تصویربرداری در ارتودنسی دندان:
در این مرحله از ارتودنسی دندان، بیمار باید طبق تشخیص متخصص ارتودنسی مراحل زیر را انجام دهد:

1. عکس رادیولوژی:
OPGیکی از رادیوگرافی های ضروری جهت شروع درمان ارتودنسی می باشد که به وسیله آن، متخصص ارتودنسی قادر به دیدن دقیق ریشه دندان ها می باشد و می تواند کلیه دندان ها را از لحاظ سلامت کلی مورد ارزیابی قرار دهد.

لترال سفالومتری:

این رادیوگرافی جهت بررسی موقعیکین تهیه می شود و از ملزومات شروع یک درمان ارتودنسی صحیح می باشد. با بررسی این رادیوگرافی، متخصص ارتودنسی می تواند کلیه مشکلات اسکلتی بیمار را تشخیص دهد و در مورد طرح درمان مناسب وی تصمیم گیری کند.

2. فتوگرافی (عکس رنگی):
این تصاویر جهت بررسی وضعیت بافت سخت و نرم داخل دهان و ارزیابی شاخص های زیبایی صورت در ابتدای درمان ارتودنسی تجویز می شود.

معاینه بیمار در ارتودنسی دندان:
در این مرحله از ارتودنسی دندان، فک بیمار مجدد توسط متخصص ارتودنسی مورد بررسی قرار می گیرد. پزشک متخصص با درنظر گرفتن هزینه ارتودنسی به صورت تقریبی و همچنین زمان بندی احتمالی و توضیح انجام روش های موجود در ارتودنسی دندان، بیمار را در جریان کلیه مراحل و اقدامات و هزینه های ارتودنسی قرار خواهد داد.

قرار دادن بریس (براکت) در دهان برای ارتودنسی دندان:
اگر بیمار گزینه ارتودنسی نامرئی  را انتخاب کند، پس از قالب گیری و انجام عکس برداری های لازم، علی رغم پرداخت هزینه ارتودنسی بیشتر می تواند تنها در 20 الی 30 دقیقه حضور در مطب، ارتودنسی دندان را انجام دهد. در غیر اینصورت جلسه مربوط به چسباندن بریس ها (براکت ها) در دهان حدود 2 ساعت زمان می برد. متخصص ارتودنسی دقت و زمان بسیار زیادی را در این مرحله برای قرار دادن براکت ها بر روی هر یک از دندان ها می گذارد.

تنظیم جلسات برای مراحل ارتودنسی دندان:
متخصص ارتودنسی پس از قرار دادن براکت ها (بریس ها) در دهان بیمار جلساتی را طبق برنامه زمان بندی تنظیم می کند. این جلسات برای مشاهده روند پیشرفت درمان بیمار و تنظیم حرکات دندانی است. در طول هر یک از جلسات متخصص ارتودنسی مجدد نیروی لازم برای حرکت دندان ها را تنظیم می کند.


استفاده از نگه دارنده و خارج کردن بریس از دهان:
در طول درمان ارتودنسی دندان، مراجعات منظم و دقیق به متخصص ارتودنسی جهت کسب نتایج ایده آل و دستیابی به لبخندی زیبا  اهمیت زیادی دارد. پس از پایان مراحل ارتودنسی دندان و پرداخت هزینه های ارتودنسی، بریس ها از دهان خارج شده و پس از آن استفاده از نگه دارنده دندان برای ثابت نگه داشتن وضعیت دندان ها و فک بیمار آغاز می گردد. پس از انجام ارتودنسی دندان توسط متخصص ارتودنسی، بیمار می تواند با استفاده از روش های مختلف زیبایی اقدام به سفید کردن دندان ها (بیلبچینگ) کند تا زیبایی لبخندش دوچندان شود.