مهدکودک یک مکان ومحیط آموزشی ورفاهی مناسب،محیط شاد کودکانه شامل:اسباب بازیها متنوع،کتابهای آموزشی درهرگروه سنی باتوجه به نیازکودک،برنامه های تغذیه وبرنامه زمانی مناسب،مربیان آموزش دیده مجرب،مدیریت عالی،محیطی امن،سبک آموزشی بروز ونوین براساس مقارن و فرهنگ وچارچوب جامعه باشد یک مهدکودک استاندارد گویند.
مهد کودک در رشد کلی کودک، مسیری طولانی را طی می کند. مهارت های حرکتی، اجتماعی، عاطفی، سواد آموزی و حرکات خوب به کودکان آموزش داده می شود. در مهدکودک، کودک با درگیر کردن احساس شنوایی، بینایی، بوییدن و لمس کردن،یاد می گیرد. به عنوان مثال، از طریق حس لامسه، کودک در مورد شکل ها و اندازه های مختلف اشیاء می آموزد ، با شنیدن، کودک هنر گوش دادن و درک بهتر درباره دنیای پیرامون خود را بهبود می بخشد.کودکان همچنین از طریق فعالیتهای مختلفی مانند موسیقی ، هنر و بازی ها، می توانند نحوه تفکر، شناخت اشیاء پیرامون و بیان خود را پرورش دهند.
                                                                       
محققان دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه دوک تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده اند که این مطالعات نشان داده است کودکانی که در کودکی به مهدکودک رفته اند، از شایستگی اجتماعی بالاتری برخوردار بودند، یعنی می‌توانستند بدون دریافت راهنمایی با همسالان خود همکاری کنند، به دیگران کمک کنند، احساسات دیگران را درک کنند و مشکلات را به تنهایی حل و فصل کنند، نسبت به کودکانی که مهارت‌های اجتماعی محدودی داشتند.
بسیاری از مادران و پدران با شنیدن اسم مهدکودک یاد والدین کارمند می‌افتند و تصور می‌کنند مهدکودک جایی است که می‌توانند فرزندشان را برای چند ساعت به افرادی بسپارند و خودشان به کارشان برسند. اما در یک کلام باید گفت مهدکودک صرفا جایی نیست که سرپرستی کودک‌تان را بپذیرد بلکه جایی است برای آموزش و اجتماعی شدن کودک.
بهتر است کودکان تا پایان 2تا3 سالگی در محیط خانواده و نزد والدین خود باشند. احساس امنیت روانی اولیه و وابستگی‌های عاطفی باید به صورت صحیح و طبیعی در خانواده شکل بگیرد. از این سن به بعد کودکان به تجربه‌های اجتماعی نیز نیاز دارند. ارتباط با همسالان و آموختن بسیاری از مفاهیم را می‌توان از طریق اجتماع و همسالان برای فرزندان مهیا کرد. رشد اجتماعی کودک، نحوه ارتباط با دیگران و یادگیری زبان و درک مفاهیم کلامی و غیرکلامی در یک مهدکودک خوب که از معیارهای لازم برای رشد اجتماعی و کلامی کودکان برخوردار باشد، ضروری به نظر می‌رسد.
اغلب کودکان در روزهای اول رفتن به مهد را به خوبی نمی‌پذیرند و بی‌تابی‌ها و اضطراب‌های زیادی از خود نشان می‌دهند اما اگر مربیان تعلیم‌دیده و مجرب در مهد باشند و همکاری درستی بین والدین و مربیان به وجود ‌آید، محیط مهدکودک می‌تواند از جذابیت خاصی برای کودک برخوردار باشد.
• پرورش مهارت ها در کودکان
کودک در مهدکودک با انواع مختلفی از تجارب یادگیری و در عین حال سرگرم کننده و متمرکز  آشنا می شود. در مهدکودک علاقه کودک به یادگیری و کنجکاوی نسبت به اطراف، افزایش می یابد. کودک را با ایده های جدید آشنا می شود. در مهدکودک مهارت های حل مسئله به همراه مهارت های زیر در کودکان پرورش می یابد:
  1. هماهنگی و همکاری با همکلاسی ها
  2. گاهی بیشتر از محیط اطراف
  3. احترام و درک به دیگران
  4. توسعه مهارت های زبانی ، عددی و تخیل داستانی
  5. دوست شدن
  6. پذیرش مفاهیم و ایده های جدید
  7. ایجاد اعتماد به نفس
  8. بهبود مهارت های ارتباطی
  9. بیان خلاقیت از طریق هنر، نقاشی، موسیقی
  10. پرورش مهارت های مانند شمارش

سخن پایانی

بی‌شک، نتیجه قطعی در این زمینه وجود ندارد. نباید فراموش کنیم هر بچه‌ای را در نسبت با موقعیت خودش بسنجیم. براین‌اساس باید دریابیم که کودک در چه سنی آمادگی شروع رفتن به مهد را دارد.