شخصیت
√ دلیر
√ باوقار
√ عمیقا وفادار
نام این سگ در سال های 1600 از مناطق شمال ژاپن آمده و محل تولدش نیز در همان منطقه است، در آن زمان گارد محافظ ژاپن از سگ های آکیتا برای شکار قرقاول و خرس استفاده می کردند. آکیتا توسط یک بانوی سرشناس و معروف آمریکایی به نام هلن کلر برای اولین به آمریکا برده شد. او اولین آکیتا را به نام Kamikaze بعد از بازدید مجسمه یادبود آکیتا معروف Hachico در شهر Shibuyu به آمریکا آورد ولی متاسفانه این سگ در سن پایین در اثر بیماری دیستمپر ازدست رفت، بعدها هلن کلر او را فرشته ای در خز خواند. Hachico سگی بود که به دلیل وفاداری خود در ژاپن شهرت جهانی یافت. آکیتا سگی بزرگ و قدرتمند با ظاهری ترسناک و شگفت انگیز است که در ژاپن برای نگهبانی گارد سلطنتی، شکوه حاکمان ژاپن، شکار و تعقیب گراز وحشی، خرس مشکی و گوزن ها استفاده می شدند. 
ویژگی ظاهری
آکیتا دارای جثه ای عظیم و ظاهری فوق العاده قدرتمند، چشم های مثلثی و سری بزرگ است که با اعتماد به نفس و استوار می ایستد. دو نوع کاملا جدا از آکیتا وجود دارد اولین گروه آکیتا ژاپنی با نام Akita ken یا  Akita Inu دارای رنگ های محدود و دومین گروه American Akita، به رنگ سفید با خال های خاکستری و سفید با خال های حنایی است. پوشش این نژاد همانند سایر سگ های شمال دولایه و در دو نوع کوتاه و استاندارد است. نرها  دارای قد 66-71 سانتیمتر و وزن 42-65 کیلوگرم و ماده ها قد60- 66 سانتیمتر و وزن 35-55 کیلوگرم هستند. 
                                            
خلق و خو
این سگ باوفا و شجاع خانواده ی خود را در برابر چالش های روبرو محافظت کرده و زمانی که صحبت از تعلیم و برخوردهای اجتماعی می شود آکیتا یکی از مهربانترین، مودب ترین و ایده آل ترین سگ هاست. از این سگ برای شناسایی مواد مخدر نیز استفاده می شود. شهرت این نژاد به دلیل وفاداری بی قید و شرط او به صاحبش است ولی او با سایر اعضای خانه نیز هیجانی و غمگین می شود. تصور کنید که یک محافظ دوست داشتنی دارید که شما را از اتاقی به اتاق دیگر دنبال میکند و گویا تنها ماموریت او تا پایان عمر خدمت به شماست، بسیار لذت بخش است. این نژاد معمولا پارس نمیکند مگر به دلایل موجهی که احساس خطر کند. این سگ گوینده خوبی است و گویی حین خرخر کردن با خود صحبت می کند، زمان مواجهه با یک غریبه از او کناره گیری می کند و در سکوت او را زیر نظر دارد تا مادامی که صاحبش خانه باشد با مهمان ها بسیار خوش اخلاق است. آکیتا شما بسیار شاد بوده ولی به صورت روزانه نیازمند ورزش و فعالیت در خارج از خانه است، پس به شما توصیه می کنیم که روزی 30 دقیقه با او به گشت زنی بیرون از منزل بپردازید.
به طور کلی برخی از مشکلات در نژادهای مختلف شایع است، ازاین مشکلات در آکیتا می توان به مشکلات مفصل لگنی، تحلیل پیشرونده شبکیه، کم کاری تیروئید، چرخش و اتساع معده، التهاب غدد چربی اشاره کرد.
 میانگین سن این نژاد بین 10-12 سال می باشد.