اگر شما نگران ابتلا به سرطان سینه هستید می توانید گام هایی را در راستای پیشگیری از سرطان سینه بردارید. فاکتورهای خطری مانند سابقه خانوادگی قابل تغییر نیست. اما با تغییراتی در شیوه زندگی می توانید ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهید. در تحقیقات نشان داده شده است تغییراتی در شیوه زندگی به کاهش ریسک سرطان سینه حتی در خانم هایی که در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند، کمک می کند.
راههای پیشگیری از سرطان سینه
اقدامات زیر می تواند در پیشگیری از سرطان سینه برای شما مفید باشند:
کاهش مصرف الکل: مصرف الکل زیاد ریسک ایجاد سرطان سینه را افزایش می دهد. با توجه به تحقیقات انجام شده، مصرف الکل را باید به کمتر از یک نوشیدنی در روز کاهش داد.
عدم استعمال دخانیات: شواهد رو به رشد نشان می دهد بین استفاده از سیگار و ریسک سرطان پستان ارتباطی وجود دارد و این نکته مخصوصا در خانم هایی که در دوران قبل از یائسگی قرار دارند، بسیار صادق است. علاوه بر این عدم استفاده از سیگار یکی از بهترین اقداماتی است که شما می توانید برای سلامت کل بدن انجام دهید.
کنترل وزن: داشتن اضافه وزن و چاقی ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. اگر چاقی در اواخر دوران زندگی اتفاق بیفتد این ریسک بیشتر نیز خواهد شد.
فعالیت فیزیکی و ورزش: فعالیت فیزیکی می تواند به حفظ وزن سالم در شما کمک کند و وزن سالم نیز می تواند در پیشگیری از سرطان سینه موثر باشد. برای اغلب افراد بالغ سالم حداقل 150 دقیقه فعالیت ایروبیک متوسط در هفته و یا 75 دقیقه فعالیت شدیدایروبیک به صورت هفتگی علاوه بر آن انجام تمرینات قدرتی حداقل دو بار در هفته می تواند مفید باشد.
شیردهی: شیردهی به نوزاد نقش مهمی در پیشگیری از سرطان پستان ایفا می کند. هر چه دوره شیردهی بیشتر شود تاثیر محافظتی آن نیز بیشتر می شود.
دوز و دوره هورمون درمانی را محدود کنید: هورمون درمانی برای بیش از 3 تا 5 سال ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. اگر به دلیل علائم یائسگی هورمون درمانی می کنید با پزشک متخصص زنان در مورد سایر انتخاب های درمانی ممکن مشورت کنید. شما ممکن است بتوانید علائم خود را با استفاده از درمان های غیرهورمونی کنترل کنید. اگر ناچار به هورمون درمانی بودید باید از کمترین دوز موثر استفاده کنید و در طول درمان تحت کنترل پزشک باشد.
از مواجه با آلاینده های محیطی و تابش اشعه خودداری کنید: روش های تصویر برداری مانند توموگرافی کامپیوتری از دوز بالای اشعه استفاده می کند. برخی تحقیقات نشان داده است بین قرار گرفتن در معرض اشعه ها و ریسک سرطان سینه ارتباطی وجود دارد. سعی کنید در شرایط بسیار اضطراری از این آزمایشات تشخیصی استفاده کنید.

                                                      
پیشگیری از سرطان با تغذیه: رژیم غذایی سالم می تواند ریسک برخی انواع سرطان هم چنین دیابت، بیماری های قلبی و سکته را کاهش دهد. برای مثال خانم هایی که از رژیم مدیترانه ای استفاده می کنند و رژیم غذایی را با روغن زیتون و مغزیجات کامل می کنند به این ترتیب ریسک سرطان سینه را نیز کاهش می دهند. رژیم غذایی مدیترانه ای اغلب بر غذاهای گیاهی مانند میوه و سبزیجات، غلات، حبوبات و مغزیجات تاکید دارد. افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می کنند می توانند از چربی های سالم مانند روغن زیتون و ماهی به جای گوشت استفاده کنند.
مهم ترین نکته در پیشگیری از سرطان سینه حفظ وزن بدن در محدوده نرمال می باشد.
باید مراقبت سینه های خود باشید. اگر متوجه هر گونه تغییر در آن ها شدید (مانند تغییر رنگ و یا وجود یک توده) فورا با پزشک خود ملاقات کنید. در مورد انجام ماموگرافی و سایر غربالگری های لازم نیز با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.
برخی تحقیقات نشان داده است استفاده از قرص های ضد بارداری ریسک سرطان پستان را مخصوصا در بین خانم های جوان کمی افزایش می دهد. اما نشان داده شده 10 سال بعد از قطع مصرف دارو ریسک ابتلا به سرطان سینه به اندازه کسانی که هرگز از این دارو ها استفاده نکرده اند، کاهش می یابد. شواهد فعلی از وجود ارتباط بین مصرف قرص های ضد بارداری و افزایش ریسک سرطان سینه حمایت نمی کند.