واکسیناسیون حیوانات خانگی نه تنها برای سلامتی حیوان خانگی شما ضروری است بلکه در سلامت افرادی که در تماس با حیوانات خانگی هستند نیز تاثیر گذار است. لذا توصیه می­شود که واکسیناسیون در مراکز معتبر درمانی و با برنامه مناسب انجام شود تا سلامت شما و حیوان خانگی شما در معرض خطر قرار نگیرد.
بطور کلی واکسن حیوانات خانگی شامل یکسری ویروس، باکتری کشته شده و یا ضعیف شده عامل اصلی بیماری­زا است که طبق برنامه واکسیناسیون مناسب طی فواصل معین به حیوان شما تزریق می­گردد. با تزریق واکسن سیستم ایمنی میزبان واکنش نشان داده و شروع به تولید آنتی بادی می­کند تا در صورت ورود عامل بیماری­زا به بدن این آنتی بادی­ها به مقابله بپردازند. البته شایان ذکر است که به دلیل واکسیناسیون و واکنش سیستم ایمنی احتمال بروز تب، بی حالی، بی اشتهایی و مشکلات گوارشی در حیوان شما وجود دارد که نیاز به درمان خاصی نیست و بزودی برطرف می­گردد.

                                                         

برنامه واکسیناسیون به طور معمول در سگ­ ها و گربه ­ها از 2 ماهگی شروع و پس از سه نوتب واکسیاسیون به فوصل 4 هفته، تکرار سالانه انجام می­شود. باید در نظر داشته باشید برای سگ­ ها و گربه­ ها واکسن مخصوص وجود دارد ولی در حیوانات خاص مانند خرگوش، سنجاب، همستر و خوکچه هندی واکسن مخصوص در ایران وجود ندارد و واکسن هاری نیز به دلیل امکان بروز شک توصیه نمی­گردد. واکسیناسیون پرندگان نیز بسته به گونه و نوع شرایط محیط زندگی از 40 روزگی شروع شده و هر 6 ماه یکبار تکرار می­گردد.
واکسن سگ به اشکال 2 گانه، 5 گانه، 7 گانه، 8 گانه و 9 گانه  و واکسن گربه به شکل 3 گانه وجود دارد که جزئیات هر کدام در جدول ذیل قابل مشاهده است.
 

نوع واکسن

اجزا تشکیل دهنده واکسن

2 گانه سگ

پاروا ویروس

دیستمپر

 

 

 

 

5 گانه سگ

پاروا ویروس

دیستمپر

هپاتیت

پاراآنفوانزا

 

 

7 گانه سگ

پاروا ویروس

دیستمپر

هپاتیت

پاراآنفلوانزا

2 سویه لپتوسپیروز

آدنو ویروس

8گانه سگ

پاروا ویروس

دیستمپر

هپاتیت

پاراآنفلوانزا

3 سویه لپتوسپیروز

آدنو ویروس

9 گانه سگ

پاروا ویروس

دیستمپر

هپاتیت

پاراآنفلوانزا

5 سویه لپتوسپیروز

 

3 گانه گربه

رینوتراکئیت

پنلوکوپنی

کلسی ویروس

 

 

 


در کلینیک دامپزشکی دیاکوپت واکسن­ها از مراکز معتبر و با حفظ زنجیره دمایی سرد تهیه می­شود که طبق برنامه واکسیناسیون استاندارد در فواصل منظم انجام می­شود. سلامت شما و حیوان خانگی شما هدف اصلی کلینیک می ­باشد.

واکسن های اصلی حیوانات خانگی
مهترین واکسن ها برای خیوانات خانگی، واکسن هایی هستن که از حیوان شما در مقابل بیماری های خطرناک محافظت می کند. 

واکسن‌های مهم سگ
واکسن‌ پاروویروس (Parvovirus) از مهمترین واکسن هایی است که باید برای جلوگیری از بیماری های سگ که مرتبط با بیماری های کبد، هپاتیت کبدی و هاری وجود دارد واکسن‌های اصلی هستند.

سایر واکسن‌ها براساس نژاد سگ و با تجویز دامپزشک انجام می گیرد.

واکسن‌های مهم گربه
واکسن های پانلیوکوپنی (کتلت کلاسیک)، کالیکویروس کولیکی، ویروس نوع I هرپس نوع (رینوتراکیت) و هاری، از واکسن های اصلی برای جلوگیری از بیماری های گربه ها هستند.