Poodle ها زیبا، مغرور، باهوش و سگ های بسیار تاثیرگذاری هستند. پودل نام کلی یک گروه از سگ هاست که شامل استاندارد پودل، مینیاتور پودل و پودل عروسکی است. درباره ی منشا این نژاد هنوز بحث است که آیا از نژاد فرانسوی و قدیمی  Barbetمنشا گرفته ویا از آلمان و گونه ای از سگ های آبی است؟ این نژاد به احتمال زیاد منشا آلمانی دارند جایی که به عنوان سگ پشمالو Pudel یا Canis Familiaris Aquatius شناخته می شوند، با این حال برای سال ها به عنوان سگ ملی فرانسه شناخته و برای شکار استفاده می شدند. Poodle در جایگاه دوم باهوش ترین نژاد سگ درست بعد از Border collie قرار می گیرد. دارای استعداد فراوان در بسیاری از ورزش ها و فعالیت های خاص سگ ها مثل چابکی، فرمانبرداری، پیروی از گروه، مجری سیرک و سگ دستیار است، از برترین افتخارات این نژاد در نمایش های ترکیبی می توان به قهرمانی در West minster kennel club dog show  در سال های 1991 تا 2002 و World dog show از سال2007 تا 2010 اشاره کرد. پودل های عروسکی در فرانسه شهرت بسیاری را به دست آورده اند، در سطح جهانی به عنوان سگ های حقه باز شناخته می شوند و نیز در زمان لویی شانزدهم و ملکه آنا محبوب بودند.
ویژگی های ظاهری
پودل ها دارای سه اندازه ی متفاوت اند؛ عروسکی که دارای قد 25 سانتی متر و وزن 2.5 تا 4 کیلوگرم است، قد پودل های مینیاتوری بین 27.9 تا 38 سانتی متر و وزن آنها 6.8 تا 7.7 کیلوگرم است و گروه سوم( پودل های استاندارد) قدشان از 38 سانتی متر به بالاست ( معمولا تا 55 سانتی متر) و وزن نرهای این گروه 20-31 کیلوگرم و ماده ها 20-27 کیلوگرم است .توجه کنید که سه گروه پودل همه از یک نژاد هستند. پودل ها دارای چشم های بیضی شکل و بسیار تیره و گوش های تا خورده ای اند که در کنار سر قرار می گیرد و گاه بلندی آن پایین تر از سر هم می آید. پوشش طبیعی این نژاد مجعد ومتراکم و دارای رنگ های استاندارد حنایی، سیاه، آبی، قهوه ای، کرم، خاکستری، قرمز، نقره ای، بژ و سفید است اما ترکیب این رنگ ها و خال های رنگارنگ نیز بر روی بدنشان دیده می شود. پودل ها کمترین میزان ریزش مو را داشته و برای افراد آلرژن انتخاب بسیار مناسبی اند. 
بهداشت و نگهداری پودل ها آسان است اما این به معنی عدم نیاز به مراقبت نیست، پودل شما هر 3-6 هفته نیازبه برس شدن، حمام و اصلاح دارد و حتی در برخی شرایط زودتر زیرا تنها در این صورت پوشش تمیز و یک دست و کوتاهی خواهد داشت.

                                              
خلق و خو
پودل ها سگ های باهوش، بسیار فعال و باوقاری اند. اغلب حرکات احمقانه ای داشته و عاشق بازی کردن اند، به انسانها بسیار علاقمند و هر لحظه مشتاق سرگرمی هستند. از خانه و خانواده ی خود محافظت می کنند و اگر یک غریبه وارد خانه شود، شما را با یک پارس بلند از حضور او آگاه می کند. برخورد یک پودل با کودکان بسیار مطلوب است و شما شاهد این برخورد خوب در بین سایر حیوانات نیز خواهید بود. درست است که این نژاد در تربیت پذیری تا 99 درصد رضایت شما را به همراه خواهد داشت اما توصیه ما براین است که آن ها را برای مدت طولانی در خانه تنها نگذارید.
سلامت و بیماری های رایج
بیماری های رایجی که در این نژاد دیده می شود؛ آدیسون، اتساع و پیچ خوردگی معده، پرکاری و کم کاری تیروئید، کلاپس نای، صرع، بیماری های کلیوی، آدنیت زیر جلدی، در رفتگی هیپ وسرطان است. البته در پودل های استاندارد به علت داشتن گوش بلند، عفونت گوش نیز دیده می شود. طی تحقیقی در انگلستان عمر پودل های استاندارد بین 11.5-12 سال تخمین زده شده و مرگ آنها 30% به علت سرطان، 18% پیری، 6% GDV، 5% بیماری قلبی است.
عمر عروسکی ها و منیاتورها بین 12-14.5 تخمین زده شده و مینیاتورها تا 39% در اثر پیری مرده ولی عروسکی ها تنها 25 درصد در اثر پیری و 20% به دلیل از کار افتادن کلیه جانشان را ازدست می دهند.