در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین ایمپلنت های دندانی آشنا کنیم. بنابراین برای شناخت بهتربن ایمپلنت های دندانی بهتر است با بهترین مواد ایمپلنت و موفق ترین ایمپلنت آشنا شویم.
در مقاله ویژگی های یک ایمپلنت خوب شما را با معیار های شناسایی یک ایمپلنت دندانی موفق آشنا کردیم و دانستیم موفق ترین ایمپلنت، ایمپلنتی است که دارای ویژگی های زیل باشد.
• درد یا حساسیت حین لمس، دق یا فانکشن وجود ندارد.اتصال محکم کلینیکی، عدم لقی افقی یا عمودی با نیروی 500 گرم
• کمتر از1.5 میلیمتر تحلیل استخوان کرستال از زمان جراحی مرحله دوم.
• کمتر از 2میلیمتر تحلیل استخوان در 3 سال
• بعد از گذشت اولین سال، عمق پروب نمودن در سالکوس با ثبات است و کمتر از 4 میلیمتر است.
• اگزودا ندارد
• رادیولوسنسی ندارد
• ایندکس خونریزی بین صفر تا 1 است.
اما بهترین مواد برای ایمپلنت دندان چیست؟
احتمالاً در مورد کاشت یا ایمپلنت دندان شنیده اید. ایمپلنت دندان در تعویض دندانهای از دست رفته و ترمیم یک لبخند طبیعی بسیار مفید هستند. اما سوال اینجاست که ایمپلنت دندان از چه چیزی ساخته شده است؟ منظور ما از مواد کاشت دندان چیست؟ بیاید کشف کنیم چه چیزی بهترین مواد کاشت دندان است؟
برای سالهای متمادی ، تقریباً تمام ایمپلنت های دندان از ماده ای به نام تیتانیوم گرفته می شد. اما با پیشرفت تکنولوژی ، اکنون بیشتر کاشت دندان از مواد مختلف ساخته می شود. با توجه به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مؤثر بر کاربردهای بالینی این مواد تحقیقات گسترده ای درباره آنها انجام شده است. . ترجیحا، مواد کاشت دندان باید زیست سازگار به نظر برسند. آنها همچنین باید در برابر خوردگی و شکستگی مقاوم باشند. مواد کاشت دندان می تواند از مواد تیتانیوم یا زیرکونیوم ساخته شود. مواد کاشت دندان باید محکم و مقاوم باشند. استحکام مواد کاشت دندان و طراحی آن باید با بدن انسان سازگار باشد.
در زیر انواع متداول مواد کاشت دندان که امروزه در ساخت ایمپلنت استفاده می شود، آورده شده است.
                                                    
1- مواد کاشت دندان تیتانیوم – ساخته شده از فلز ، تیتانیوم رایج ترین نوع مواد کاشت دندان است. مشخصه عالی آن در سال 1950 کشف شد. در طی این زمان ، یافته ها نشان می دهد که ایمپلنت های ساخته شده از فلز تیتانیوم باعث می شوند استخوان به آرامی رشد کند. یعنی وقتی در تماس با استخوان قرار گرفته و مختل نشود؛ استخوان در کنار آنها رشد خواهد کرد. این به نوبه خود میل و همبستگی دائمی را ایجاد می کند.
از زمان این کشف ، مواد تیتانیوم بیشترین مورد کاشت را داشته اند. زیرا اثر بخشی آن طولانی مدت بوده ، و هزینه آن بسیار مناسب است. این یکی از بهترین مواد کاشت دندان در همه زمان ها است.
2- مواد کاشت دندان زیرکونیا – بر خلاف تیتانیوم ، زیرکونیا یک اختراع اخیر است. این ماده به عنوان یک امید برای آینده در مورد مواد کاشت دندان در نظر گرفته می شود. در اوایل دهه 1990 ، مواد کاشت دندانه زیرکونیا استفاده کامل از عمل جراحی را تجربه کردند. اما در این مدت ، مواد کاشت تیتانیوم هنوز رواج داشته است.
چه چیزی بعضی از مواد کاشت دندان را بهتر از مواد دیگر می¬کند؟
همانطور که قبلاً بحث شد ، دو ماده اولیه کاشت دندان تیتانیوم و زیرکونیا هستند. هر یک از این دو ماده کاشت دندان ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.
به عنوان مثال ، تیتانیوم آزمایش شده است و در هر دو روش پزشکی و دندانپزشکی میزان موفقیت بالایی را نشان می دهد. تطبیق پذیری آن، آن را از زیرکونیا جدا می کند. تیتانیوم به عنوان یک فلز اولین انتخاب در همه اشکال کاشت استخوان و صفحه است. میلیون ها بیمار از مزایای تیتانیوم استفاده کرده اند.
 
در زیر دلایلی وجود دارد که تیتانیوم بهتر از زیرکونیا به عنوان مؤثرترین مواد کاشت دندان در تاریخ است.
 
• مواد کاشت دندان تیتانیوم و طرح های آن را می توان در یک سیستم دو تکه تولید کرد.. مورد دیگر پستی است که از طریق جراحی در استخوان کاشته می شود. زیرکونیا این توانایی را ندارد. درعوض ، به صورت یک قطعه واحد تولید می شود.
• تیتانیوم بهترین ماده ایمپلنت است زیرا زیست سازگار است. همچنین می تواند با استخوان انسان متصل شود.
• سیستم دو تکه امکان کاشت قابل تنظیم را فراهم می آورد که کمبودهای استخوانی را برطرف می کند. این بدان معناست که شما هنوز هم می توانید یک لبخند دلپذیر داشته باشید حتی اگر دچار ریزش استخوان شوید.
• با این حال ، مواد کاشت دندانه زیرکونیا هر دو پست و اباتمنت را در ساخت یک واحد ترکیب می کنند. این باعث کاهش ترس از باکتریهای مخفی و موثر بر لثه می شود. با وجود این مزیت خوب ، مواد کاشت دندانه زیرکونیا و طرحهای سرامیکی آنها هنوز به طور کامل شناسایی نشده است. به این دلیل که مدت زیادی مورد استفاده نبوده است. بنابراین ، بر خلاف مواد کاشت دندان تیتانیوم ، هنوز هیچ آزمایشی را طی نکرده است.