پرندگان نیز مانند تمام موجودات دیگر برای تامین نیاز های روزانه، رشد و باروری نیاز به یک سبد غذایی کامل دارند که در آن تمامی احتیاجات آن ها از قبیل پروتئین ها، ویتامین ها، کربوهیدرات ها، املاح و عناصر کمیاب و... به صورت بالانس شده و در بالاترین کیفیت تامین شود. متاسفانه به دلیل باورهای غلط و اطلاعات پایین برخی صاحبین پرندگان روزانه شاهد مشکلات و بیماری های بسیاری در پرندگان هستیم که علت اصلی آن ها ریشه در تغذیه نامناسب آنها دارد.
نکته ای که در مورد تغذیه پرندگان باید به خاطر داشته باشید این است که زیاد غذا خوردن پرنده دلیلی بر تغذیه درست و اصولی نیست.
استفاده زیاد از دانه های روغنی مانند تخمه آفتابگردان، تخم کتان، مغزها (گردو، بادام، پسته و...)  در تغذیه پرندگان به دلیل میزان بالای انرژی، کمبود برخی ویتامین ها و املاح بخصوص ویتامین آ و کلسیم و بالانس نامناسب برخی آمینو اسیدها در طولانی مدت باعث مشکلات بسیار جدی برای سلامت پرنده خواهد شد. از سوی دیگر تغذیه نامناسب با ایجاد استرس تغذیه ای عامل اصلی در تضعیف سیستم ایمنی و کاهش قدرت دفاعی بدن در مواجهه با عوامل بیماری زا است که پرنده را هرچه بیشتر نسبت به بیماری های عفونی آسیب پذیر تر میکند.
                                                           
غذاهای بالانس شده:
امروزه برای گونه های مختلف پرندگان غذاهای بالانس شده توسط شرکت های مختلف تولید شده که در تولید آنها سعی شده است تمامی نیازهای غذایی پرنده به صورت کامل تامین شود.
اما چالش پیش رو برای تغذیه با این نوع غذاها در پرندگانی است که سابقه طولانی مدت در استفاده از سایر منابع غذایی را دارند که معمولا جهت پذیرش این نوع غذاها نیاز به مدت زمان  طولانی و داشتن صبر و حوصله و به کارگیری روش های خلاقانه جهت ترغیب پرندگان به مصرف آنهاست . به همین دلیل توصیه میشود که بعد از گرفتن پرنده از تغذیه توسط والدین یا سرلاک اکثریت غذای پرنده را  غذاهای پلت تشکیل دهند.
منابع پروتین در تغذیه پرندگان:
حبوبات: دانه های حبوبات به دلیل داشتن میزان بالای پروتئین، کلسیم و کربوهیدرات ها باید به صورت روزانه در برنامه غذایی پرندگان گنجانده شود. استفاده از حبوبات به دلیل وجود برخی مواد ضد تغذیه ای مانند ساپونین ها  با محدودیت همراه است. از طرف دیگر حبوبات به دلیل داشتن تانن ها باید حتما به صورت پخته شده یا جوانه زده مصرف شوند.
لوبیا، نخود، عدس، لپه، سویا، ماش جز حبوبات معمول هستند که میتوان از آنها در حجم کم و با رعایت شرایط گفته شده با خاطر آسوده در برنامه غذایی روزانه پرندگان گنجانده شوند.
پروتئین حیوانی: از تخم مرغ آبپز ، گوشت سفید (مرغ و ماهی) و قرمز، کرم های خوراکی و لبنیات میتوان به عنوان منابع پروتئین حیوانی در تغذیه پرندگان نام برد. منابع پروتئین های حیوانی برخلاف منابع گیاهی، طیف آمینو اسیدهای مورد نیاز پرنده را به صورت کاملتری پوشش میدهند به همین دلیل استفاده از آنها در برنامه غذایی پرندگان توصیه میشود.
میزان استفاده شده از این مواد غذایی مانند تمامی مواد غذایی باید به میزان کم بوده و تنوع در استفاده از آنها حتما رعایت شود.
در مورد استفاده از لبنیات باید به محدودیت های فیزیولوژیکی پرندگان در هضم لاکتوز توجه کرده و   از محصولات لبنی که میزان کمتری لاکتوز دارند مانند ماست های پروبیوتیک، پنیرهای رسیده، کفیر و... استفاده شود.
این نکته را بخاطر داشته باشید که استفاده زیاد از منابع پروتئینی میتواند باعث بروز مشکلات کلیوی، نقرس و چاقی در پرندگان شما شود.