باکسر ها در حین بازی بسیار تمایل دارند که بر روی پاهای عقبی خود بیاستند و با پنجه های جلویی خود گویی بوکس کار کنند، ضربه بزنند. از آن جهت نام آن ها باکسر می گویند. اجداد باکسر ها از نژاد Bullenbeisser آلمانی بودند.( سگ هایی با منشا مستیف و بولداگ)  بولن بیسرها را برای شکار خرگوش، گراز وحشی و گوزن استفاده می کردند، این سگ ها شکار را گرفته و تا زمانی که شکارچی سربرسد آن را نگه می داشتند و حتی گاهی توسط کشاورزان برای حفاظت گوساله ها نگهداری می شدند. این نژاد باکسر که ما آن را می شناسیم در قرن 19 ام گسترش یافت. یک مرد آلمانی به نام جرج آلت یک ماده از نژاد بولن بیسر به نام فلورا را با یک سگ محلی جفت انداخت و حاصل این زایمان یک توله ی حنایی-سفید نر بود که لچر باکس نام گرفت و امروزه همه بر این باور اند که آغاز شکل گیری نژاد باکسر امروزی بدین گونه بوده است. 
ویژگی های ظاهری
Boxer نژادی بزرگ، عضلانی با سری مربعی است به گونه ای که زمانی که به چشمانشان می نگرید شاهد شیطنت و لذت فراوان این سگ خواهید بود. باکسر ها بر روی هیکل عضلانی خود دارای پوششی کشیده و کوتاه هستند. تنها دارای 2 رنگ fawn( حنایی) و brindle ، با یا بدون خال های سفید هستند. در رنگ حنایی با دامنه ی متنوعی از بسیار روشن تا ماهاگونی دیده می شوند و بریندل یک الگوی رنگ با طرح ببری است که دارای خطوط مشکی در زمینه ی حنایی است. این خال های سفید معمولا بر روی شکم و پاهای آن هاست و نباید بیش از یک قسمت از سه قسمت کل پوشش آن ها را تشکیل دهد. الگوی دیگر آن ها flashy fawn است که به باکسر هایی گفته می شود که دارای خال های سفیدی بر روی صورت و گردن خود نیز هستند. فراموش نکنید که باکسر ها توانایی دریافت ژن رنگ مشکی را ندارند پس شما هرگز یک باکسر با رنگ مشکی نخواهید دید. 
باکسر دهمین نژاد محبوب AKC است که نر ها دارای میانگین وزن 31 کیلوگرم و ماده ها 27 کیلوگرم اند و قد نر ها بین 57-63 سانتی متر و ماده ها بین 51-53 سانتی متر است. بینی کوچک یک باکس توانایی خنک کردن هوای داغ تابستان و پوشش کوتاهشان توانایی گرم کردن بدنشان را در سرمای زمستان ندارد، از آن جهت باکس تنها یک سگ خانگی به حساب می آید. قبل از خرید یک توله ی دوست داشتنی باکسر خودتون را برای ریزش فراوان بزاق، خرناس های بلند شبانه و ریزش موهای کوتاهی که در بهار چند برابر می شود آماده کنید.

                                                             
خلق و خو
این سگ ها ذاتا بازیگوش و دارای انرژی فراوان هستند به طوری که به آن ها peter pan سگ ها می گویند. باکسر سگی قوی، سریع و شلوغ است که به فعالیت بسیار فیزیکی و ذهنی نیازمند است. این سگ ها دارای یکی از طولای ترین دوران های تولگی هستند به طوری که تا زمانی که 3 ساله نشوند بالغ نمی شوند. باکسر، سگی باهوش، آگاه، شجاع و دوستانه است و  به خانواده ی خود بسیار متعهد بوده و عاشق بازی کردن با آن ها است. اما در عین حال لجبازاند به خصوص که اگر در آموزش آن ها از روش های خشونت آمیز و تندی استفاده کنید. نیاز کلی آن ها به نظافت کم بوده و برخورد بسیار موقر و صبورانه ای با کودکان دارند البته تا زمانی که در طول روز با آن ها فعالیت روزانه مناسب و بازی های سرگرم کننده را انجام دهید، همراه بسیار مناسبی برای خانواده خواهند بود. باکسر ها سگ های بسیار پرانرژی هستند ، پس قبل از خرید یک توله اول مطمئن شوید که وقت، تمایل و انرژی کافی را برای نگهداری و بزرگ کردن یکی از آن ها دارید.
سلامت و بیماری های رایج
شایع ترین سرطان ها در آنها مربوط به ماست سل، لیمفوما و تومورهای مغزی است. برخی از بیماری های شایع این نژاد شامل کم کاری تیروئید، دررفتگی مفصل لگن، اختلالات قرنیه، GDV که همان اتساع و پیچ خوردگی روده، آلرژی و ابتلا به جرب دمودکس است. باکسرها به برس کشیدن بسیار کمی نیازمند اند و به این مسئله که همانند گربه ها خود را تمیز می کنند شهرت دارند و به طور کلی بهتر است شما نگران نظافت دندان ها و ناخن هایشان باشید.
میانگین عمر این نژاد محبوب بین 10 الی 12 سال است، که شما با تغذیه و ورزش روزانه ی مناسب در یک باکسر اصیل به آن ها شانس این زندگی را خواهید داد.