برای کودک بخوانید.
یا اینکه زمانی را تنظیم کنید. یا حتی راه های خلاقانه دیگری می باشد که می توان برای عمل مسواک زدن کودک به کار گرفت. به اندازه ۲ دقیقه مسواک زدن توصیه می شود یا اینکه تا زمانی ادامه دهید که دندان های کودک کاملا تمیز شوند. برخی مسواک ها هستند که موقع مسواک زدن چراغ می زنند یا موزیک پخش می کنند.
تشویق کودکان به مسواک زدن
چهارم : دوباره کودک را چک کیند.
اگر کودک مستقلی دارید، و دوست دارد خودش مسواک بزند، اجازه دهید خودش این کار را انجام دهد.
پنجم : به ذائقه کودک هم توجه کنید.
مثلا طرح های سیندرلا، ماشین ها یا حتی استفاده از مسواک های برقی هم می تواند کودک را به مسواک زدن تشویق کند. همچنین خمیردندان های میوه ای یا طعم دار را هم می توان برای تشویق کودک استفاده کرد.
ششم : دست ها آماده
درست از سنی که کودک شروع به مسواک زدن می کند، در همان سن گرفتن هر چیزی در دست را یاد می گیرند. با دادن یک مسواک با برس نرم به کودک می توان فرصت یادگیری و نگهداری آن را در دستش داد. دیگر نیازی به تمرین و وقت گذاشتن های بسیار نیست.