خاک گیری و پرز گیری و موگیری:
جاروکردن دو طرف فرش: فرش شرقی خود را بیرون بیاورید تا بتوانید آن را روی یک سطح صاف و باز قرار دهید.
قبل از شروع تمیز کردن فرش خود ، جایی را که باید فرش در آن شسته شود؛ بشوئید و تمیز کنید.
فرش را جاروبرقی بزنید تا بیشتر خاک و مواد باقی مانده از آن برداشته شود ، سپس آن را به طرف دیگر بپیچید و روند را تکرار کنید. پس از اینکه فرش را به دقت جارو کردید،در صورت امکان فرش را بتکانید تا هرگونه گرد و غبار اضافی یا زباله اضافی از بین برود.
اگر جارو کردن شما مؤثر نباشد، می توانید از جارو برقی قوی تر استفاده کنید و یا چند بار فرایند را تکرار کنید.
خیساندن فرش:
از شیلنگ باغ استفاده کنید و فرش را با آب سرد اسپری کنید. کل فرش را از یک طرف خیس کنید و سپس آن را بپیچید و طرف دیگر را با آب اسپری کنید. شما فقط باید برای هر دقیقه چند دقیقه این کار را انجام دهید تا فرش شرقی شما از آب اشباع شود.
آماده کردن مواد شوینده:
یک سطل را با آب سرد و شوینده ملایم پر کنید. برای تمیز کردن فرش خود می توانید از مواد شوینده مایع ملایم یا شامپو فرش استفاده کنید. یک سطل را با یک گالن آب سرد و سه قاشق غذاخوری شامپو پر کنید. محلول را با هم در سطل خود مخلوط کنید.
همچنین می توانید از یک شامپوی ملایم مخصوص فرش، برای فرشهای شرقی که از پشم تهیه شده است استفاده کنید.
استفاده از شامپو توصیه می شود. زیرا استفاده از مواد شوینده دیگر مانند پودر موجب خشک شدن فرش های  پشمی می شود.
تست مواد شوینده:
محلول خود را با تمیز کردن قسمت کوچکی از فرش تست کنید. برای تمیز کردن فرش می توانید از یک برس مویی بلند یا یک اسفنج غیر سالم استفاده کنید. اسفنج یا برس خود را درون محلول آب و صابون خود فرو کنید تا اینکه اشباع شود و به آرامی روی قسمت کوچکی از فرش بروید. ده دقیقه صبر کنید تا ببینید قبل از اقدام به مرحله بعدی ، محلول تمیز کردن تأثیر منفی بر روی آن می گذارد یا خیر؟!
اگر محلول تمیز کردن رنگ فرش شما را تغییر می دهد یا رنگ ها را پس میدهد، تمیز کردن آن را متوقف کنید و آن را به صورت حرفه ای انجام دهید.
                                                 
شستشوی فرش:
بقیه فرش خود را به دقت بشوئید. فرش خود را در جهت خواب فرش برس بکشید ، یا الیاف را دراز بکشید . لبه های فرش و قسمت های کثیف را کامل برس بکشید.
آبکشی فرش:
فرش خود را با شیلنگ بلند (باغبانی) بشویید. باقیمانده پاک کننده را با شلنگ باغ شستشو دهید. فراموش نکنید پشت فرش را نیز آبکشی نمایی.
بهتر است قسمت قسمت و مرحله مرحله آبکشی نموده و فرش را لول کنید.
در صورت نیاز از افرادی دیگری کمک بخواهید. ( مخصوصا اگر فرش بزرگ است)
خشک کردن فرش:
فرش شرقی خود را کاملاً خشک کنید. فرش های مرطوب می توانند با گذشت زمان کپک و بوی بد ایجاد می کند. پس از اتمام شستشوی فرش، مهم است که اجازه دهید قبل از قرار دادن مجدد آن به جایی که تعلق دارد خشک شود. اگر آبگیر فرش ندارید( دستگاه مخصوص قالیشویی ها ) اجازه دهید فرش روی سطح شیب دار بماند. سپس بگذارید آن را روی زمین صاف تا خشک شود. به یاد داشته باشید فرش خود را روی آن بچسبانید تا هر دو طرف خشک شوند.
اگر خشک شدن فرش بیش از حد طول می کشد. سعی کنید  از پنکه یا فن را برای سریع تر کردن روند خشک شدن فرش استفاده کنید.
از بین بردن بوی نا:
برای از بین بردن بوهای ناخواسته از پودر تالک استفاده کنید. بعد از جارو برقی کامل فرش ، مقداری پودر تالک روی سطح آن بپاشید و بگذارید یک شبهروی فرش بماند . ( میتوانید از جوش شیرین نیز استفاده کنید.)
این پودر بوی ناخواسته ای را که از حیوانات خانگی یا دود به جا مانده است جذب می کند. روز دیگر ، از جارو برقی برای تمیز کردن فرش از پودر استفاده کنید.
شما می توانید پودر تالک را در بسیاری از فروشگاههای مختلف خریداری کنید.
در ایران پودر تالک بیشتر با عنوان پودر بچه شناخته شده است.
مواد خشکشویی فرش:
برای از بین بردن لکه های حیوان خانگی یا قهوه از سرکه ، آب و مواد شوینده استفاده کنید.
۱/۴ لیوان (۵۹٫۱ میلی لیتر) سرکه سفید و ۱/۲ قاشق غذاخوری (۲٫۵ میلی لیتر) مواد شوینده ظرفشویی را با ۲ فنجان (۴۷۳٫۱۷ میلی لیتر) آب دمای اتاق در یک سطل مخلوط کرده و از آن برای از بین بردن لکه های سخت تر استفاده کنید.
اسید سرکه مانع از رنگ آمیزی رنگ موجود در فرش شما می شود و می تواند بوهای ناخواسته را از بین ببرد.