فیزیوتراپی
در صورتی که پزشک شما را به فیزیوتراپیست ارجاع داد، فیزیوتراپیست باید به شما در مورد روش درمانی که برای گردن درد  و شانه درد  و کمر درد استفاده می کند و میزان کارایی آن توضیح دهد.
فیزیوتراپیست با انواع ورزش برای دیسک گردن ، برای کمک به کاهش و برطرف سازی گردن درد روش های درمان بدون جراحی گردن درد را برای شما ارائه می کند. او همچنین به شما کمک می کند تا با انجام یا اصلاح بعضی از کارها از بروز گردن درد در آینده جلوگیری کنید. بعضی از روش های درمان درد گردن با ورزش و فیزیوتراپی از قرار زیر است:
حرکات اصلاحی و ورزش گردن: بسیاری از مطالعات نشان می دهند که ورزش ابزار اصلی در درمان گردن درد است. فیزیوتراپیست حرکات درمان گردن درد با ورزش را برای کمک به بهبود دامنه حرکتی گردن و کمک به کاهش درد ارائه می کند. حرکات ورزشی استقامتی و ورزش آرتروز گردن در صورتی تجویز می شوند که در طول معاینه اولیه مشخص شود که شما احساس ضعف می کنید.
تراکشن (کشش ستون فقرات): گاهی اوقات، در مطب فیزیوتراپیست یا بنا به توصیه متحصص ارتوپد و جراح مغز و اعصاب، تراکشن گردن صورت می گیرد تا گردن درد درمان شود و به درمان بدون جراحی کمک شود. تراکنش برای مجزا کردن سطوح مفاصل گردن مورد استفاده قرار می گیرد، و برای درمان آرتروز گردن بسیار کارآمد است. در صورتی که فتق دیسک یا برآمدگی دیسک یا بیرون زدگی دیسک گردن داشته باشید، تراکشن باعث می شود که عصب های ملتهب شما فضای بیشتری را  در اختیار داشته باشد تا درد شما کاهش پیدا کند.
                                                                 
اصلاح طرز نشستن: در صورتی که علت گردن درد طرز نشستن نامناسب باشد، فیزیوتراپیست به شما کمک می کند تا آن را اصلاح کنید. او از یک میله تکیه گاه کمری مخصوص برای کمک به بهبود طرز نشستن شما استفاده می کند.
متحرک کردن مفصل: روش های متحرک کردن مفصل به منظور کمک به بهبود دامنه حرکتی  گردن و کاهش گردن درد مورد استفاده قرار می گیرد. متحرک سازی گردن خطراتی را به همراه دارد. این خطرات، اگر چه نادر هستند، قبل از انجام متحرک سازی ستون فقرات گردن باید در مورد آنها با فیزیوتراپیست مشورت کنید.
ماساژ: در صورتی که سفتی و درد عضلانی علت گردن درد در نظر گرفته شود، فیزیوتراپیست برای کمک به کاهش سفتی و درد عضلانی از روش های  ماساژ  گردن استفاده می کند.
اولتراسوند و TENS: گاهی اوقات روش های توانبخشی  از قبیل اولتراسوند یا TENS برای کمک به درمان بدون جراحی گردن درد مورد استفاده قرار می گیرند. این روش های درمانی، به صورت موقتی مناسب هستند، اما باید به خاطر داشته باشید که مشارکت فعالی در توانبخشی و فیزیوتراپی گردن خود داشته باشید.همچنین، ثابت شده است که روش های درمانی اولتراسوند در فیزیوتراپی و تحریک الکتریکی تاثیر کمی در درمان گردن درد دارند، بنابراین بهتر است کمتر از این روش ها استفاده شود یا اصلا استفاده نشود. با فیزیوتراپیست خود در مورد کارایی این روش های درمانی برای مشکل خود مشورت کنید.
کمپرس: گرما درمانی و سرما درمانی نیز روش هایی هستند که برای کمک به شل کردن عضلات و کاهش التهاب مورد استفاده قرار می گیرند. این روش های منفعلانه کارآمد هستند، اما در درمان گردن درد نباید جایگزین حرکات اصلاحی گردن، اصلاح طرز نشستن و ایستادن و نرمش و ورزش گردن شوند.
با درمان بدون جراحی گردن درد بطور مثال حرکات اصلاحی، ورزش و فیزیوتراپی گردن درد شما در عرض چهار تا شش ماه از بین می رود. در موارد شدید گردن درد، علائم شما بین هشت هفته تا بیشتر طول می کشند. در صورتی که درد و علائمی دارید که پس از چند هفته درمان با ورزش و حرکات اصلاحی گردن بهبود پیدا نمی کنند، باید نزد متخصص ارتوپد بروید و درمان های تهاجمی تر مثل تزریقات نخاعی در این مرحله می توانند مورد استفاده قرار گیرند. در صورتی که آسیب دیدگی گردن شما که باعث گردن درد شده شدید باشد، برای کمک به از بین بردن درد باید عمل جراحی گردن را انجام دهید.
فیزیوتراپی گردن می تواند به کاهش درد شما کمک کند و روش هایی برای جلوگیری از گردن درد در آینده برای شما ارائه می کند. با تلاش بسیار در ورزش و حرکات اصلاحی گردن، می توانید سریعا درد را برطرف سازید و فعالیت عادی خود را از سر بگیرید و به سرعت و بدون بوجود آمدن خطر کار روزمره خود را انجام دهید.
ورزش و حرکات اصلاحی
حرکات اصلاحی و ورزش گردن استقامتی که در ادامه ارائه می شود به منظور بهبود استقامت عضلات گردن طراحی شده اند. شما باید قبل از شروع به انجام این حرکات اصلاحی گردن در مورد کارایی آنها برای خود با فیزیوتراپیست مشورت کنید. عموما، این حرکات ورزشی تنها در صورتی باید صورت انجام شود که باعث درد یا افزایش آن نشوند. با تمرینات فیزیوتراپی گردن ابتدایی کار خود را شروع کنید. وقتی این حرکات بیش از حد ساده شدند، فیزیوتراپیست حرکات اصلاحی گردن پیشرفته تری را به برنامه شما اضافه می کند. بعضی از ورزش های گردن در ادامه آورده شده است:
خم کردن گردن: گردن خود را کج کنید، به طوری که چانه شما روی سینه شما قرار بگیرد. به آرامی عضلات گردن خود را سفت کنید و به مدت 5 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید. به وضعیت طبیعی خود برگردید و این حرکت را 5 مرتبه تکرار کنید. 1
کشش گردن: چانه خود را بالا بگیرد تا گردن شما کشیده شود و بقیه قسمت های بدن خود را صاف نگه دارید. به آرامی عضلات گردن خود را سفت کنید و به مدت 5 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید. سر خود را به طرف مرکز برگردانید و چانه خود را بالا بگیرید و سر را به طرف عقب برگردانید. به مدت 5 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید. این حرکت را پنج بار تکرار کنید.
حرکت گردن به طرفین: سر خود را به طرف پایین به سمت شانه خود حرکت دهید. به آرامی عضلات گردن خود را سفت کنید و به مدت 5 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید. سر خود را به مرکز برگردانید و این حرکت را در سمت دیگر تکرار کنید. این حرکت را در هر طرف 5 مرتبه تکرار کنید.
چرخش گردن: گردن خود را به یک طرف بچرخانید، ارتفاع چانه خود را تغییر ندهید و تا جایی که احساس درد نمی کنید حرکت کنید. به آرامی عضلات گردن خود را سفت کنید و به مدت 5 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید. سر خود را به طرف مرکز برگردانید و این کار را برای طرف دیگر تکرار کنید. این حرکت را در هر طرف 5 مرتبه تکرار کنید.